PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 8 | nr 4 (30) Przedsiębiorczość rodzinna | 150--160
Tytuł artykułu

Swoboda działania przedsiębiorców zarządzających przedsiębiorstwami rodzinnymi : studia przypadków

Warianty tytułu
Freedom of Action of the Family Business Owners/Managers : Case Studies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W opracowaniu podjęto się rozpoznania mało eksplorowanego w literaturze problemu dążenia do niezależności właścicieli/przedsiębiorców zarządzających przedsiębiorstwami rodzinnymi. Dzięki niej bowiem przedsiębiorcy mogą ustanawiać i rozwijać przedsiębiorcze inicjatywy w sposób zorientowany na uzyskanie przewagi konkurencyjnej poprzez nieskrępowane poszukiwanie, tworzenie i wykorzystywanie szans oraz neutralizowanie zagrożeń. Ujawnienie stopnia swobody działania w celowo dobranych przedsiębiorstwach rodzinnych nie zamyka jednak tego problemu, gdyż nadal otwarty pozostaje problem ujawnienia stopnia swobody działania w całej populacji przedsiębiorstw rodzinnych działających w Polsce. Na podstawie wyników prezentowanego studium przypadków należy pogodzić się z brakiem reprezentatywności badań i możliwości wnioskowania o tej populacji przedsiębiorców. (abstrakt oryginalny)
EN
In the paper, an attempt has been made to recognize the problem, rarely explored in the literature, concerning the pursuit of freedom of action of the family business owners/managers. Thanks to this freedom entrepreneurs can establish and develop entrepreneurial initiatives in a manner, which focuses on gaining competitive advantage through unfettered exploration, development and exploitation of opportunities as well as neutralization of threats. Disclosure of the degree of freedom of action within deliberately selected family businesses, however, does not close the issue, as the question of disclosure of this phenomenon within the entire population of family businesses operating in Poland remains open. The results of the case studies presented suggest a reconciliatio with lack of research representativeness and with the impossibility of reasoning about the entire population of entrepreneurs. (original abstract)
Rocznik
Tom
8
Strony
150--160
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach
Bibliografia
  • Bengtsson, M. i S. Kock 1999. Cooperation and Competition in Relationship between Competitors in Business Networks. The Journal of Business & Industrial Marketing, nr 3 (14), s. 178-194.
  • Bjerke, B. 2007. Understanding Entrepreneurship, Cheltenham: Edward Elgar.
  • Bradley, D.E. i J.A. Roberts 2004. Self-employment and Job Satisfaction: Investigating the Role of Self-efficacy, Depression and Seniority. Journal of Small Business Management, nr 42, s. 37-58.
  • Bratnicki, M 2007a. Renta przedsiębiorczości w statycznych i dynamicznych otoczeniach, w: J.D. Antoszkiewicz (red.) Przedsiębiorczy menedżer w przedsiębiorczej organizacji, Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  • Bratnicki, M. 2007b. Rozważania o stosowaniu studium przypadków w badaniach przedsiębiorczości. Przegląd Organizacji, nr 9.
  • Bratnicki, M. 2009. Zarządzanie zmianą jako czynnik graniczny powodzenia przedsiębiorczości organizacyjnej, w: J. Skalik (red.) Zmiana warunkiem sukcesu. Rozwój i zmiany w małych przedsiębiorstwach, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • Burgelman, R.A. 2001. Strategy is Destiny: How Strategy-making Shapes a Company's Future, New York: Free Press.
  • Chua, J.A., Chrisman, J.J. і E.B. Bergiel 2009. An Agency Theoretic Analysis of the Professionalized Family Firm. Entrepreneurship. Theory & Practice, nr 2 (33), s. 355-372.
  • Craig, J.B., Dibrell, C. і P.S. Davis 2008. Leveraging Family-Based Brand Identify to Enhance Firm Competitiveness and Performance in Family Businesses. Journal of Small Business Management, nr 3 (46), s. 351-371.
  • Cygler, J. 2009. Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne, Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
  • Doz, Y.L. i G. Hamel 2006. Alianse strategiczne. Sztuka zdobywania korzyści poprzez współpracę, Gliwice: Wydawnictwo Helion.
  • Drucker, P.F. 1992. Innowacja i przedsiębiorczość, Warszawa: PWE.
  • Ensley, M.D., Pearson, A.W. i S. Sardeshmukh 2007. The Negative Consequences of Pay Dispersion in Family and Nonfamily top Management Teams: An Exploratory Analysis of New Venture, High-growth Firms. Journal of Business Research, nr 10 (60), s. 1039-1047.
  • Haus, В. 2003. Czynniki rozwoju małych przedsiębiorstw, w: H. Bieniok (red.) Przedsiębiorczość, konkurencyjność oraz kondycja małych i średnich przedsiębiorstw w obliczu integracji z Unią Europejską, Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach.
  • Hitt, M.A., Ireland, R.D. Camp, S.M. i D.L. Sexton 2002. Strategie Entrepreneurship: Integrating Entrepreneurial and Strategie Management Perspective, w: M.A. Hitt, R.D. Ireland, S.M. Camp i D.L. Sexton (red.) Strategie Entrepreneurship. Creating a New Mindset, Oxford-Maiden: Blackwell Publishers.
  • Hrebiniak, L.G. i W.F. Joyce 1985. Organizational Adaptation: Strategic Choice and Environmental Determinism. Administrative Science Quarterly, nr 9, s. 336-349.
  • Jakubowska, W. 2010. Relacje między przedsiębiorstwami we współczesnej gospodarce. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, nr 99, s. 65-74.
  • Kaleta, A. 2004. Najistotniejsze błędy w praktyce zarządzania strategicznego polskich przedsiębiorstw, w: A. Kaleta, K. Moszkowicz, Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii, Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
  • Kuratko, D.F. i R.M. Hodgetts 2007. Entrepreneurship. Theory, Process, Practice, Mason Thomson/South Western.
  • Lado, A.A., Boyd, N.G. і S.C. Hanlon 1997. Competition, Cooperation and the Research form Economic Rents: A Syncretic Model. Academy of Management Review, nr 1 (22), s. 110-141.
  • Lawless, M.W. i L.K. Fintch 1989. Choice and Determinism: A Test of Hrebiniak and Joyce's Framework on Strategy - Environmental Fit. Strategic Management Journal, nr 10, s. 351-365.
  • Lichtarski, J. (red.) 2007. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
  • Lumpkin, G.T., Cogliser, C.C. i D.R. Schneider 2009. Understanding and Measuring Autonomy: An Entrepreneurial Orientation Perspective. Entrepreneurship. Theory & Practice, nr 1 (33), s. 47-69.
  • Lumpkin, G.T. і G.G. Dess. 2001. Linking Two Dimensions of Entrepreneurial Orientation to Firm Performance: The Moderating Role of Environment and Industry Life Cycle. Journal of Business Venturing, nr 16, s. 429-451.
  • Mućko, P. i A. Sokół 2010. Jak założyć i prowadzić działalność gospodarczą w Polsce i wybranych krajach europejskich. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
  • Olczyk, M. 2008. Konkurencyjność. Teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
  • Safin, К. 2007. Przedsiębiorstwa rodzinne - istota i zachowania strategiczne, Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
  • Schjoedt, L. 2009. Entrepreneurial Job Characteristics: An Examination of Their Effect on Entrepreneurial Satisfaction. Entrepreneurship. Theory & Practice, nr 5 (33), s. 619-644.
  • Stevenson, H. i J. Jarillo. 1990. A Paradigm of Entrepreneurship: Entrepreneurial Management. Strategic Management Journal, nr 11, s. 17-27.
  • Wójcik-Karpacz, A. 2009. Współpraca międzynarodowa przedsiębiorstwa produkcyjnego z zagranicznym partnerem gospodarczym - case research. Studia i Materiały Wydziału Zarządzania i Administracji Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego w Kielcach, nr 1, s. 293-304.
  • Zahra, S.A. 1993. Environment, Corporate Entrepreneurship, and Financial Performance: A Taxonomic Approach. Journal of Business Venturing, nr 8, s. 319-340.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171356625

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.