PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 1 | 138--149
Tytuł artykułu

Magiczne zwierciadło korporacji : rola narracji biograficznej lidera w kształtowaniu tożsamości przedsiębiorstwa

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Magic Mirror of Corporation : the Significance of the Leader Autobiographical Story in the Process of Creating the Identity of the Organization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł jest próbą refleksji nad zjawiskiem mitów założycielskich konstruowanych w biografiach wybitnych menedżerów i założycieli ważnych dla gospodarki amerykańskiej przedsiębiorstw. Dobór postaci i tworzonych przez nich narracji został podyktowany wyróżniającą ich cechą bycia self-made manem oraz prowadzeniem działalności w najbardziej innowacyjnych branżach gospodarki USA. Podstawowym celem analizy jest zarysowanie wpływu biograficznych mitów założycielskich na kształtowanie wizerunku korporacji i jej lidera w kontekście ich otoczenia rynkowego: konsumentów oraz konkurencyjnych podmiotów. Istotnym elementem rozważań jest również sprawdzenie występowania w biografiach self-made manów odniesień do wartości uznawanych za kluczowe dla klasycznie pojmowanego etosu kapitalistycznego oraz ich wpływu na wizerunek korporacji. W tym kontekście celem autora jest prześledzenie występujących w narracjach biograficznych deklaracji wartości; ich związku z klasycznym etosem przedsiębiorczości, ich przemianami w czasie, archetypami wyróżnianymi w zarządzaniu humanistycznym oraz amerykańską kulturą kapitalizmu charakteryzującą się dążeniem do niezależności i innowacyjnością metod zarządzania. Istotnym celem prezentowanych badań jest również zwrócenie uwagi na rolę mitu założycielskiego korporacji w okresie kryzysu zagrażającego jej stabilności, gdy niezbędne okazuje się uwiarygodnienie i wzmocnienie przywództwa. (abstrakt oryginalny)
EN
The article is an attempt to reflect on the phenomenon of the founding myths constructed in the biographies of outstanding managers and founders of companies important for the american economy. The choice of characters and narratives created by them was justifiable by their distinguishing feature being a self-made man and operating in the most innovative sectors of the american economy. The primary objective of the analysis is to outline the impact of biographical founding myths on creating the image of the corporation and its leadership in the context of the market environment: consumers and market competitors. An important element of the considerations is also verification of the appearance of values considered to be essential for the classically conceived the capitalist ethos and their impact on the image of the corporation. In this con- text, the aim of the author is to follow the declaration of values; their relationship with the classic work ethos, their changes over time, archetypes typical for humanistic management and with American organizational culture characterized by the desire for independence and innovative management methods. An important objective of this study is also highlight the role of the founding myth during the crisis threatening its stability, when it appears necessary to strengthen the reliability and leadership. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
138--149
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Brandt R.L. (2012). Jednym kliknięciem. Historia Jeffa Bezosa i rosnącej potęgi Amazon.com. Warszawa: Helion. [wydanie elektroniczne].
  • Bucholc M. (2012). Konserwatywna utopia kapitalizmu. Etyczne iluzje międzywojennego kupiectwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Campbell J. i Moyers B. (2013). Potęga mitu. Kraków: Wydawnictwo Znak. [wydanie elektroniczne].
  • Carnegie A. (1904). Państwo interesu. Warszawa: Gebethner i Wolff.
  • Carnegie A. (1920). Autobiography of Andrew Carnegie. London: Constable & Co. Limited.
  • Chrysler W.P. (1937). Life of an American Workman. New York: The Curtis Publishing Company. Pozyskano z: http://www.gutenberg.ca/ebooks/chrysler-workman/chrysler-workman-00-h-dir/chryslerworkman-00-h.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171355927

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.