PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | Kierunki studiów ekonomicznych - nowe uwarunkowania i wyzwania : materiały II wydziałowej konferencji dydaktyczno-naukowej | 53--59
Tytuł artykułu

Współpraca ośrodków akademickich z sektorem gospodarczo-publicznym - projekt wspólnego przedsięwzięcia w obszarze dydaktyczno-badawczym

Autorzy
Warianty tytułu
Cooperation Between University Centers and Economic-Public Sector - Project of Common Activity in Didactic and Research Field
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wypisując jako jedno z haseł przewodnich konferencji upraktycznienie kształcenia na kierunkach ekonomicznych, możemy wywołać w odbiorcach dwojakie uczucia. Z jednej strony przyznajemy się do popełnianych błędów - nie upraktyczniamy kształcenia, ale z drugiej strony nie dostrzegamy pozytywnych aspektów naszej pracy zmierzających właśnie do upraktycznienia kształcenia. Jak jest w rzeczywistości? Nie ulega najmniejszej wątpliwości, iż mając do czynienia z gospodarką opartą na wiedzy, w założeniu już nakładamy na siebie obowiązki sprostania nowym wymaganiom. Od nas wszystkich, tj. sektora naukowo-badawczego, gospodarki i administracji publicznej, zależy, w jakim kierunku będzie podążać rozwój naszego kraju, jeśli idzie o kształcenie przyszłych pokoleń, ale nie tylko. Aby kształcić, trzeba odpowiedzieć sobie najpierw na pytania: W jaki sposób? Dla kogo? Co przekazywać w procesie edukacyjnym? Jak rozbudować podstawy do kształcenia przez całe życie?. Nikt nie może w sposób jednoznaczny odpowiedzieć na te, wydawałoby się elementarne pytania. W postmodernistycznym świecie początku XXI w. nadmierna pewność oznacza groźbę wejścia na manowce. Punktem wyjścia w tych rozważaniach niech będzie przyjęcie twierdzenia o doniosłej roli państwa jako dostarczycielu "[...] ludzkich kwalifikacji, technologii oraz infrastruktury". Jednocześnie nie można pominąć tego, iż inwestowanie w kapitał ludzki odbywa się "z punktu widzenia maksymalizacji. (fragment tekstu)
EN
Making education practical on economic specializations cannot bring desirable effects without co-operation of scientific circle together with sphere of economy and public. Existence of similar co-operation axis takes place in, eg. Germany, the evidence of that is the centre existing there-Arbeitsgemeinschaft der Transferstellen Bayerischer Universitäten. However, in Poland there is a chance for realization of innovational projects thanks to possibilities which are opened up by available European Union funds. The idea of establishing the Silesia Research Centre is descended from analysis of European Commission and European Council documents and national strategic documents. Assumptions of that idea are based on three pieces of module: I) clustering of perfection; II) platform of innovational technologies; III) scientific and technological incubator. Realization in practice of this idea, following the example of Bavaria, can contribute to making education of students practical as well as to realization of broader aims, such as using the potential of University of Economics in the epoch of liquid modernity and strengthening its meaning on the arena of international politics. (author's abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Bauman Z.: Płynne życie. Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007
  • Bauman Z.: Razem osobno. Wydawnictwo Literackie, Kraków 2005
  • Bauman Z.: Życie na przemiał. Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004
  • Guehenno J.: Przyszłość wolności. Demokracja w globalizacji. Fundacja im. Stefana Batorego Warszawa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2001
  • Kluge J.: Główne zadania edukacji. "Kafka. Kwartalnik Środkowoeuropejski" 2002, nr 7
  • Kołakowski L.: Moje słuszne poglądy na wszystko. Wydawnictwo Znak, Kraków 1999
  • KOMMISSION DER EUROPÄISCHEN GEMEINSCHAFTEN Brüssel, den 20.4.2005 KOM(2005) 152 endgültig MITTEILUNG DER KOMMISSION. Das intellektuelle Potenzial Europas wecken. So können die Universitäten ihren vollen Beitrag zur Lissabonner Strategie leisten
  • KOMMISSION DER EUROPÄISCHEN GEMEINSCHAFTEN Brüssel, den 2.2.2005 KOM (2005) 24. MITTEILUNG FÜR DIE FRÜHJAHRSTAGUNG DES EUROPÄISCHEN RATES. Zusammenarbeit für Wachstum und Arbeitsplätze Ein Neubeginn für die Strategie von Lissabon von Lissabon. Mitteilung von Präsident Barroso im Einvernehmen mit Vizepräsident Verheugen
  • KOMMISSION DER EUROPÄISCHEN GEMEINSCHAFTEN Brüssel, den 10.6.2006 KOM(2006) 208 endgültig MITTEILUNG DER KOMMISSION AN DEN RAT UND DAS EUROPÄISCHE PARLAMENT DAS MODERNISIERUNGSPROGRAMM FÜR UNIVERSITÄTEN UMSETZEN: BILDUNG, FORSCHUNG UND INNOVATION
  • KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH Bruksela, dnia 13.2.2006 KOM(2006) 33 wersja ostateczna KOMUNIKAT KOMISJI DLA RADY, PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO, EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO I KOMITETU REGIONÓW. Realizacja wspólnotowego programu lizbońskiego: Rozbudzanie ducha przedsiębiorczości poprzez edukację i kształcenie
  • Kotwicz-Jawor J.: Przedsiębiorczość i konkurencyjność. Tom IV. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2001
  • Rada Unii Europejskiej - Dokument Międzyinstytucjonalny, 2006/0131 (AVC). Decyzja Rady w sprawie strategicznych wytycznych Wspólnoty dla spójności, Bruksela 18 sierpnia 2006
  • "Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Śląskiego na lata 2007-2013", Katowice 18 grudnia 2006
  • "Regionalna Strategia Innowacji Województwa Śląskiego na lata 2003-2013. Wyobrażenia tworzą rzeczywistość", Katowice 2003
  • "Strategia Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2020"
  • "Szczegółowy opis priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki", projekt z dnia 1 lutego 2007 r.
  • Weresa M.: Niemcy w Unii Europejskiej. Tom I. Ekonomiczna rola Niemiec. Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2004
  • "Wstępny projekt podręcznika wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013", wersja trzecia, Katowice, listopad 2006 r.
  • Zagóra-Jonszta U.: Dokonania współczesnej myśli ekonomicznej - teorie neoliberalne wobec ekonomicznej roli państwa. AE, Katowice 1999
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171347719

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.