PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 369, t.1 Przemiany strukturalne i koniunkturalne na światowych rynkach Tom 1 | 263--271
Tytuł artykułu

Lokalizacja w klastrze jako motyw internacjonalizacji przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Location in the Cluster as a Motive of Internationalization of Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W globalnej gospodarce przedsiębiorstwa w większym stopniu niż wcześniej zmuszone są do funkcjonowania na rynku międzynarodowym. Każda firma kieruje się innymi motywami internacjonalizacji swojej działalności. Jedne przedsiębiorstwa dążą do pozyskania nowych rynków zbytu, przez co docierają do nowych klientów, inne poszukują niższych kosztów produkcji, głównie tańszej siły roboczej, jeszcze inne przenoszą swoją działalność w poszukiwaniu dostawców i surowców niezbędnych do dalszej produkcji. Jednym z dodatkowych motywów internacjonalizacji może być lokalizacja w klastrze oraz podążanie za przedsiębiorstwem dominującym z jednego rynku do nowych lokalizacji klastra. Celem artykułu jest zbadanie grup motywów internacjonalizacji oraz wskazanie, że lokalizacja w klastrze może być jednym z powodów podjęcia działalności za granicą. Poparciem tej tezy mogą być badania empiryczne przeprowadzone wśród przedstawicieli firm należących do jednego z dolnośląskich klastrów przemysłowych.(abstrakt oryginalny)
EN
In the global economy, companies to a greater extent than before, are forced to operate on the international market. Every company is guided by other motives of internationalization of their activities. Some companies seek to acquiring new markets, which reach to new customers, others seek for lower production costs, mainly cheaper labor force, yet another are shifting their operations in search of suppliers and raw materials for further production. One of the additional motives of internationalization can be the location in the cluster and following the dominant company from one market to a new location of the cluster. The aim of this article is to examine the motives groups of internationalization and an indication that the location in the cluster can be one of the reasons for the business abroad. The support of this thesis may be empirical research conducted among representatives of the companies belonging to one of the industrial clusters in Lower Silesia.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Dunning J.H., Multinational Enterprises and the Global Economy, Addison-Wesley, Harlow 1993.
  • Gorynia M., Jankowska B., Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2008.
  • Katsioloudes M.I., Hadjidakis S., International Business. A global perspective, Butterworth-Heinemann, Burlington 2007.
  • Porter M.E., Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001.
  • Rymarczyk J., Biznes międzynarodowy, PWE, Warszawa 2012.
  • Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004.
  • Zorska A., Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171356649

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.