PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | t. 15, z. 7, cz. 1 Firmy Rodzinne - współczesne nurty badań i praktyki zarządzania | 11--21
Tytuł artykułu

Metodyka badań firm rodzinnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Research Methodology of Family Businesses
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przedmiotem artykułu jest analiza stosowanych metod poznania firm rodzinnych, będąca rezultatem przeglądu literatury przedmiotu, a także wynikająca z własnych doświadczeń. Przegląd ma na celu podniesienie świadomości metodologicznej badaczy firm rodzinnych w Polsce i obejmuje zarówno metody ilościowe, jak i jakościowe. Analiza metod nie jest kompletna i obejmuje tylko takie metody i techniki badań, z którymi autorzy mieli do czynienia w praktyce. (fragment tekstu)
EN
The article is an analysis of the methods of knowledge of family businesses resulting from the review of literature on the subject, as well as resulting from own experiences. The review aims to raise awareness of methodological research of family businesses in Poland and includes both quantitative and qualitative methods. The methods' analysis is not sufficient and covers only methods and research techniques, with which the authors have to deal with in practice. The authors of the article suggest that methodological pluralism is worth disseminating, can be combined in the one research program with the various research methods that lead to describe a test of the family business in its whole complexity. (original abstract)
Twórcy
  • Społeczna Akademia Nauk
  • Społeczna Akademia Nauk
Bibliografia
  • Adams T. E., Holman Jones S. (2008), Autoethnography is queer [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, Smith L.T (red.), Handbook of critical and indigenous methodologies, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • American Family Business Survey (2003), Raymond Family Business Institute, Alfred.
  • Aronoff C.E., Astrachan J.H., Ward J.L. (red.) (2002), Family Business Sourcebook, Family Enterprise Publisher, Georgia.
  • Bednarski A. (2001), Zarys teorii organizacji i zarządzania, Dom Organizatora TNOiK, Toruń.
  • Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2000), Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Donckles R., Frohlich E.(1988), Are Family Business Really Different?, Family Business Review, nr 1 (1).
  • Ellis C. (2004), The Ethnographic I: A methodological novel about autoethnography. Walnut Creek: AltaMira Press.
  • Ellis C., Adams T. E., Bochner, A. P. (2010), Autoethnography: An overview. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 12(1), Art. 10.
  • Feltham T. S., Feltham G., Barnett J. J. (2001), Are Canadian Family Businesses Ready for Succession ?, Hiver, Winter.
  • Flanagan J.C. (1954), The Critical Incident Technique, "Psychological Bulletin", 51, 4.
  • Frey U., Halter F., Klein S., Zellwerg T.(2006), Family Business in Switzerland: Significance and Structure, www.kmu.inisg.ch.
  • Halkier B. (2010), Focus groups as social enactments: integrating interaction and content in the analysis of focus group data, Qualitative Research, vol. 10(1).
  • Heck R.K.Z., Trent E.S. (2002), The Prevalence of Family Business from a Household Sample, [w:] Aronoff C.E., Astrachan J.H., Ward J.L. (red), Family Business Sourcebook, Family Enterprise Publisher, Georgia.
  • Holman Jones S. (2005), Autoethnography: Making the personal political, [w:] Denzin N. K, Lincoln Y. S., (red.), Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Jeżak J, Popczyk W., Winnicka-Popczyk A, (2004), Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa.
  • Kostera M. (2003), Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, PWN, Warszawa.
  • Michell J. (1999), Measurement in Psychology. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Smircich L. (1983), Studing Organisations as Cultures, w: G. Morgan, "Beyond Method: Strategies for Social Research", Beverly Hills-London-New Delhi.
  • Spry T. (2001), Performing Autoethnography: An Embodied Methodological Praxis, Qualitative Inquiry, Volume 7 Number 6, Sage Publications.
  • Stoy Harvard (1990), Managing the Family Business in the UK, Stoy Harvard, Londyn.
  • Stringer E.T. (1999), Action Research, Sage, Thousand Oaks-London-New Delhi.
  • Sułkowski Ł. (2004) , Organizacja a rodzina, Dom organizatora TNOiK, Toruń.
  • Sułkowski Ł. (2012), Epistemologia i metodologia zarządzania, PWE, Warszawa.
  • Surdej A., Wach K. (2010), Przedsiębiorstwa rodzinne wobec wyzwań sukcesji, Difin, Warszawa.
  • Venter E., Boshoff C., Mass G.(2005), The Influence of Successor-Related Factors on the Succession Process in Small and Medium-Sized Family Business, [w:] Family Business Review, vol. 18, no. 4.
  • Więcek-Janka E. (2013), Wiodące wartości w zarządzaniu przedsiębiorstwami rodzinnymi, Politechnika Poznańska, Poznań.
  • Popczyk W (2013), Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym, UŁ. Łódź.
  • Raport z analizy danych zastanych (2009) na potrzeby projektu badawczego "Badanie firm rodzinnych, Pentor Research International, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171346151

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.