PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | nr 5 | 201--216
Tytuł artykułu

Krytyka Kodeksu Napoleona we Francji w XIX wieku

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Criticism of the Napoleon's Code in the 19th Century in France
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kodeks Napoleona uważany jest dziś za jedno z największych osiągnięć sztuki legislacyjnej i jako prawny fundament nowoczesnego społeczeństwa. Mimo to, w wieku XIX wcale liczne były jego krytyki, dziś, po ponad 200 latach, warto przypomnieć. Omówienie w głównych zarysach, krytyki Kodeksu Napoleona w XIX wieku we Francji wymaga najpierw wskazania i zdefiniowania przeciwników prawodawstwa napoleońskiego. Kodeks Napoleona, uchwalony w roku 1804, budził zdecydowanie większą sympatię prawników niż polityków czy myślicieli politycznych. Krytycy kodeksu - nie będąc prawnikami - nie wnikali w szczegóły, w poszczególne artykuły, decydując się raczej na ocenę ogólnych idei filozoficznych, politycznych i prawnych, na jakich kodeks ten jest oparty. Nie jest to więc krytyka stricte prawnicza, lecz przede wszystkim polityczna i światopoglądowa. Zdecydowanie ułatwia to klasyfikację wrogów kodeksu i ich rozpoznanie.(abstrakt oryginalny)
EN
This publication is about the Criticism of the Napoleon's Code during the 19th century. This document is noticed as one of the biggest achievements of the legislative art and the legislative foundation of the modern society. However, there were many criticisms in the 19th century. It is worth today, over 200 years later, to mention those critical opinions. The main feature of the Napoleon's Code criticism is the fact of its developing on the political Right. In the 19th century and today Napoleon, his life, achievements and particularly his legend were always the French left and liberals' property that is those political environments which carried out the French Revolution and shaped the political and social world due to their ideas. The Napoleon's legend is very important here. Just the Napoleon III 's rules - who considered himself as the heir of his big ancestor - caused the certain sobriety and appearing the voices that the Empire II 'creator and usurper's ancestor yet was 'a despot' who invoked on the ideas of the Revolution thanks to them to obtain the reign and next to distort it by the despotic rules.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
201--216
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Podlaska w Siedlcach
Bibliografia
  • A. Chebel d'Appollonia, L'extrême-droite en France. De Maurras à Le Pen, Bruksela 1996.
  • A. Ferrand, Le Rétablissement de la monarchie, Paryż 1793.
  • A. Liebfeld, Napoleon III, Warszawa 1979.
  • A. Thiers, De la propriété, Paryż 1848.
  • A. Wielomski, Filozofia polityczna francuskiego tradycjonalizmu (1789-1830), Kraków 2003B. Le Roux, Louis Veuillot. Un homme, un combat, Paryż 1984.
  • D.K. Cohen, The Vicomte de Bonald's Critique of Industrialism, "The Journal of Modern History" 1969, nr 41.
  • Du divorce, considéré au XIXe siècle, relativement à l'état domestique et à l'état public de société. Paryż 1818.
  • E. Fournière, Les theories socialistes au XIX siècle, de Babeuf à Proudhon, Paryż 1904.
  • E. Las Cases, Mémorial de Sainte-Hélène, Bruksela 1823.
  • E. Tannenbaum, The Action Française, The Hard Reactionaries in Twentieth-Century France, Nowy Jork 1962.
  • F. de Chateaubriand, De la monarchie selon la Charte [1816], [w:] tenże, Grands Ecrits, t. 2, Paryż 1993.
  • F. de La Mennais, De la religion, considérée dans ses rapports avec l'ordre politique et civil, Paris 1826.
  • Mélanges religieux et phiolosophiques, Paryż 1836-1837.
  • F. de La Mennais, Des progrès de la révolution et de la guerre contre l'église, Paryż 1829.
  • F. de La Mennais, Réflexions sur l'état de l'église en France, Paryż 1825.
  • F. Montlosier, Des désordres actuels de la France et des moyens d'y rémedier, Paryż 1815.
  • G. Boas, French Philosophies of the Romantic Period, Baltimore 1925.
  • G.J. Danton, Discours civiques. Paryż 1920.
  • J. Bainville, Le Centenaire de Napoléon, "La Revue Universelle", 1921, t. V, z. 3.
  • J. Baszkiewicz, Anatomia bonapartyzmu, Gdańsk 2003.
  • J. de Maistre, Les soirées de Saint-Petersbourg ou entretiens sur le gouvernement temporel de la Providence, Paryż 1960 [1821].
  • J. de Maistre, Quatre chapitres sur la Russie, Paryż 1859.
  • J. de Maistre, Quatrième lettre d'un royaliste savoisien à ses compatriotes [1794], [w:] tenże, Ecrits sur la Révolution, Paryż 1989.
  • A. de Rivarol, Journal politique national, Alençon 1989 [1789-1790].
  • J. Michelet, Introduction à l'histoire universelle [w:] Oeuvres Complètes, t. 35, Paryż 1897.
  • J. Michelet, Le peuple, Paryż 1961 [1846].
  • J. Reedy, The Traditional Critique of Individualism in Post-Revolutionary France. The Case of Louis de Bonald, "History of Political Thought" 1995, t. 16, nr 1.
  • J.B. de Villèle, Mémoires et correspondance, t. 1, Paryż 1904.
  • J.B. Duroselle, Początki katolicyzmu społecznego we Francji (1822-1870), Warszawa 1961.
  • J.B. Geffroy, Rerum novarum. Histoire d'une génèse et d'un héritage oubliés, "Cahiers de Chiré" 1991, nr 6.
  • J.J. Oechslin, Le mouvement ultra-royaliste sous la Restauration, Paryż 1960.
  • J.M. Mayer, La vie politique sous la Troisième République 1870-1940, Paryż 1984.
  • L. de Bonald, De la loi sur l'organisation des corps administratifs par la voie d'élection, Paryż 1817.
  • L. de Bonald, Du Traité de Westphalie et de celui de Campo-Formio [w:] Législation primitive, Paryż 1847.
  • L. de Bonald, Pensées sur divers sujets et discours politiques, t. 2, Paryż 1817.
  • L. Gambetta, Discours et playdoyers choisis, Paris 1909.
  • La constitution essentielle de l'humanité exposé des principes et des coutumes qui créent la prospérité ou la souffrance des nations, Paryż 1881 [1880].
  • La réforme sociale, t. 1, Paryż 1864.
  • Le citoyen La Mennais au National, [w:] L'individualisme et le communisme par les citoyens Lefuel, Lamennais, Duval, Lamartine et Cabet, Paryż 1848.
  • Les ouvriers européens, t. 3, Paryż 1879.
  • M. Mandoul, Joseph de Maistre et la politique de Maison de Savois, Alcan 1900.
  • M. Robespierre, Plan d'éducation nationale de Michel Lepelletier, b.m.w. [1793].
  • M. Robespierre, Sur la proprieté [1793], [w:] Textes choisies, t. 3, Paris 1974.
  • M. Sczaniecki, Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 1994, s. 358
  • M. Winock, Boulanger, l'homme providentiel, "L'Histoire", [w :] Nationalisme, antisémitisme et fascisme en France, Paryż 1990.
  • M.H. Quinlan, The Historical Thought of the Vicomte de Bonald, Waszyngton 1953.
  • Observations sur l'ouvrage de Mme la baronne de Stäel, Paryż 1818.
  • P. Proudhon, System sprzeczności ekonomicznych, czyli filozofia nędzy [1846], [w:] J. Dziżyński, Proudhon, Warszawa 1975.
  • R. La Tour du Pin, Vers un ordre sociale chrétien, Paryż 1942 [1907].
  • F. Le Play, L'organisation du travail selon la coutume des ateliers et la loi du Décalogue, Paryż 1871 [1870].
  • R. Nisbet, De Bonald and the Concept of the Social Group, "Journal of the History of Ideas" 1944, nr 5.
  • R. Remond, Les Droites en France. Paryż 1982.
  • R. Talmy, Aux sources du catholicisme social. L'école de La Tour du Pin, Tournai 1963.
  • T. de Lally-Tolendal, Lettre écrite au très honorable Edmund Burke, membre du Parlament d'Angletterre, Florence 1791.
  • Théorie du pouvoir politique et religieux, dans la société civile demontrée par le raisonnement et par l'histoire, t. 1, Konstanca 1796.
  • V. Petyx, Borghesia e proletario in Bonald, "Il pensiero politico" 1979.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171356723

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.