PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jak pisze Zygmunt Bauman: Pouczał Arystoteles, że obywatelem jest ten, kto korzysta z praw uczestniczenia w deliberacjach publicznych i prawnej administracji państwa, państwo zaś to grono obywateli wystarczająco duże, by się z owymi zadaniami uporać. Nie byłoby więc obywateli, gdyby zabrakło państwa, które ich głosu i udziału w stanowieniu i stosowaniu praw się domaga - a znów państwo nie zaistniałoby, ani tym bardziej trwać by nie mogło, gdyby obywatele nie obradowali i nie doglądali stanowienia i przestrzegania praw. Relacje pomiędzy administracyjnymi instytucjami państwa a obywatelskimi organizacjami zarówno gospodarczymi, jak i niekomercyjnymi są wzajemne. Trzy sfery przestrzeni publicznej były wyróżnione jeszcze przez Arystotelesa: oikos - sfera prywatna, eklezja - sfera zbiorowości lokalnej, dobra publicznego oraz agora - miejsce debat obywatelskich, podczas których interesy prywatne były przekładane na interesy publiczne. Jak pisze Bauman, agora to miejsce ani prywatne, ani publiczne. Agora jest miejscem, gdzie powinny się spotykać wszystkie sfery, których uczestnikiem jest jednostka-obywatel. Część spraw każdej osoby nie jest jedynie jednostkowa. Każdy człowiek dotyka w swoim życiu zagadnień będących przedmiotem troski innych obywateli. Problem choroby to sprawa indywidualna, ale metody leczenia już nie, kolory kwiatów w ogrodzie to kwestia gustu właściciela, ale porządek w otoczeniu, którego częścią jest ten ogród to już sprawa publiczna. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Bauman Z. : Prywatne zgryzoty na miejskim rynku. W : Sfera publiczna. Kondycja - przejawy - przemiany. Lublin 2006.
  • Hirszowicz M. : Stąd ale dokąd. Społeczeństwo u progu nowej ery. Warszawa 2007.
  • Habermas J. : Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej. Warszawa 2007.
  • Goban - Klas T. : Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Warszawa 1999.
  • Przybylski H. : Marketing polityczny a polityczne public relations. W : Public relations. Teoria i praktyka komunikowania. Red. H. Przybylski. Katowice 2007.
  • Jasicki K., Molenda - Zdziech M., Kurczewska U. : Lobbing. Sztuka skutecznego wywierania wpływu. Kraków 2000.
  • Black S. : Public relations. Warszawa 1998.
  • Davis A. : Public relations. Warszawa 2007.
  • Evans B. : Władza lokalna I relacje z rządem. W : Public relations w praktyce. Red. A. Gregory. Kraków 1997.
  • Begg D., Fisher S., Dornbusch R. : Ekonomia. T. 1. Warszawa 1993.
  • Schrade U. : Etyka. Główne systemy. Warszawa 1992.
  • Styczeń T. ks. : ABC etyki. Lublin 1983.
  • Wojtyła K. : Elementarz etyczny. Lublin 1983.
  • Weber M. : Polityka jako zawód i powołanie. Warszawa 1989.
  • Dębski M. : Wstęp do : M. Weber : Polityka jako zawód i powołanie. Warszawa 1989.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171343767

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.