PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 21 Europejska przestrzeń transportu. Usługi i procesy | 93--104
Tytuł artykułu

Przedsiębiorstwa zarobkowego transportu samochodowego ładunków w województwie śląskim

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Car Transportation Companies of the Silesian Voivodeship
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Sytuacja sektora zarobkowego transportu samochodowego ładunków w Polsce, poddana analizie opartej na studium wtórnych źródeł informacji, zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych, dopuszcza pewne konkluzje. Wnioski płynące z tejże analizy pozwalają na sformułowanie stwierdzenia, że funkcjonowanie przedsiębiorstw zarobkowego transportu samochodowego ładunków w sytuacji permanentnych zmian warunków gospodarowania na polskim rynku usług transportowych w wyniku różnorakich czynników, oznacza zdolność utrzymania dotychczasowej lub tworzenia nowej przewagi konkurencyjnej. Badanie sondażowe przeprowadzono wśród 147 przedsiębiorstw zarobkowego transportu samochodowego ładunków, funkcjonujących na terenie województwa śląskiego. W wyniku przetworzenia i analizy materiału empirycznego uzyskano powyższe informacje, zaprezentowane zgodnie z podziałem tematycznym zastosowanym w kwestionariuszu ankiety w jego dwóch częściach głównych, w tym części ogólnej, charakteryzującej profil i potencjał gospodarczy wybranych przedsiębiorstw przewozowych wskazanego regionu. W województwie śląskim i w pozostałych regionach Polski, zarówno krajowe, jak i międzynarodowe duże i średnie przedsiębiorstwa zarobkowego transportu samochodowego ładunków poszerzają zakres oferowanych usług, podczas gdy przedsiębiorstwa małe najczęściej koncentrują się na swej podstawowej działalności5. Z badań polskiego rynku transportu, spedycji i logistyki przeprowadzonego pod kierunkiem H. Brdulak6 wynika, że występuje ścisła korelacja między liczbą oferowanych usług a średnim przychodem wśród przedsiębiorstw oferujących najwięcej usług (od 35 do 55 usług). Jednocześnie z danych Biura Obsługi Transportu Międzynarodowego wynika, że w 2010 roku 859 firm transportowych, a w 2011 roku - 546 firm pozbyło się całkowicie taboru zostawiając sobie licencje na wykonywanie przewozów, a w ramach tego podjęły działalność spedycyjną. (fragment tekstu)
EN
In order to perform the general characteristics of the management of car transportation companies in the Silesian Voivodeship, the research was made. Cognitive method used was the method of inquiry, in which the categorized technique of original information obtaining was used - a inquiry questionnaire. The methodological bases of research material gaining and the design of the inquiry questionnaire constructing were indicated, as well as the results of the inquiry were analyzed.(author's abstract)
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Bentkowska-Senator K., Kordel Z., Polski transport samochodowy w łańcuchach dostaw, "Logistyka" 2012, nr 3.
  • Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego, Raport: międzynarodowy transport drogowy, Warszawa 2010.
  • Brdulak H., Polski rynek TSL w 2010 r., "LTS - dodatek do Rzeczpospolitej" 22.06.2011.
  • Główny Urząd Statystyczny, Rocznik statystyczny województwa śląskiego 2009, Warszawa 2010.
  • Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa 1995.
  • Kisiel P., Społeczne aspekty badań marketingowych. Wybrane problemy, Wyd. AE Kraków, Kraków 1996.
  • Krzykała F., Metodologia badań i technik badawczych socjologii gospodarczej, Wyd. AE Poznań, Poznań 1998.
  • Materiały Biura Obsługi Transportu Międzynarodowego, Warszawa 2010, 2012.
  • Materiały Ministerstwa Infrastruktury, Warszawa 2010.
  • Mazurek-Łopacińska K., Badanie marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań, Wyd. AE Wrocław, Wrocław 1996.
  • Nowak S., Metody badań socjologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
  • Ostasiewicz W., Metody ilościowe w ekonomii, Wyd. AE Wrocław, Wrocław 1999.
  • Sołoma L., Metody i techniki badań socjologicznych. Wybrane zagadnienia, Wyd. WSP w Olsztynie, Olsztyn 1999.
  • Załoga E., Kwarciński T., Strategie rynkowe w transporcie, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171343479

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.