Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
The Consequences of the Presence of Organizational Culture in Family Businesses in Poland
Języki publikacji
Abstrakty
Najprostsza definicja firmy rodzinnej to taka, która przyjmuje za podstawowy fakt, że jej założyciele oraz ich dzieci lub krewni stanowią kapitał ludzki danej firmy. Ci sami ludzie pełnią funkcje kierownicze, menedżerskie lub sprawują zarząd firmy. Istotne znaczenie moją także okoliczności powstawania większości z tych firm. Znacząca część spośród nich powstała początkowo w obrębie oraz jedynie w oparciu o potencjał gospodarstwa domowego właścicieli. Firma rodzinna stanowi wyjątkowy model firmy. Nie można jednak wszystkich firm z tej grupy określić jedną wspólną definicją lub wskazać uniwersalnych i wspólnych elementów determinujących ich "rodzinność". Wśród tej grupy można spotkać różne rodzaje działalności, ale także zróżnicowane zależności kształtujące te firmy. Najczęściej trzon firmy stanowią osoby spokrewnione ze sobą. Dokonując opisu firm rodzinnych, warto pamiętać o podstawowej relacji, jaka zachodzi w każdej z nich. Chodzi tu o relację między rodziną a firmą. (fragment tekstu)
The simplest definition of a family accepts the basic fact that the founders of these companies, and their children or relatives are the human capital of the company. The same people holding managerial, executive or exercise management company. A family business is a unique business model. Most often the backbone of the company are persons related to each other. This article is devoted to the presentation of the importance of social relations, in particular organizational culture and its impact on the functioning of family businesses. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
61--72
Opis fizyczny
Twórcy
- Społeczna Akademia Nauk
Bibliografia
- Dawid-Sawicka M., PARP: Badanie firm rodzinnych XII.2009, 16.02.2010.
- Dyer W.G. Jr. (2003), The Family: The missing variable in organizational research, "Enterpreneurship Theory And Practice", 27(4).
- Mączyńska M. (2009), PARP: Badanie firm rodzinnych XII.2009, 16.02.2010.
- Mączyńska M. (2012), Opis zrealizowanego programu wsparcia Firm Rodzinnych "Firmy rodzinne", finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet II, Działanie 2.1, Poddziałanie 2.1.3.
- Mikołajczyk B. (2007), Aniołowie biznesu w sektorze MŚP, Difin, Warszawa.
- Piasecki B. (1998), Przedsiębiorczość i mała firma. Teoria i praktyka, SWSPiZ w Łodzi, Łódź.
- Safin K. (1991), Przedsiębiorstwa rodzinne, "Ekonomika i organizacja przedsiębiorstwa", 5.
- SMEs In Europe 2003, Observatory of the European SMEs, No 7.
- Sikorski Cz. (1998), Ludzie nowej organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
- Sułkowski Ł. (2012), Kulturowe procesy zarządzania, Difin, Warszawa.
- Sułkowski Ł. (2005), Determinanty rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, TNOiK, Toruń.
- Sułkowski Ł. (2004), Organizacja a rodzina, TNOiK, Toruń.
- Winnicka-Popczyk A., Popczyk W. (2004), Główne czynniki rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w gospodarce amerykańskiej [w:] J. Jeżak, W. Popczyk, A. Winnicka-Popczyk, Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój, Difin, Warszawa.
- Winnicka-Popczyk A. (2003), Strategiczne aspekty profesjonalizacji zarządzania firmą rodzinną w rozwiniętej gospodarce rynkowej [w:] Rozwój teorii i praktyki zarządzania strategicznego. Doświadczenia krajowe i międzynarodowe, Łódź.
- Wiśniewska-Mikosik J. (2013), Wpływ kultury organizacyjnej małego przedsiębiorstwa na relacje z otoczeniem, Praca doktorska, SAN w Łodzi, Łódź.
- Żukowska J. (2009), Polskie firmy rodzinne a kryzys, Instytut Międzynarodowego Zarządzania i Marketingu, Kolegium Gospodarki Światowej, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171352451