PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | Prawda i świat człowieka. Studia i szkice filozoficzne | 165--172
Tytuł artykułu

Antropologiczny i moralny wymiar prawdy w edukacji

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
System oświaty, który realizowany jest w danym państwie, w ogromny sposób wpływa na aktualny i przyszłościowy rozwój jednostki i całego społeczeństwa. Nauczanie wraz z wychowywaniem staje się przecież podstawowym warunkiem zmian społeczno-gospodarczych i jednocześnie siłą napędową rozwoju narodu. Należy przy tym jednak mieć na uwadze, iż w minionym czasie "[...] załamały się jednowymiarowe, ilościowe i ekonomiczne wyznaczniki rozwoju; nadzieją stały się wartości kultury, siły twórcze charakteryzujące wszystkie ludzkie jednostki. Kultura wszakże to nie tylko zjawisko artystyczne, ale także nauka, sposób życia, wartości moralne i społeczne, to w równym stopniu skumulowane trwałe osiągnięcia twórcze ludzkości, co ludzkie postawy, wewnętrzne bogactwo człowieka". Edukacja zatem jawi się jako trwały element owego bogactwa i wpisana jest jako jeden z najistotniejszych nośników tejże kultury; a ta z kolei zasadza się przecież na całym szeregu wartości, które zmieniają, udoskonalają i wzmacniają społeczeństwo. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Auleytner J. : Polityka społeczna - pomiędzy ideą a działaniem. Warszawa - Radom 1994.
  • Marcel G. : Homo viator. Wstęp do metafizyki nadziei. Warszawa 1984.
  • de Montaigne M. : Próby. T. III. Warszawa 1985.
  • Maritain J. : Pour une philosophi de l'education. Paris 1949.
  • Zalewski D. : Klasycyzm zamiast modernizmu. Rzecz o edukacji. "Człowiek w kulturze", 1999, nr 12.
  • Foerster F.W. : Szkoła i charakter. Kraków 1919.
  • Carrel A. : Człowiek istota nieznana. Warszawa.
  • Maryniarczyk A. : Dlaczego kryzys wiedzy o człowieku ? "Człowiek w kulturze", 1999, nr 12.
  • Jan Paweł II : Fides et ratio. Lublin 2003.
  • Szewczyk W. : Kim jest człowiek. Tarnów 1994.
  • Kamiński S. : O koncepcjach filozofii człowieka. "Zeszyty Naukowe KUL", 1970, nr 4.
  • Kowalczyk S. : Człowiek w myśli współczesnej. Warszawa 1990.
  • Kowalczyk S. : Zarys filozofii człowieka. Sandomierz 2002.
  • Suchodolski B. : Kim jest człowiek. Warszawa 1976.
  • Suchodolski B. : Narodziny nowożytnej filozofii człowieka. Warszawa 1967.
  • Wiciórka L. : Filozofia człowieka. Warszawa 1982.
  • Boecjusz : Przeciw Eutychesowi i Nestoriuszowi. W : Boecjusz : Traktaty socjologiczne. Kęty 2001.
  • św. Tomasz z Akwinu : Suma teologiczna. Londyn 1974.
  • Wojtyła K. : Miłość i odpowiedzialność. Lublin 1986.
  • Majka J. : Społeczna natura człowieka a istota społeczeństwa. "Roczniki Teologiczno - Kanoniczne", 1959, nr 6.
  • Marcel G. : Być i mieć. Warszawa 1962.
  • Wojtyła K. : Osoba i czyn. Lublin 1994.
  • Nagórny J. : Świat przełomu tysiącleci - wyzwania wychowawcze. W : Wobec wyzwań wychowawczych przełomu tysiącleci. Red. W. Stępniewski. Lublin 1998.
  • Jan Paweł II : Przemówienie z okazji 600-lecia Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. W : Jezus Chrystus wczoraj dziś i na wieki. Przemówienia Pielgrzymki Apostolskiej Ojca Świętego do Polski w 1997 r., Ząbki 1997.
  • Węgrzecki A. : Sylwetka aksjologiczna nauczyciela akademickiego. W : K. Kloc, E. Chmielecka : Dobre obyczaje w kształceniu akademickim. Warszawa 2004.
  • Foerster W.F. : Wychowanie i samowychowanie. Warszawa - Lublin - Łódź.
  • Maryniarczyk : Racjonalność i celowość świata rzeczy i osób. W : Zeszyty z metafizyki. T. IV. Lublin 2000.
  • Drożdż A. : Permisywizm moralny. Kielce 2005.
  • Maślanka W. : Od relatywizmu moralnego do cywilizacji miłości. Opole 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171347015

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.