Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
W ostatnim dziesięcioleciu proces reformowania systemu edukacyjnego w Rosji zorientowany był nie tylko na globalną integrację, ale również na zachowanie i promowanie tradycyjnych cech kulturowo-narodowych. Rozpoczęto poszukiwania dróg realizacji założeń polityki regionalnej (która miałaby opierać się na zasadach wielokulturowości i indywidualnego podejścia), włączając je do treści programów edukacyjnych. Jednakże podejście do prezentacji "nierosyjskich" tematów rosyjskiej historii właściwie nie uległo zmianie. Podręczniki akademickie do historii dla kierunków niehumanistycznych, z racji niewielkiego zakresu wykorzystywanego materiału, nie mogły zrezygnować z typowo narodowego podejścia do omawianego tematu, skupiającego się głównie na nauczaniu historii Rosji (w znaczeniu państwa centralnego i jego satelitów). "Nierosyjskie" tematy w podręcznikach uzupełniających, rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji dla pozahistorycznych specjalności, przedstawione zostały dosyć słabo. Tematyka polska w dalszym ciągu rozpatrywana jest tylko i wyłącznie w kontekście polityki zagranicznej państwa rosyjskiego. W oczach rosyjskich studentów Polska uchodzi albo za agresora, który pokusił się w XII wieku na północno-zachodnie staroruskie księstwa, a w XVII wieku na tron moskiewski i ziemie Smoleńszczyzny, albo za ofiarę "agresywnej i reakcyjnej" polityki Rosji, Austrii i Prus, a w XX wieku - Niemiec i Związku Radzieckiego. (fragment tekstu)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
59--62
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Centrum Polskiej Historii, Języka i Kultury Omskiego Państwowego Uniwersytetu Agrarnego im. P. A. Stołypina
Bibliografia
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171344305