PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 42 Marketing relacji : zakres implementacji koncepcji | 39--49
Tytuł artykułu

Franchisobiorcy jako podmioty relacji w systemach franchisingowych

Warianty tytułu
Franchisees as Subjects of Relation in the Franchising System
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zakres koncepcji marketingu relacji nie ogranicza się jednak wyłącznie do partnerstwa z klientem. Relacje, o których mowa, obejmują obok powiązań z klientami relacje z dostawcami, relacje zewnętrzne oraz wewnętrzne. Zakres ten zależy od specyfiki przedsiębiorstwa, jego uwarunkowań i zmian zachodzących na rynku. Inaczej będzie wyglądać marketing relacji w dużym przedsiębiorstwie, a inaczej w małym, inaczej w niezależnej firmie, a inaczej jeszcze w aliansach strategicznych lub w organizacjach sieciowych. W przedsiębiorstwach formalnie powiązanych ze sobą, marketing relacji obejmuje swoim zakresem całą sieć trudnych do zidentyfikowania powiązań. Analizując rożne formy powiązań przedsiębiorstw w odniesieniu do marketingu relacji, na szczególną uwagę zasługują systemy franchisingowe. Ich wyjątkowość związana jest ze specyfiką samego franchisingu, w którym występuje podwójna struktura własności. Franchisodawca sprzedaje franchisobiorcy prawo do używania znaku handlowego, wykorzystania procedur organizacyjnych i oferowania produktów lub usług, na określonym terytorium i w określonym czasie4. Pomiędzy stronami umowy franchisingowej istnieje więc ścisły związek, mimo iż obie są odrębnymi podmiotami gospodarczymi. W literaturze przedmiotu podkreśla się efektywność takiego powiązania, bowiem franchising pozwala franchisodawcy na szybką ekspansję o zredukowanym ryzyku. (fragment tekstu)
EN
The analysis of the relationships occurring among the various participants of the franchising chains cannot be limited only to the four basic groups distinguished by marketing relation in respect to the standard enterprises (clients, suppliers, employees and external partners like competitors and government). The identification of those parts does not reflect the specific relations in regards to the franchising. In respect to it two groups of clients can be distinguished: the buyers of goods and services and franchisees. The aim of the paper is to study the role and place of the franchisees in various relations in the franchising chains. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • P. Kotler: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Gebethner i S-ka, Warszawa 1994, s. 9.
  • J. Otto: Marketing relacji koncepcja i stosowanie. C.H. Beck, Warszawa 2004, s. 67.
  • J. Windsperger: The dual Network Structure of franchising Firms: Property rights, Resource Scarcity and Transaction Cost Explanations. W: Business Format Franchising An Empirical Test in Economics and Management o f Franchising Networks. Red. J. Windsperger, G. Cliquet, G. Hendrikse, M. Tuunanen. Physica-Verlag, Heidelberg-New York 2004, s. 70.
  • J.G. Combs. D. Ketchen Jr: Why firms use franchising as an entrepreneurial strategy? A meta-analysis. "Journal of Management" 2003, No 29(3).
  • E. Banachowicz, J. Nowak, M.T. Starkowski: Franchising czyli klucz do przyszłości. Business Press, Warszawa 1994.
  • I. Steinerowska-Streb: Różnice kulturowe a marketing globalny. "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2004, nr 7.
  • M. Thompson, B. Merrilees: A Modular approach to the Branding and operations for International Retail Franchising Systems in emerging markets: an Australian perspective. W: International franchising in Emerging Markets. Red. D.H. Welsh, I. Alon. CCH Incorporated, Chicago 2001, s. 110.
  • C.M. Falbe, D.H. Welsh: NAFTA and franchising: a comparison of franchisor perceptions of characteristics Associated with franchisee Success and failure in Canada, Mexico and United States. W: International franchising in Emerging Markets. Red. D.H. Welsh, I. Alon. CCH Incorporated, Chicago 2001, s. 246.
  • A. Payne: Marketing usług. PWE, Warszawa 1996, s. 53.
  • M. Mitręga: Marketing relacji. Teoria i praktyka. CeDeWu.pl Wydawnictwa fachowe, Warszawa 2005, s. 75.
  • L. Stecki: Franchising. TONifC, Toruń 1994, s. 181.
  • A. Tokaj-Krzewska: Franchising strategia rozwoju małych firm w Polsce. Difin, Warszawa 1999, s. 117-118.
  • I. Steinerowska-Streb: Perspektywy rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w ramach łańcuchów franchisingowych. WSEA, Bytom 2003. s. 91.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171342895

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.