PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | t. 15, z. 11, cz. 2 Zarządzanie - nowe perspektywy w dobie zmian demograficznych - w świetle badań | 309--321
Tytuł artykułu

Analiza strategiczna przedsiębiorstw spółdzielczych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Strategic Analysis of Cooperative Enterprises on Milk Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W dobie globalizacji rynków, podstawowym warunkiem przetrwania i rozwoju organizacji jest umiejętne przeprowadzenie przez kadrę zarządzającą analizy zachowań strategicznych przedsiębiorstw oraz wybór i implementacja odpowiedniej strategii. Tylko w taki sposób organizacje mogą osiągnąć trwałą przewagę konkurencyjną w długim horyzoncie czasu. Współcześni menedżerowie, aby osiągnąć sukces w branży, muszą także nieustannie monitorować otoczenie gospodarcze organizacji, szybko reagować na zmiany w nim zachodzące i wyciągać stosowne wnioski dla poprawy własnej sytuacji rynkowej. W artykule Autorka zastosowała metodę McKinsey'a, która pozwoliła na zbadanie obszarów działalności (domen) badanych spółdzielni poprzez ocenę wybranych sektorów działalności i określeniu pozycji konkurencyjnej SBU przedsiębiorstw. Głównym zamierzeniem była więc analiza zachowań strategicznych poszczególnych domen spółdzielni na tle wybranego segmentu przemysłu mleczarskiego. Uzupełnieniem metody GE było zastosowanie 6-czynnikowego modelu analizy dyskryminacyjnej, który posłużył do określenia ogólnej kondycji ekonomiczno-finansowej badanych podmiotów. Celem więc artykułu jest zbadanie i ocena dotychczasowej działalności badanych spółdzielni mleczarskich regionu małopolskiego i śląskiego oraz analiza ich zachowań strategicznych na poziomie domeny. (fragment tekstu)
EN
In this article there was applied the method by McKinsey, which allowed to do analysis of strategic situation of dairy cooperatives domains in Malopolski and Silesian region. The diagnosis proved that the strategies applied at the level of business have to be changed, as they inhibit the process of investing in vital areas of activity. In order to do more detailed assessment of market situation, regarding selected organizations at central level (the whole enterprise), there was introduced the six - factorial model, based on the assumptions by E. Mączyńska. Calculated indicator was the addition to strategic analysis of the examined cooperatives and it was used to assess their competitiveness in dairy industry. (original abstract)
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki
Bibliografia
  • Drożdż J. (2010), Przemysł spożywczy-materiały [w:] Gospodarka przedsiębiorstwa, Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa.
  • Kaleta A. (2000), Strategia konkurencji w przemyśle, Wyd. AE, Wrocław
  • Krajewski K. (2011), Determinanty wyboru strategii rynkowych przez przedsiębiorstwa sektora żywnościowego [w:] A. Adamik (red.), Kształtowanie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw, Wyd. C.H. Beck, Warszawa.
  • Mączyńska E. (red.) ( 2010), Cykle życia i bankructwa przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Safin K. (2008), Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem, Wyd. AE, Wrocław.
  • Skawińska E. (1999), Uwarunkowania rozwoju mleczarstwa polskiego w procesie integrowania Polski z Unią Europejską, Wyd. TNOiK, Toruń.
  • Steinmann H., Schreyögg G. (2001), Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem - koncepcje, funkcje, przykłady, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171345753

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.