PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | t. 15, z. 7, cz. 2 Firmy Rodzinne - współczesne nurty badań i praktyki zarządzania | 133--145
Tytuł artykułu

Kapitał społeczny w firmach rodzinnych : struktura i mechanizm kreowania kapitału rodziny

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Social Capital in Family Businesses : the Structure and Mechanism of Creating Family Capital
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przybliżenie natury kapitału społecznego rodziny w przedsiębiorstwach rodzinnych oraz opis mechanizmu kreowania jego najcenniejszych komponentów: zaufania emocjonalnego i infrastruktury moralno-etycznej, które mogą być źródłami ich przewagi konkurencyjnej nad odpowiednikami nierodzinnymi. (fragment tekstu)
EN
In the conditions of the economy of the XXI c. intangible resources play a major role in creating business competitive advantage. Human capital is the vehicle of them. To benefit from the intellectual capital, businesses have to work on developing social capital, relational one, which enables the staff to exchange experience, share knowledge and create a new one. Family businesses appear to have a particular form of social capital from the very inception. Family social capital comes from the family, its culture, traditions and results from the frequent, deep and long-lasting personal interactions among family members. Emotional trust and strong moral infrastructure seem to be the most invaluable components of it. In turn, they result in creating such strategic resources like: strong business internal and external social architectures, reputation and mechanism of protecting tacit knowledge, which all are the sources of family business competitive advantage over their non-family counterparts. The paper aims at explaining the emotional and moral processes in family businesses. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Brickhouse T., Smith N. (1996), Plato's Socrates, Oxford University Press, Oxford, UK.
  • Haidt J., Joseph C. (2007), The moral mind: How five sets of innate intuitions guide the development of many culture-specific virtues, and perhaps even modules, [w:] Carruthers P., Laurence S., Stich S. (red), The innate mind: Future and foundations, Oxford University Press, New York.
  • Hoffman J., Hoelscher M., Sorenson R. (2006), Achieving Sustained Competitive Advantage: A Family Capital Theory, "Family Business Review", vol.XIX, no 2.
  • Lennick D., Kiel F. (2007), Inteligencja moralna, Purana, Wrocław.
  • Rahim M.A. (1983), A measure of styles of handling interpersonal conflict, "Academy of Management Journal", 26.
  • Sorenson R.L. (1999), Conflict strategies used by successful family businesses, "Family Business Review",vol.XII, no.4.
  • Sorenson R.L, Goodpaster K.E., Hedberg P.R. (2009), The Family Point of View, Family Social Capital, and Firm Performance, "Family Business Review", vol. XX, no 10.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171350631

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.