PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | t. 15, z. 7, cz. 3 Firmy Rodzinne - współczesne nurty badań i praktyki zarządzania | 307--318
Tytuł artykułu

Wyznaczniki orientacji przedsiębiorczej w farmaceutycznej firmie rodzinnej - studium przypadku

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Determinants of Entrepreneurial Orientation in Family-owned Pharmaceutical Organization - Case Study
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule skupiono się na analizie kluczowych czynników pomagających zrozumieć związki pomiędzy elementami OP a rozwojem firmy w kontekście zaangażowania rodziny. W tym celu zaprezentowano przegląd dotychczasowej wiedzy o OP w analizowanej branży, omówiono poszczególne wymiary OP oraz na podstawie studium przypadku przedstawiono rezultaty analizy oraz opracowano model teoretyczny i sugestie do podjęcia pogłębionych badań w przyszłości. (fragment tekstu)
EN
Entrepreneurship studies are highly necessary in the pharmacy field. In this changeable and highly competitive environment managers perform entrepreneurial activities to generate innovative strategies. Despite this industry faces complexity and growing competition, family pharmaceutical business have been rarely analyzed from the entrepreneurial point of view. The case study approach was used to inductively develop propositions. This paper applies the construct of entrepreneurial orientation (EO) in the context of family-owned organizations. The results serve an initial effort to explanation for EO dimensions in pharmaceutical organizations. It is considered how innovativeness, risk-taking and proactiveness performs the effect of family involvement phenomenon on the EO of family-owned organizations. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Bhuian S., Menguc B., Bell S. (2005), Just entrepreneurial enough: the moderating effect of entrepreneurship on the relationship between market orientation and performance, ,,Journal of Business Research", nr 58 (1).
  • Bień W. (2008), Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.
  • Davis J., Marino L., Aaron J. (2006), A real options perspective of platform investments in service firms: An application in the nursing home industry, ,,International Journal of Organizational Analysis", nr 14 (2).
  • Davis J., Marino L., Aaron J. i in. (2011), An examination of Entrepreneurial Orientation, environmental scanning, and market strategies of nonprofit and for-profit nursing home administrators, ,,Nonprofit Voluntary Sector Quarterly", nr 40 (1).
  • Davis J., Marino L., Vecchiarini M. (2013), Exploring the relationship between nursing home financial performance and management entrepreneurial attributes, ,,Advanced Health Care Management", nr 14.
  • Derek A., Patrick A., Karl J. i in. (2005), Entrepreneurial propensity in health care: Models and propositions for empirical research, ,,Health Care Management Review", nr 30 (3).
  • Dyduch W. (2007), Innowacyjność organizacji - istota, pomiar i powiązanie z efektywnością, [w:] J. Bogdanienko, M. Kuzel, I. Sobczak (red.), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w warunkach globalnych, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
  • Guo K. (2006), Entrepreneurship management in health services: an integrative model, ,,Journal of Health and Human Services Administration", nr 28 (4).
  • Kropp F., Lindsay N., Shoham A. (2006), Entrepreneurial, market, and learning orientations and international entrepreneurial business venture performance in South African firms, ,,International Marketing Review", nr 23 (5).
  • Lega F. (2009), Strategic, organizational and managerial issues related to innovation, entrepreneurship and intrapreneurship in the hospital context: remarks from the Italian experience, ,,Journal of Management and Marketing in Healthcare", nr 2 (1).
  • Lumpkin G., Dess G. (1996), Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance, ,,Academy of Management Review", nr 21 (1).
  • McCleary K., Rivers P., Schneller E. (2006), A diagnostics approach to understanding entrepreneurship in health care, ,,Journal of Health and Human Services Administration", nr 28 (4).
  • Monsen E., Boss R. (2005), Mapping the differential impact of entrepreneurial orientation on performance in a healthcare organization, [w:], Frontiers of Entrepreneurship Research, Arthur M. Blank Center for Entrepreneurship, Babson College, Wellesley.
  • Nogalski B., Karpacz J. (2011), Komponenty orientacji przedsiębiorczej - studium przypadku, "Współczesne Zarządzanie", nr 3.
  • Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. (2011), Sektor farmaceutyczny i biotechnologiczny w Polsce, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A., Warszawa.
  • Prystrom J. (2008), Innowacyjność "kluczem do sukcesu" - przykład Volvo Car Corporation, "Optimum. Studia Ekonomiczne", nr 2 (38).
  • Punch K. (2005), Introduction to social research: quantitative and qualitative approaches, Sage Publications, London - Thousand Oaks - New Delhi.
  • Rauch A., Wiklund J., Lumpkin G. i in. (2009), Entrepreneurial orientation and business performance: an assessment of past research and suggestions for the future, ,,Entrepreneurship Theory and Practice", nr 33.
  • Stetz P., Howell R., Stewart A. i in. (2000), Multidimensionality of entrepreneurial firm-level processes: do the dimensions covary? [w:] P.D. Reynolds, E. Autio, C.G. Brush i in. (red.), Frontiers of entrepreneurship research, Babson College, Wellesley.
  • Vecchiarini M., Mussolino D. (2013), Determinants of entrepreeurial orientation in family-owned healthcare organizations, ,,International Journal of Healthcare Management", nr 6 (4).
  • Yin R. (1994), Case study research: design and methods, Sage Publications, Los Angeles - London - New Delhi - Singapore - Washington D.C.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171354425

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.