PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 30 Internet w społeczeństwie informacyjnym | 145--156
Tytuł artykułu

E-administracja jako czynnik rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce Wschodniej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
E-government as a Factor Facilitating the Development of the Information Society in the Eastern Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Elektroniczna administracja jest częścią społeczeństwa informacyjnego. Zapewnienie dostępu do usług administracji publicznej przyczynia się do rozwoju społeczeństwa informacyjnego jako całości. W ramach perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2007-2013 położono szczególny nacisk na finansowanie działań, które doprowadzą do poprawy efektywności administracji publicznej przez powszechne wdrażanie realizacji usług publicznych drogą elektroniczną. Taki sposób ich świadczenia jest szybszy i tańszy od tradycyjnego, umożliwia zwiększenie wydajności pracy urzędnika oraz zmniejszenie liczby etatów niezbędnych do obsługi interesanta. Coraz powszechniejszy dostęp do Internetu wiąże się z wykorzystywaniem tego narzędzia do załatwiania spraw przez obywateli i podmioty gospodarcze. Korzyści wynikające z zastosowania Internetu do obsługi klientów pierwsze dostrzegły banki, które zaoferowały swoim klientom dostęp do usług za pośrednictwem sieci. Dzięki elektronizacji usług banki zwiększyły swoje zyski i zmniejszyły koszty funkcjonowania.(fragment tekstu)
EN
Electronic government (e-government) is a part of the information society. Easy access to the administrative services promotes development of the information society as a whole. The financial perspective of the European Union for 2007-2013 emphasizes assisting actions aimed at improvement of administration effectiveness through implementing electronic services. This way of administrative services are faster and more cost effective than the traditional one. The regions of the Eastern Poland are considered as ones the poorest regions in Poland and in the EU, and also characterized by low population. These factors affect access to the Internet hence obstruct the access to the e-services. Private companies are reluctant to provide Internet services in such regions as it would bring low or no profit. In order to neutralise the factors obstructing the development of e-administration, the actions aimed at increasing the access to the Internet and e-administration services for the inhabitants of the Eastern Poland have been included in the Eastern Poland Operation Program 2007-2013 and regional operating programs in 5 regions of Eastern Poland. Moreover, the Polish government introduced the Public Administration Services E-platform on 9th June 2011 which will make dealing with administration much easier. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet w Białymstoku
Bibliografia
  • Agnosiewicz M., Społeczeństwo informacyjne, http://www.racjonalista.pl/ kk.php/d,254.
  • Czyżewski J., Raport wykorzystania środków unijnych w zakresie społeczeństwa informacyjnego, Fundacja Wspomagania Wsi, Warszawa marzec 2010.
  • Haber L.H., Społeczeństwo informacyjne - wizja czy rzeczywistość?, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Kraków 2003.
  • http://pl.wikipedia.org/wiki/E-government.
  • Luterek M., Mierzalność społeczeństwa informacyjnego za pomocą wskaźników prostych, http://bbc.uw.edu.pl/Content/20/10.pdf.
  • Nowak S.J., Społeczeństwo informacyjne - geneza i definicje, http://www.silesia.org. pl/upload/Nowak_Jerzy_Spoleczenstwo_informacyjne-geneza_i_definicje. pdf.
  • Ocena dostępności usług eGovernment na terenie województw "Ściany Wschodniej" i porównanie z dostępnością tych usług w wybranych województwach Polski Północnej i Środkowej, Instytut Łączności, Warszawa 2006.
  • Peszko P., Społeczeństwo informacyjne - marzenia i obawy, http://www.ithink.pl/ artykuly/biznes/nauka/spoleczenstwo-informacyjne-marzenia-i-obawy.
  • Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2103, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2007.
  • Smoktunowicz U., Rządowe wydatki na e-government, http://www.crn.pl/artykuly/ raporty-i-analizy/rzadowe-wydatki-na-e-government.
  • Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2006-2010, Informacje i Opracowania Statystyczne, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2010.
  • Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Warszawa 2008.
  • Studium możliwości rozwoju Internetu szerokopasmowego w województwie podkarpackim, Podkarpackie Biuro Planowania Przestrzennego w Rzeszowie, Rzeszów 2007.
  • Tobowicz I., Społeczeństwo informacyjne, http://globaleconomy.pl/content/ view/145/17/.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171356595

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.