PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 18 Europejska przestrzeń transportu. Wyzwania rynkowe | 295--308
Tytuł artykułu

Kierunki w zakresie koncentracji rynkowej w europejskim transporcie kolejowym

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Trends in Market Concentration in the European Rail Transport
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednym z założeń reformy transportu kolejowego zainicjowanej na początku lat 90. było pobudzenie konkurencji wewnątrzgałęziowej, co miało zostać osiągnięte poprzez rozdział funkcji zarządu i eksploatacji infrastruktury oraz otwarcie rynków narodowych. W artykule przeprowadzono analizę stopnia koncentracji rynkowej, zarówno na rynkach narodowych, jak i w skali ponadnarodowej. Badaniem zostały objęte kraje UE (bez Cypru i Malty) oraz Norwegii i Szwajcarii. Analizę przeprowadzono dla lat 1990-2010 z wykorzystaniem wskaźników koncentracji (CR).(abstrakt autora)
EN
After 20 years of reforming of the European rail transport it is possible to take an assessment and diagnosis of a competition in the rail markets. The aim of the paper is to analyze the situation of rail transport in the EU countries (plus Norway and Switzerland) in order to determinate the trends in market concentration (national markets, as well as transnational scale). The share of new enterprises increases in the national markets but in the transnational scale the concentration increases.(author's abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • COM (2007)609 final: Communication from the Commission to the Council and the European Parliament on monitoring development of the rail market, SEC(2007)1323, Commission Of The European Communities, Brussels, 18.10.2007.
  • COM (2009)676 final: Second report on monitoring development of the rail market, SEC(2009)1687, European Commission, Brussels, 18.12.2009.
  • Charges for the Use of Infrastructure, OECD/ITF 2008.
  • Makać W., Urbanek-Krzysztofiak D., Metody opisu statystycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1995.
  • Nash Ch., Rivera-Trujillo C., Rail regulatory reform in Europe - principles and practice, Conference on Competition in the Rail Industry, Madrid, Sep 2004.
  • Railimplement - Implementation of EU Directives 2001/12/EC , 2001/13/EC AN D 2001/14/EC , Final Report and Country Reports, European Commission, November 2005.
  • Rail Liberalisation Index 2011. Market opening: comparison of the rail markets of the Member States of the European Union, Switzerland and Norway, IBM Global Business Services, Brussels, 2011.
  • Railway Reform: Regulation of Freight Transport Markets, ECMT/OECD, Paris 2001.
  • Waldman D.E., Jensen E.J., Industrial Organization. Theory and Practice, Person Addison Wesley, Boston and others, 2007.
  • Witryna internetowa Komisji Europejskiej: http://ec.europa.eu.
  • Witryna internetowa Międzynarodowego Związku Kolei: www.uic.org.
  • Witryna internetowa Międzynarodowego Forum Transportu: www.internationaltransport forum.org.
  • Zielenkiewicz M., Ocena skuteczności instrumentów polityki antymonopolowej na przykładzie rynku transportu kolejowego, w: Problemy ekonomii, polityki ekonomicznej i finansów publicznych, t. 1, red. J. Sokołowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009.
  • Zielenkiewicz M., Przywracanie konkurencji w sektorach zmonopolizowanych na przykładzie transportu kolejowego, w: Problemy gospodarowania w Polsce, red. D. Kopycińska, Katedra Mikroekonomii Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2010.
  • Źródła finansowania nakładów inwestycyjnych na infrastrukturę, tabor, zasoby ludzkie oraz poprawę społecznego wizerunku kolei dla poszczególnych scenariuszy w latach 2008-2030 w Polsce, "Transport Szynowy - Statystyki i Analizy" 2008, nr 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171346145

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.