PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 67 Narzędzia zarządzania finansami | 761--774
Tytuł artykułu

Wykorzystanie finansowania społecznościowego w Polsce w latach 2011-2014

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Crowdfunding in Poland in Years 2011-2014
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Cel - Celem artykułu jest przeprowadzenie analizy cech polskiego rynku crowdfundingu na przykładzie danych zebranych na platformie o nazwie Polak Potrafi. Metodologia badania - Badanie miało charakter eksploracyjny i zostało przeprowadzone w oparciu o dane pozyskane z portalu polakpotrafi.pl. Badaniem objęto wszystkie projekty, którym udało się zebrać finansowanie w podziale na poszczególne kategorie projektów. Wynik - Przeprowadzona analiza pokazuje, że w Polce dynamicznie rośnie zainteresowanie pozyskiwaniem funduszy w drodze finansowania społecznościowego. Liczba projektów rośnie w kolejnych latach, podobnie do wielkości pozyskiwanego finansowania oraz liczby donatorów (użytkowników wspierających finansowanie). Największą liczbę projektów udało się zrealizować w kategorii muzyka, a w dalszej kolejności wydarzenia, podróże, wideo i film. Wyniki wskazują na to, że projekty uzyskują większe finansowanie niż minimalne wymagane, średnio około 30%. Większość projektów jest finansowanych w oparciu o model donacyjny z nagrodami. Najwięcej inicjatorów projektów deklaruje swoje miejsce zamieszkania w dużych miastach Polski. Przed tym rodzajem finansowania stoi jeszcze szereg wyzwań związanych głównie z uregulowaniami prawnymi, w tym podatkowymi oraz zwiększenia ochrony donatorów przed nadużyciami ze strony projektodawców. Oryginalność/wartość - W dotychczasowej literaturze najwięcej uwagi poświęca się specyfice rynku crowdfundingu w USA. Szereg publikacji z obszaru finansowania społecznościowego ma charakter popularyzatorski, a dotychczasowe publikacje w Polsce ujmują problem bardziej od strony teoretycznej niż empirycznej. (abstrakt oryginalny)
EN
Purpose- The purpose of this article is to analyze the characteristics of the Polish crowdfunding market. Design/Methodology/approach - The article is an exploratory study conducted on the basis of data gathered from the portal polakpotrafi.pl. The study included all projects, which managed to raise funding. Findings - The analysis shows that in Poland there is a growing interest in raising funds via crowdfunding. The number of projects is increasing in subsequent years, similarly to the size of the obtained funding and the number of donors. Originality/value - In the existing literature attention is mostly paid to the characteristics of crowdfunding market in USA. Previous publications in Poland recognize the problem more from a theoretical than empirical point of view. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Agrawal A.K., Catalini C., Goldfarb A. (2011), The Geography of Crowdfunding, NBER Working Paper Series, Working Paper, no. 16820.
  • Bannerman S. (2013), Crowdfunding Culutre, Jorunal of Mobile Culture, 7:01, wi.mobilities.ca/crowdfunding-culture.
  • Belleflamm, P., Lambert T., Schwienbacher A. (2011), Crowdfunding: Tapping the Right Crowd, ECORE DISCUSSION PAPER, ECORE International Association for Research and Teaching. Economics, Finance, Operations Research, Econometrics and Statistics, 2011/60, www.ecore.be.
  • Bogusz-Bołtuć E. (2011), Władysława Tatarkiewicza alternatywna definicja sztuki a analityczna filozofia sztuki, Filo-Sofija, nr 13-14 (2011/2-3).
  • COM (2014), Unleashing the Potential of Crowdfunding in the European Union, Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and COmmittee of the Regions, COM (2014) 172 final, Brussels, 27.3.2014.
  • De Buysere K., Gajda O., Kleverlaan R., Marom D. (2012), A Framework for European Crowdfunding, www. crowdfundingframework.eu.
  • Demaria C. (2013), Introduction to Private Equity: Venture, Growth, LBO and Turn-Around Capital, 2nd ed.,Wiley Finance Series, Wiley, Somerset, NJ, USA.
  • Djelassi S., Decoopman I. (2013), Customers' Participation in Product Development Through Crowdsourcing: Issues and Implications, "Industrial Marketing Management" no. 42.
  • Drake D. (2013), New Financing form New Era, w: Planet Entrepreneur: The World Entrepreneurship Forum's Guide to Business Success Around the World, ed. Strauss S.D., Wiley, Somerset, NJ, USA.
  • Dziuba D.T. (2012), Rozwój systemów crowdfundingu - modele, oczekiwania i uwarunkowania, Problemy Zarządzania, vol. 10, nr 3 (38).
  • Estelle-Arolas E., Gonzalez-Ladron-de-Guevara F. (2012), Towards an Integrated Crowdsourcing Definition, Journal of Information Science, no. 38 (2), DOI: 10.1177/0165551512437638.
  • Grier D.A. (2013), Crowdsourcing For Dummies, Wiley, Somerset, NJ, USA
  • Howe J. (2006), The Rise of Crowdsourcing, Wired 14 (06), www.wired.com/wired/archive/14.06/crowds.html.
  • Irageui M.I., Baldwin A. (2013), Global Fundraising: How the World is Changing the Rules of Philanthropy.
  • Kleemann F., Voss G.G., Reider K. (2008), Un(der)paid Innovators: The Commercial Utilization of Consumer.
  • Kowalska M. (2012), Wykorzystywanie koncepcji mądrości tłumu w działalności bibliotek, Toruńskie Studia Bibliologiczne, nr 2 (9).
  • Lebraty J-F., Lobre-Lebraty K. (2013), Crowdsourcing: One Step Beyond, FOCUS Series, Wiley, Somerset, NJ, USA.
  • Mollick E. (2014), The Dynamics of Crowdfunding: An Exploratory Study, "Journal of Business Venturing" 20, 1-16.
  • Poetz M., Schreier M. (2012), The Value of Crowdsourcing: Can Users Really Compete with Professionals in Generating New Product Ideas, "Journal of Product Innovation Management" no. 29.
  • Ross B., Cagney P., AFP/Wiley Fund Development Series, Wiley, Somerset, NJ, USA.
  • Singh I. (2013), The Global Entrepreneurial Revolution, (w:) Planet Entrepreneur: The World Entrepreneurship Forum's Guide to Business Success Around the World, ed. Strauss S.D., Wiley, Somerset, NJ, USA.
  • Unterberg B., Abrahamson S., Ryder P. (2013), Crowdstorm: The Future of Ideas, Innovation, and Problem Solving Is Collaboration, Wiley, Somerset, NJ, USA.
  • Work through Crowdsourcing, "Science, Technology & Innovation Studies" 4 (1), July.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171358397

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.