PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 47 Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach nowej gospodarki | 51--60
Tytuł artykułu

Ekologiczna odpowiedzialność przedsiębiorstw - przesłanki i uwarunkowania

Autorzy
Warianty tytułu
Ecological Responsibility of an Enterprises - Reasons and Conditions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
1. Koncepcja odpowiedzialności za środowisko stanowi ważny element społecznej odpowiedzialności biznesu, lokując się w coraz szerszej i zróżnicowanej strukturze obszarów odpowiedzialności. 2. Warunkiem skuteczności koncepcji jest zapewnienie porozumienia pomiędzy inicjatywami globalnymi i tworzenie warunków ich wdrażania w skali mezo i mikro. 3. Środowisko konkurencyjne firm i sektorów, a także całych gospodarek kształtuje polityka gospodarcza i ekologiczna światowych mocarstw oraz związków państw, zależna od ich interesów strategicznych. 4. Wykorzystanie prawidłowych interakcji ze środowiskiem jako źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa wymaga ich tworzenia w łańcuchu wartości i rozpatrywania w konwencji kompetencji ekologicznych. (fragment tekstu)
EN
This paper presents the idea of ecological responsibility of an enterprises. It constitutes a modem utility that allows to dynamize the interaction of the enterprises with environment. Assuming a global perspective the development tendencies of the idea have been presented in the context of globalization. The importance of the ecological competences of the organizations on the enterprise level have been presented together with the areas of their creation.(original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • G. Ledgerwood, A.I. Broadhurst: Environment, Ethics and the Corporation. Macmillan Press Ltd., 2000.
  • K. Lisiecka, A. Kubasik: Środowisko w globalnej orientacji zarządzania przedsiębiorstwem. AE, Katowice 2001.
  • Europejskie standardy etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu. Red. W. Gasparski. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2003.
  • H. Blom, R. Calowi, Ph. De Woot: Zarządzanie europejskie. Poltekst, Warszawa 1995, s. 37-44.
  • P. Hąbek: Polityka Unii Europejskiej w promowaniu koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw CSR. "Problemy Jakości" 2006, nr 12.
  • M.J. Stankiewicz: Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Dom Organizatora, Toruń 2002, s. 88.
  • R.M. Kanter: Korporacyjna innowacyjność społeczna - nowy model innowacji. W: Zarządzanie innowacją. Wydawnictwo Helion, Katowice 2006, s. 169-170.
  • T. Donaldson, Lee E . Preston: The Stakeholder Theory of the Corporation: Concept, Evidence and Implications. "Academy of Management Review" 1995, Vol. 20, Issue 1, January, p. 65.
  • J. Jerzak: Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem. Studium koncepcji i doświadczeń amerykańskich i zachodnioeuropejskich. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1990, s. 55.
  • W. Sroka: "Zielone" alianse - nowa broń strategiczna przedsiębiorstw. "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw" 1998, nr 11.
  • M. Hannan, J. Freeman: The Population Ecology of Organizations. In: Strategy, Process, Content, Context, An International Perspective. Eds. B. de Wit, R. Mayer. International Thomson Business Press, London s. 617-623.
  • M.E. Porter, C. van der Linde: Green and Competentive: Ending the Statemate. "Harvard Business Review" 1995, No 5, s. 120-134.
  • C.K. Prahalad, G. Hamel: Stategy as a Field of Study: Why Search for a New Paradigm? "Strategic Management Journal" 1994, Vol. 15, s. 7.
  • L. Preuss: The Green Multiplier. A Study of Environmental Protection and the Supply Chain. Polgrave Macmillan, London 2005.
  • G. Winter: Czysty zysk. Przewodnik środowiskowego zarządzania przedsiębiorstwem. Wydawnictwo Artystyczne i Reklamowe S. Kowalski i S-ka, Warszawa 1998, s. 46.
  • K. Zimniewicz: Współczesne koncepcje i metody zarządzania. PWE, Warszawa 1999, s.178 i dalsze.
  • J. Rokita: Organizacja ucząca się. AE, Katowice 2003, s. 115 i nast.
  • A. Chodyński: Zarządzanie rozwojem firmy. Strategia jakości ekologicznej. Wyższa Szkoła Zarządzania i Marketingu, Sosnowiec 2002, s. 74-75.
  • A. Kubasik: Obszary kreowania kompetencji ekologicznych przedsiębiorstw. "Przegląd Organizacji" 2006, nr 5.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171355257

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.