PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 40 | 193--204
Tytuł artykułu

Informacja czy manipulacja? Analiza na przykładzie wybranych reklam

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Information or Manipulation? Analysis on the Selected Advertising Examples
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dzięki wynalazkom, takim jak druk, telewizja czy Internet, wiele osób może być poinformowanych o danym zdarzeniu w bardzo krótkim czasie. Takie masowe kanały komunikacji wykorzystywane są także do przesyłania reklam. I mimo ich praktycznej wartości, a czasami nawet wartości artystycznej, powszechnie uważa się, że przez reklamy wiele osób poddawanych jest przekazom przedstawiającym nieprawdziwy obraz świata. Powszechność reklamy nie sprawiła więc, że ludzie stali się odporni na perswazję i manipulację, ale że stali się na nią obojętni i nie są świadomi jej wpływu. Dlatego w tej pracy pokazano charakterystyczne cechy i przejawy manipulacji w reklamie. (abstrakt oryginalny)
EN
Communication with the milieu is one of the key manifestations of human social life. With inventions such as print, television and the internet, many people can be informed about an event in a very short time. such mass communication channels are also used to spread advertising. It is worth of mentioning, that a classic advertising consists of two components: information and persuasion; the first is to reduce a lack of knowledge of a recipient, the second - to convince him to follow the appeal showed in a message. Between the two elements a balance should be. Despite of a practical value of advertising, and sometimes even an artistic value, it is widely believed that because of advertising people have false picture of the world. the prevalence of advertising did not make people immune to persuasion and manipulation, but made them indifferent, and are not aware of its impact. therefore, this article shows characteristics and manifestations of manipulation in advertising. (original abstract)
Rocznik
Tom
40
Strony
193--204
Opis fizyczny
Twórcy
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • Bandler R., (2006), Alchemia manipulacji, Helion, Gliwice.
  • Blythe J., (2002), Komunikacja marketingowa, polskie Wydawnictwo ekonomiczne, Warszawa.
  • Dołhasz M., (2013), Nowe sposoby oddziaływania na nabywców w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw - Brand Hero, uniwersytet szczeciński, Zeszyty naukowe nr 777, problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 32, szczecin.
  • Gajlewicz M., (2009), Techniki perswazyjne, podstawy, Wyd. Difin, Warszawa.
  • Górecka A., (2008), Techniki manipulacji w tekstach reklamowych, [online], http://www.reporterzy.info/195,techniki_manipulacji_w_tekstach_reklamowych.html [21.10.2013].
  • Harker D., (1998), achieving acceptable advertising: an analysis of advertising regulation in five countries, "international Marketing review", Vol. 15 Iss: 2, DOI:http://dx.doi.org/10.1108%2F02651339810212476
  • Hernik J., (2013), Odpowiedzialność ekologiczna a komunikacja marketingowa, "rocznik ochrony Środowiska", t. 15.
  • Mackiewicz H., (2010), Przejawy manipulacji w formowaniu afektywnego komponentu postawy odbiorcy, Zeszyty naukowe SGGW w Warszawie, polityki europejskie, Finanse i Marketing nr 3 (52).
  • Merriam-Webster Dictionary, hasło advertising, http://www.merriamwebster.com/dictionary/advertising [19.10.2013].
  • Olędzki J., (1998), Komunikowanie w świecie. Narzędzia, teorie, unormowania, Oficyna Wydawnicza ASPRA, Warszawa.
  • O'sullivan D., Mccallig J., (2012), Customer satisfaction, earnings and firm value, "European Journal of Marketing", Vol. 46 Iss: 6, DOI:http://dx.doi.org/10.1108%2F03090561211214627
  • Pollay R.W., (1988), Keeping Advertising from Going Down in History - Unfairly, "European Journal of Marketing", Vol. 22 Iss: 8, Doi: http://dx.doi.org/10.1108%2FeuM0000000005292
  • PWN, hasło reklama, http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/3966917/reklama.html [19.10.2013].
  • Skąd wziął się kult Apple'a?, http://internet.gadzetomania.pl/2011/06/22/skad-wzial-sie-kultapplea-zobacz-reklamy-ktore-stworzyly-te-marke-wideo [26.10.2013]
  • Słownik języka polskiego, http://sjp.pwn.pl/szukaj/manipulacja [27.10.2013].
  • Sutherland M., Sylwester a. K., (2003), Reklama a umysł konsumenta. Co działa, co nie działa i dlaczego, PWN, Warszawa.
  • Zięba K., (2010), Skuteczność działań marketingowych, Zeszyty naukowe SGGW nr 3(52).
  • http://www.projektowaniegraficzne.pl/skuteczny_marketing_z_apple/ [26.10.2013].
  • http://forsal.pl/galerie/coca_cola_konczy_126_lat_.html [22.10.2013]
  • http://www.infotuba.pl/biznes/wyzsza_kultura_bankowosci.xml [21.10.2013].
  • http://bexpress.pl/product-pol-11208-easY-proszek-do-prania-.html [21.10.2013].
  • http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Klienci-amber-Gold-od-kilku-dni-czekaja-na-pieniadzen60171.
  • html?is_mobile=0&vop=std [27.10.2013].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171356533

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.