PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | vol. 9, nr 4 (34), t. 1 Współczesne wyzwania polityki personalnej | 106--126
Tytuł artykułu

Kształtowanie etycznych zachowań pracowników poprzez sprawiedliwe i przejrzyste procedury personalne

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Shaping Employees' Ethical Behavior Through Fair and Transparent Personnel Procedures
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł prezentuje wyniki badań dotyczących wpływu jakości procedur personalnych na występowanie zachowań nieetycznych w organizacjach. Przedstawione zostały rezultaty dotyczące nieprawidłowości i dysfunkcji w zakresie funkcjonowania procedur oceniania, selekcji i wprowadzania do pracy oraz zwolnień. Została postawiona i zweryfikowana teza o związku pomiędzy nieprawidłowościami w zakresie stosowania procedur personalnych a zachowaniami nieetycznymi pracowników, takimi jak np. oszustwa, sabotaż, kradzieże. Uzyskane rezultaty badawcze prowadzą do konkluzji wyznaczającej istotne wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi w zakresie sprawiedliwości i czytelności procedur w procesie ograniczania zachowań nieetycznych. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents results of the research connected with the influence of personnel procedures on unethical behavior in organizations. It presents results concerning irregularities and dysfunctions in the operation of assessment procedures, selection and introduction to work and exemptions. The thesis about the relationship between the irregularities in the application of personnel procedures and unethical behavior of employees such as fraud, sabotage, theft was placed and verified in the paper. Obtained research results lead to the conclusion which design significant challenges for HRM in the field of justice and clarity of procedures in the process of reducing unethical behavior. (original abstract)
Twórcy
  • AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Bibliografia
  • Armstrong, M. 2000. Zarządzanie zasobami ludzkimi, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
  • Armstrong, M. i A. Baron 1998. Performance Management: The New Realities, London: IPD.
  • Bragg, T. 2002. Improve employee commitment. Industrial Management 2002, nr 4 (44), s. 18-21.
  • Bugdol, M. 2006. Gry i zachowania nieetyczne w organizacji, Warszawa: Difin.
  • Cialdini, R. 1994. Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • De Jong, G. i K.R. Woolthuis 2008. The Institutional Arrangements of Innovation: Antecedents and Performance Effects of Trust in High-Tech Alliances. Industry and Innovation, nr 1 (15), s. 45-67.
  • Griffin, R.W. 2004. Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Half, R. 1995. Jak znaleźć, zatrudnić i zatrzymać najlepszych pracowników, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
  • Heskett, J.L., Sasser, W.E.J. i L.A. Schlesinger 1997. The Service Profit VChain: How Leading Companies Link Profit and Growth to Loyality, Satisfaction and Value, New York: The Free Press.
  • Jamka, B. 2001. Dobór zewnętrzny i wewnętrzny pracowników, Warszawa: Difin.
  • Janowska, Z. (red.) 2007. Dysfunkcje i patologie w sferze zarządzania zasobami ludzkimi, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Kopaliński, W. 2002. Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, Warszawa: Świat Książki.
  • Kozioł, L. i M. Tyrańska 2002. Motywowanie pracowników w teorii i praktyce, Warszawa: Biblioteczka Pracownicza.
  • Lewicka, D. i B. Wiernek 2004. Psychologia w pracy menedżera, Kraków: Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne.
  • McElroy, M.W. 2002. Social Innovation Capital. Journal of Intellectual Capital, nr 1 (3), s. 30-39.
  • Pocztowski, A. 2003. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie. procesy. metody, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  • Sidor-Rządkowska, M. 2003. Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Kraków: Oficyna Ekonomiczna, Dom Wydawniczy ABC.
  • Steel, R.P., Griffith, R.W. i P.W. Hom 2004. Practical retention policy for the practical Manager. Academy of Management Executive, nr 2 (16), s. 149-162.
  • Vidotto, G., Vicentini, M., Argentero, P. i P. Bromiley 2008. Assessment of Organizational Trust: Italian Adaptation and Factorial Validity of the Organizational Trust Inventory. Social Indicators Research, nr 88, s. 563-575.
  • Wexley, K.N. i G.A. Yukl 1984. Organizational Behaviour Personnel Psychology, Homewood: Irwin.
  • Zbiegień-Maciąg, L. (red.) 2006. Nowe tendencje i wyzwania w zarządzaniu personelem, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171354921

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.