Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Succession Strategies of Polish Family Enterprises. The analysis of Initial Research Results
Języki publikacji
Abstrakty
Badania1, których wstępne wyniki prezentuje niniejszy artykuł, miały na celu identyfikację modeli i uwarunkowań procesów sukcesyjnych polskich przedsiębiorstw rodzinnych oraz konsekwencji dla przedsiębiorstwa i rodziny. Zgromadzony materiał badawczy posłużył do weryfikacji kilku zasadniczych hipotez badawczych, które przyjęli autorzy. Ze względu za ograniczenia edytorskie w niniejszym artykule zostaną zaprezentowane wyniki weryfikacji kilku spośród nich. Hipotezy te zakładały - 1. brak jednego modelu sukcesji skutecznie zapewniającego ciągłość strategiczną przedsiębiorstwa (przy tym coraz częściej sukcesja wewnątrzrodzinna ustępuje miejsca sukcesji zewnętrznej). 2. Głownie wewnętrzny charakter podstawowych czynników determinujących wybór modelu sukcesji (przy czym związane są one przede wszystkim ze strukturą rodziny, jej wiekiem, liczebnością i charakterem oraz wykształceniem kluczowych osób), 3. sukcesje polskich przedsiębiorstw nie są elementem koncepcji strategicznych, lecz wynikiem działań doraźnych, inicjowanych pod wpływem czynników o charakterze naturalnym. (fragment tekstu)
Succession processes in the economic practice of Poland are a new phenomenon. The first phase of the processes has only just begun. The scientific research on this phenomenon is therefore at a relatively early stage with the identification of the phenomenon being not yet fully clear. The aim of the study, whose initial results are presented here, was not only to contribute to expanding the research and provide knowledge about succession models and the conditions for their selection, but also to provide a research tool that would allow for the continuation of this kind of studies where it is possible to compare results. It was recognized that the theoretical basis that would enable us to conduct the research with thus defined objectives was social exchange theory. Treating the succession process as an exchange process between interested parties provides us with new opportunities for explicating both the very process and the phenomenon of family enterprises in general. The studies were conducted within the framework of the research project "Succession Strategies of Polish Family Enterprises" funded by Polish National Science Centre (UMO-2011/03/B/HS/04116). (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
23--36
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
- Benavides-Velasco C.A., Quintana-García C., Guzmán-Parra V.F. (2013), Trends in the family business research, "Small Business Economics", Volume 40, Issue 1.
- Final Report of the Expert Group Overview of family business relevant issues. European Commission Directorate-General for Enterprise and Industry, 2009; http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/promoting-entrepreneurship/family-business/index_en.htm
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171346161