PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 12 | 109--128
Tytuł artykułu

Kulturowe uwarunkowania reklamy

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Cultural Determinants of Advertising
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie ważnego aspektu tworzenia i przystosowywania reklamy do zróżnicowanych środowisk kulturowych. Kultura odgrywa znaczącą rolę w procesie prawidłowego formułowania przekazów reklamowych, dlatego też jej najważniejsze aspekty i wykorzystanie w połączeniu z reklamą są tematem tej pracy. Spośród wielu tysięcy istniejących na ziemi różnych kultur scharakteryzowano te najbardziej znane i wyraźnie różniące się między sobą. Autorka przedstawia też składniki kultury - zaczynając od prezentacji wielości definicji kultury, a następnie przechodząc do takich elementów jak: język, religia czy system wartości, które mają znaczący wpływ na proces tworzenia przekazów reklamowych. W kolejnych częściach artykułu następuje analiza i specyfikacja poszczególnych orientacji kulturowych. Dzięki rozróżnieniu kultur można stworzyć wachlarze profili narodowych, co znacznie ułatwia przygotowywanie reklam dla poszczególnych kultur świata. (abstrakt oryginalny)
EN
Culture and the components of culture, such as language, values, religion, law and aesthetics, are elements that come together and differentiate cultures. The world does not contain one set of universal values that are the same for every human society. Proper structure of information transmission for one culture does not mean the same success in another. There are many ways to respond to things, events and incentives that are seemingly the same, but different cultural circles have a personalized vision of the shape of their world. The distinction between specific components allows us to understand the consumer from distant parts of the world. However, there are similarities between cultures that allow us to create profiles, called cultural orientations, in order to be more specific to the countries national style of ads. The purpose of this paper is to present an important aspect of creating and adapting advertising to different cultural backgrounds. Culture plays a significant role in the proper formulation of advertising messages, which is why it is an important aspect in the creation of ads, and the subject of this paper. Among the many thousands of existing ads in different cultures, the author characterizes those most familiar to us, but which are still unlike one another because they are all from different cultures. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
109--128
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu
Bibliografia
  • Ahmed N., Cross-cultural content analysis of advertising from United Stated and India, Dissertation, University of Sothern Mississippi, USA 2000.
  • Bartosik-Purgat M., Otoczenie kulturowe w biznesie międzynarodowy, PWE, Warszawa 2010.
  • Bartosik-Purgat M., Uwarunkowania kulturowe w marketingu międzynarodowym, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2004.
  • Bolten J., Interkulturowa kompetencja, WN UAM, Poznań 2006.
  • Cenker E., Public relations, Wyd. WSB w Poznaniu, Poznań 2007.
  • De Mooij M., Convergence and divergence In consumer behavior: implications for global advertising, "International Journal of Advertising" 2003, Vol. 22(2), http://scholar.google.pl/scholar?q=convergence+and+divergence+in+consumer+behaviour+marieke+de+mooij&hl=pl&as_sdt=0& as_vis=1&oi=scholart [4.05.2011].
  • Doliński D., Psychologia reklamy, Agencja Reklamowa Aida, Wrocław 1999.
  • Düssel M., Marketing w praktyce, Wyd. ABC, Warszawa 2009.
  • Duliniec E., Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2009.
  • Grzybczyk K., Prawo reklamy, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Kraków 2004.
  • http://eu-alfa.fh-joanneum.at/cms/1/7468/ [4.05.2011].
  • http://laofutze.wordpress.com/category/uncertainty-avoidance/ [6.05.2011].
  • http://marketing.org.pl/index.php/go=2/act=2/aid=m45b76aec85b5d [4.05.2011].
  • http://tomaszpohl.pl/pliki/motywy-kulturowe-i-historyczne-w-przekazach-reklamowych.pdf [4.05.2011].
  • https://commons.georgetown.edu/blogs/isdyahoofellow/using-geert-hofstede-cultural-dimensions-to-study-social-media-usage-in-bric-countries/ [4.05.2011].
  • Ignatowicz Z., Mały poradnik farmaceutycznej reklamy, "Brief" 2011, nr 2.
  • Jabłoński M., Reklama przyszłości będzie jak seks?, "Brief" 2011, nr 2.
  • Jabłoński W., Kreowanie informacji, WN PWN, Warszawa 2007.
  • Jędrzejewska K., Podział mediów POE, "Brief", 2011, nr 1.
  • Jędrzejewska K., Własne możliwości i wyzwania, "Brief" 2011, nr 2.
  • Jerlicz E., Wyjdź poza plakat, "Brief" 2011, nr 2.
  • Kall J., Reklama, PWE, Warszawa 1998.
  • Kisielewski A., Sztuka i reklama. Relacje między sztuką i kulturą, Wyd. Trans Humana, Białystok 1999.
  • Kiszluk G., Seks nigdy się nie skończy, "Brief" 2011, nr 3.
  • Klimkowska R., Kulturowe uwarunkowania reklamy (na przykładzie reklamy samochodów), "Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie" 2004, nr 664.
  • Kotabe M., Helsen K., Global Marketing Management, Wiley, Phoenix 2004.
  • Laszczak M., Psychologia przekazu reklamowego, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2000.
  • Lewiński P.H., Retoryka reklamy, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008.
  • Lewis R.D., When cultures collide: Leading across cultures, Nicholas Brealey International, London 2006.
  • Limański A., Drabik I., Marketing międzynarodowy, Difin, Warszawa 2010.
  • Mikułowski-Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Wyd. TAiWP, Kraków 2006.
  • Nowacka A., Nowacki R., Podstawy marketingu, Difin, Warszawa 2009.
  • Pincas S., Loiseau M., Historia reklamy, Taschen, Warszawa 2009.
  • Prawo reklamy, red. A.T. Filipek, Lubelskie Wydawnictwo Naukowe, Lublin 1998.
  • Razmus W., Irracjonalność w konsumpcji - dobro czy zło konieczne?, "Brief" 2011, nr 2.
  • Reynolds S., Valentine D., Komunikacja międzykulturowa, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2009.
  • Romanowska K., W co grają ludzie?, "Coaching" 2010, nr 3.
  • Sagan A., Symbolika produktu w systemie komunikacji marketingowej, Wyd. AE w Krakowie, Kraków 2003.
  • Schmitt B., Simonson A., Estetyka w marketingu, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1999.
  • Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, wyd. 2 poszerz. i popr., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1988.
  • Šmid W., Zarządzanie reklamą w komunikacji medialnej, CeDeWu, Warszawa 2008.
  • Środki i formy marketingowego oddziaływania na konsumentów, red. A. Pabian, Wyd. Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2008.
  • Sutherland M., Sylvester A.K., Reklama a umysł konsumenta, WN PWN, Warszawa 2003.
  • Szczepanik R., Nietypowe przypadki public relations, Helion, Gliwice 2009.
  • Wiedza o reklamie, red. M. Siwiec, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa - Bielsko-Biała 2010.
  • Woźniczka J., Efekty reklamy w systemie komunikacji marketingowej, Wyd. UE we Wrocławiu, Wrocław 2009.
  • www.epr.pl/reklama-na-cenzurowanym,pr-i-prawo,1219,1.html [6.05.2011].
  • www.euroguidance.pl/publikacje/Doradztwo_zawodowe.pdf [6.05.2011].
  • www.idmnet.pl/download/prace_magisterskie/arkadiusz_gawryluk.pdf [6.05.2011].
  • Zawiśliński M., Co z tym seksem?, "Brief" 2011, nr 3.
  • Zawiśliński M., Hazard zszedł do "podziemia", "Brief" 2011, nr 2.
  • Zawiśliński M., Reklamowa prohibicja czy finansowe eldorado, "Brief" 2011, nr 2.
  • Zawiślański M., Z Szycem "na dziewczyny", "Brief" 2011, nr 3.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171344041

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.