PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 9 | nr 2 (32) Antropologia Organizacji | 51--62
Tytuł artykułu

Antropologia wizualna organizacji

Autorzy
Warianty tytułu
Visual Anthropology of Organizations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Antropologia wizualna to część szeroko rozumianej antropologii kultury, będąca z jednej strony analizą wizualnych elementów kultury, z drugiej zaś służąca przekazywaniu treści antropologicznych za pomocą wizualnych środków wyrazu. Na podstawowym poziomie zakres analiz antropologii wizualnej w badaniach organizacyjnych obejmuje: artefakty i symbole odzwierciedlające kulturę organizacyjną, fizyczną przestrzeń organizacji oraz jej wpływ na funkcjonowanie jednostek i grup społecznych, wewnętrzny i zewnętrzny wizerunek organizacji, pracownika i menedżera oraz wykorzystywane w organizacji metody wizualizacji relacji, informacji i wiedzy. Na głębszym poziomie antropologia wizualna może poszukiwać kulturowych aspektów struktury i strategii badanych organizacji. Poprzez badanie elementów obrazujących hierarchię, relacje i wzorce estetyczne występujące w danej organizacji można lepiej zrozumieć uwarunkowania społeczne wpływające na jej tożsamość, innowacyjność, a nawet efektywność. Antropologia wizualna organizacji ma na celu uzupełnianie tradycyjnych metod antropologicznych oraz poszerzenie ich zakresu o pozawerbalne przejawy kultury organizacyjnej. Wydaje się to szczególnie ważne w dobie rosnącej roli kultury wizualnej w życiu społecznym. (abstrakt oryginalny)
EN
Visual anthropology constitutes part of the widely comprehended cultural anthropology, which, on the one hand, is a visual analysis of cultural elements, and, on the other hand, serves as a method to communicate anthropological contents by virtue of visual means of expression. On a basic level the scope of analyses on visual anthropology in organizational research includes the following issues: artefacts and symbols reflecting organizational culture, physical space of an organization and its influence on how the individuals and social groups function, internal and external images of an organization, its employees and managers, as well as the methods used by an organisation to visualise its relations, information and knowledge. On a deeper level visual anthropology may look for cultural aspects of the structure and strategies of the analysed organizations. The analysis of the elements representing the hierarchy, relations and aesthetic standards in a particular organization may ensure a broader understanding of social circumstances, which have an impact not only on its identity and innovation, but even on its effectiveness. The object of organisational visual anthropology is to supplement the traditional anthropological methods, and to extend their scope by nonverbal manifestations of organisational culture. This seems to be essential in the era where the importance of visual culture is increasing. (original abstract)
Rocznik
Tom
9
Strony
51--62
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Wrocławska
Bibliografia
  • Barnard, M. 1998. Art, design, and visual culture: An introduction, London: Palgrave Macmillan.
  • Becker, F. i F. Steele 1995. Workplace by design. Mapping the high-performance workscape, San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Best, K. 2006. Design management. Managing design strategy, process and implementation, Lausanne: AVA Publishing.
  • Borja De Mozota, B. 2003. Design management, New York: Allworth Press.
  • Bortniak, S. 2008. Dyskretna elegancja hotelarzy. Hotelarz, nr 9, s. 22-23.
  • Bryl, M. 2009. Mariusz Bryl|Kwestionariusz Kultury Wizualnej. Kulturawizualna.pl, http:// www.kulturawizualna.pl/archives/162.
  • Dickinson, P. 2000. Beautiful corporations. Corporate style in action, London: Pearson Education Limited.
  • Dion, K., Berscheid, E. i E. Walster 1972. What is beautiful is good, Journal of Personality and Social Psychology, nr 3 (243), s. 285-290.
  • Dutton, D. 2002. Aesthetic universals, w: B. Gaut i D. McIver Lopes (red.) The Routledge companion to aesthetics, s. 279-292. London: Routledge.
  • Gibb, S. 2006. Aesthetics and human resource development, New York: Routledge.
  • Hatch, M.J. i A.L. Cunliffe 2006. Organization theory. Modern, symbolic, and postmodern perspectives. Second edition, Oxford: Oxford University Press.
  • Hatch, M.J., Kostera, M. i A.K. Koźmiński 2005. The three faces of leadership. Manager, artist, priest, Oxford: Blackwell Publishing.
  • Hekkert, P. 2006. Design aesthetics: Principles of pleasure in product design. Psychology Science, nr 48, s. 157-172.
  • Horgen, T.H., Joroff, M.L., Porter, W.L. i D.A. Schon 1999. Excellence by design. Transforming workplace and work practice, New York: John Wiley & Sons.
  • Kawecki, W. 2010. Od kultury wizualnej do teologii wizualnej. Kultura - Media - Teologia, nr 1, s. 24-33.
  • Kirby, J.T. 1996. Classical Greek origins of Western aesthetic theory, w: B. Allert (red.) Languages of visuality, s. 29-45. Detroit: Kritik.
  • Kostera, M. 2008. Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Linstead, S. i H. Hopfl (red.) 2000. The aesthetics of organization, London: Sage.
  • Marciszewski, W. 2003. Wrażliwość estetyczno-logiczna w badaniu naukowym jako wyzwanie dla Sztucznej Inteligencji, w: M. Heller i J. Mączka (red.) Jedność nauki - jedność świata, s. 209-228. Tarnów: Biblos.
  • McAuley, J., Dubrley, J. i P. Johnson 2007. Organization theory. Challenges and perspectives, Harlow: Pearson Education Limited.
  • Monthoux, P.G. 2004. The art firm. Aesthetic management and methaphysical marketing, Stanford: Stanford Business Books.
  • Nelson, R. 2005. Aesthetics: Universal or enculturated? Collegiate Anthropologist, vol. XXVII, nr 1.
  • Neumeier, M. 2009. The designful company, Berkeley: New Riders.
  • Östör, A. 2010. Visual anthropology, w: Encyclopedia Britannica Online, http://www. britannica.com/EBchecked/topic/27505/anthropology.
  • Postrel, V. 2003. The substance of style. How the rise of aesthetic value in remaking commerce, culture and consciousness, New York: HarperCollins Publishers.
  • Reber, R., Schwartz N. i P. Winkielman 2004. Processing fluency and aesthetic pleasure: Is beauty in the perceiver's processing experience? Personality and Social Psychology Review, nr 4, s. 364-382.
  • Ruby, J. 1996. Visual Anthropology, w: L. David i M. Ember (red.) Encyclopedia of cultural anthropology (vol. 4), s. 1345-1351. New York: Henry Holt and Company.
  • Schmitt, B. i A. Simonson 1999. Estetyka w marketingu. Strategiczne zarządzanie markami, tożsamością i wizerunkiem firmy, Kraków: Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu.
  • Shahani-Denning, C. 2000. Physical attractiveness bias in hiring: What is beautiful is good. Journal of Personality, s.14-17.
  • Spehar, B., Clifford, C.W.G., Newell, B. i R.P. Taylor 2003. Universal aesthetic of fractals. Computers & Graphics, nr 27, s. 813- 820.
  • Stewart, I. 2007. Why beauty is truth: A history of symmetry, Cambridge: Basic Books.
  • Strati, A. 1999. Organization and aesthetics, London: Sage.
  • Taylor, S.S. i H. Hansen 2005. Finding form: Looking at the field of organizational aesthetics. Journal of Management Studies, nr 42/6, s. 1211-1231.
  • Weiner, J. (red.) 1994. Aesthetics is a cross-cultural category, Manchester: Group for Debates in Anthropological Theory.
  • Welsch, W. 2005. Estetyka poza estetyką - o nową postać estetyki, Kraków: Polskie Towarzystwo Estetyczne.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171353669

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.