PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | Innowacje w zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz instytucjami sektora publicznego. Teoria i praktyka | 444--459
Tytuł artykułu

Identyfikacja interesariuszy organizacji działających w sektorze ochrony zdrowia - raport z badań

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym opracowaniu zaprezentowano wyniki pierwszego etapu analizy interesariuszy przeprowadzonej dla samodzielnych publicznych i niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej. Znaczna część badań poświęconych problemom jednostek ochrony zdrowia koncentruje się na dychotomii między jednostkami publicznymi a nastawionymi na zysk. Jedną z najbardziej znaczących różnic są różnice w procesie podejmowania decyzji. Badania przeprowadzone w szpitalach sugerują, że podejmowanie decyzji często jest utrudnione przez konflikty między lekarzami, kadrą administracyjną i zarządem. Ze względu na wysoki stopień złożoności organizacji publicznych, więcej może być owych konfliktów w jednostkach publicznych niż nastawionych na zysk. W tych pierwszych dodatkowo zarządzający mogą doświadczać konfliktu roli między rywalizującymi ze sobą funkcjami. W szpitalach publicznych decyzje są prawdopodobnie oparte na wielu różnych kryteriach: percepcji potrzeb społeczeństwa, życzeniach członków rady społecznej, które mogą nie być spójne z faktycznymi oczekiwaniami społeczeństwa bądź celami ekonomicznymi, tendencjami administratorów szpitala do zwiększania rozmiarów jednostki, wyniku kompromisu między administratorami, radą i lekarzami. Mimo iż decyzje mogą być podejmowane głównie na podstawie zysku lekarzy, nie oznacza to, że są podejmowane zgodnie z ekonomicznym interesem organizacji. Powyższe przypuszczenia pozwalają domniemywać, iż waga poszczególnych interesariuszy dla procesu podejmowania decyzji w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej powinna różnić się. Konieczne jest jednak zweryfikowanie powyższych założeń w wyniku badań empirycznych. Dlatego też zdecydowano się na zgłębianie wiedzy w tym zakresie. (fragment tekstu)
EN
Significant differences that occur In the decision-making process In public and private sector invite to point toward stakeholders as an important factor influencing the success of management these organizations. Stakeholders theory was created in response to the shortcomings of existing efficiency theory, measuring all the outcomes solely in financial terms. Its main assumption relates to the need to include in effectiveness measurement not only expectations of shareholders, but also those of all stakeholders who have any interest in the operation of the organization. Stakeholders theory and its usefulness in the decision making process in health care units is one the research subjects carried out by the Department of Public Management and Social Science. The research results presented in this article are part of statutory report carried out by the Department in the year 2008-2009. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
autor
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Haich M.J. : Teoria organizacji. PWN, Warszawa 2002.
  • Boyne G.A. : Public and Private Management : What's the Difference ? "Journal of management Studies", 2002, Vol. 39, Iss. 1.
  • Rainey H.G. : Understanding and Managing Public Organization. Jossey-Bass, San Francisco, 2003.
  • Pollitt C., Bouckaert G. : Public Management Reform : A Comparative Analysis. Oxford University Press, Oxford 2000.
  • Ferlie E., Hartley J., Martin S. : Changing Public Service Organizations : Current Perspectives and Future Prospects. "British Journal of Management", 2003, No. 14.
  • Friedman A.L., Miles S. : Stakeholders. Theory and Practice. Oxford University Press, Oxford 2006.
  • Kozina A. : Analiza interesariuszy w planowaniu negocjacji. W : Planowanie strategiczne w warunkach niepewności. Red. R. Krupski. Wałbrzyska Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2007.
  • Chakravarthy B.S. : Measuring Strategic Performance. "Strategic Management Journal", 1986, No. 7.
  • Dess G.G., Robinson R.B. Jr : Measuring Organizational Performance in the Absence of Objective Measures : The Case of the Privately - held Firm and Conglomerate Business Unit. "Strategic Management Journal', 1984, No. 5.
  • Bratnicki M., Frączkiewicz-Wronka A. : W poszukiwaniu tożsamości zarządzania publicznego. W : Zmiana warunkiem sukcesu. Dynamika zmian w organizacji - ewolucja czy rewolucja. Red. J. Skalik. AE, Wrocław 2006.
  • Frączkiewicz-Wronka A. : Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce ochrony zdrowia. Wolters Kluwer, Warszawa 2009.
  • Drucker P.F. : Managing the Non-profit Organization : Principles and Practices. Harper Collins, New York 1990.
  • Hughes O.E. : Publi Management and Administration. An Introduction. Palgrave Macmillan, New York 2003.
  • D'Aunno T. : Management Scholars and Public Policy : A Bridge Too Far ? "Academy of Management Journal", 2006, No. 48.
  • Rainey H.G. : Understanding and managing Public Organizations. Jossey-Bass, San Francisco 2003.
  • Freeman R. : Strategic Management. A Stakeholder Approach. Pitman Publ., Boston 1984.
  • Bryson J.M. : What to do When Stakeholders Matter. Stakeholder Identification and Analysis Techniques. "Public Management Review", 2004, Vol. 6, No. 1.
  • Fassin Y. : The Stakeholder Model Refined. "Journal of Business Ethics", 2004, No. 84.
  • Jones T. , Wicks A. : Convergent Stakeholder Theory . "Academy of management Review", 1999, No. 24/2.
  • Konecki K. : Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. PWN , Warszawa 2000.
  • Peters B.G. : The Future of Governing : Four Emerging Models. University Press of Kansas, Lawrence KA, 1996.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171343443

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.