Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Business Responsibility in the Light of Non-rigoristic Ethics Postulates
Języki publikacji
Abstrakty
Od połowy XX w. wzrasta refleksja nad nowoczesnością jako określeniem czasów współczesnych. W ramach tej historiozoficznej refleksji doszło do prób zakwestionowania tradycyjnych argumentacji etycznych. Głoszono bowiem hasła nie tylko pożegnania z metafizyczną skłonnością do formułowania "pierwszych zasad", ale również ostro krytykowano wszelkie poszukiwanie zasad etycznych zdolnych do stworzenia wymogów bezwzględnego obowiązywania. Radykalnej krytyki tej tendencji dokonali F. Lyotard, R. Rorty, G. Vattimo, O. Marquard jak i Z. Bauman. (fragment tekstu)
In the paper I first criticize ethical rigorism which follows from Kant's ethics of obligation. Then I present alternative non - rigoristic solutions - among them K.O. Apel's ethics of dialogue and a double effect doctrine. I discuss the problem if they complement or contradict Kant's proposals. I also show how the non-rigoristic ethics view the development of business responsibility. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
Numer
Strony
173--180
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
- I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, tł. M. Wartenberg, PWN, Warszawa 1984, s. 62.
- R.B. Brant, Etyka. Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki,.tł. B. Stanosz, PWN, Warszawa 1996, s. 55.
- O. Marquard, Rozstanie z filozofią pierwszych zasad, tł. K. Krzemieniowa, Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1994, s. 54-55.
- K.O. Apel, Uniwersalistyczna etyka współodpowiedzialności, tł. Z. Zwoliński, "Etyka" 1996, nr 29, s. 9.
- K.O. Apel, Etyka dyskursu, tł. T. Mańko, "Principia" 1992, nr 5, s. 6.
- A. Gehlen, W kręgu antropologii i psychologii społecznej, tł. K. Krzemieniowa, Czytelnik, Warszawa 2001, s. 208.
- K.O. Apel, Zasada samoufundowania swoich podstaw w hermeneutycznej rekonstrukcji historii, tł. P. Znaniecki, [w:] T. Buksiński, Rozumność i racjonalność, Wydawnictwo IF UAM, Poznań 1997, s. 85.
- W. Ross, O naturze dobra, tł. W. Galewicz, "Znak" 1999, nr 9 (532) , s. 102.
- H. Steinmann, A. Lohr, Grundlagen der Unternehmensethik, Verlag, C.E. Poeschel, Nurnberg 1991, s. 74.
- P. Koslowski, Gesellschaftliche Koordination. Eine ontologische und kulturwissenschaftliche Theorie der Markwirtschaft, J.C.B. Mohr, Tubingen 1991, s. 172.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171349383