PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 14 | 141--151
Tytuł artykułu

Potencjał turystyczny jako obszar badawczy nauk ekonomicznych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Tourist Potential as a Research Area of Economic Sciences
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przed badaczami potencjału konkurencyjności stoi szereg problemów i pytań do rozwiązania. Z jednej strony, istotę analiz można sprowadzić do poszukiwań wieloczynnikowego modelu potencjału i ustalenia, które z elementów (czynników) odgrywają zasadniczą rolę - czynniki kluczowe. Z drugiej strony, wyobrażając sobie potencjał turystyczny jako pewien byt idealny (hipotetyczny), nie można pominąć wpływu tzw. megaczynników (zespołu czynników wykraczających poza sferę czystej ekonomii) na rozwój społeczno-gospodarczy kraju lub kontynentu. Istotne więc jest nie tyle ustalenie ilości megaczynników, ale sprawdzenie, które z nich równocześnie w czasie i przestrzeni są determinantami zmian w turystyce i potencjale turystyki. Dla wielu specjalistów centralnym punktem poszukiwań jest uświadomienie sobie relacji klimat - turystyka, co eksplodowało niejako po drugiej konferencji w Davos oraz po opublikowaniu Czwartego Raportu Oceniającego IPCC28. Dla innej grupy specjalistów istota zagadnienia sprowadza się do prób weryfikacji tzw. scenariuszy ESPON ze scenariuszami konkurencyjności Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem, iż scenariusze te dotyczą jednak fragmentu Europy - jest to o tyle interesujące, że dotyczy tzw. zasobowej szkoły w ekonomii, ale poprzedni i ostatni wątek stanowią osobne zagadnienia. (fragment tekstu)
EN
The paper is focused on theoretical and methodological aspects of the measurement of factors that affect the tourist potential of Poland allowing the influence of economic sciences, management studies and marketing triad on searching directions. Based on the analysis of literature and research projects, influence of the marketing concepts of market research (evaluation of subjective factors of influence among others) on destination models and competitiveness of tourist destination was demonstrated. The second aspect of the study is to take a look at national scientific output on destination competitiveness with a reference to economic formulation of competitiveness model in the micro scale. The discussed problems are illustrated by two case studies and conclusions referring to researchers on the tourist potential of Poland. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
141--151
Opis fizyczny
Twórcy
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • K. Przecławskim, Człowiek a turystyka. Zarys socjologii turystyki, Albis, Kraków 1996.
  • W.W. Gaworecki, Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
  • B. Włodarczyka, Przestrzeń turystyczna - pojęcie, wymiary, cechy, "Turyzm" 2007, nr 1-2 (17), s. 145-158.
  • Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa. Stan i kierunki rozwoju potencjału konkurencyjności polskich przedsiębiorstw w kontekście dostosowywania gospodarki do wymogów Unii Europejskiej, red. M.J. Stankiewicz, TNOiK Dom Organizatora, Toruń 1999.
  • M.E. Porter, Competitive Strategy, Techniques for Analyzing Industries and Competitors, The Free Press, New York 1980.
  • T.C. Middleton, Managing the Marketing Mix, w: Tourism Marketing and Management Handbook, red. S.F. Witt, L. Moutinho, Prentice Hall, London-New York-Toronto-Sydney- Tokyo-Singapore-Madrid-Mexico City-Munich1995.
  • J.R. Ritchie, G.I. Crouch, The competitive destination: A sustainability perspective, "Tourism Management" 2000, No. 21 (1).
  • Strategie marketingowe, w: Strategie marketingowe, red. R. Krupski, Leopoldinum, Wrocław 1998.
  • M. Grzesiowski, Strategie marketingowe, w: Zarządzanie strategiczne. Koncepcje. Metody, red. R. Krupski, Wydawnictwo AE, Wrocław 1998, s. 201-244.
  • M. Prymon, Strategia marketingowa, Wydawnictwo AE, Wrocław 1991.
  • McKenna, Marketing is Everything, "Harvard Business Review" 1991, nr 69.
  • Ph. Kotler, J. Bowen, J. Makens, Marketing for hospitality and tourism, Prentice Hall, Upper Sadle River 1999, s. 14.
  • S.A. Bąk, Promocja produktu turystycznego w obrocie z krajami o gospodarce rynkowej, Monografie - Ruch Turystyczny, z. 26, SGPIS, Warszawa 1990, s. 27.
  • T. Studzieniecki, Markowy produkt turystyczny basenu Morza Bałtyckiego, w: Tworzenie regionalnego produktu turystycznego gminy, red. M. Boruszczak, AWF w Gdańsku, Stegna, Gdańsk 1998, s. 96-97.
  • Z. Martyniak, Metody organizowania procesów pracy, PWE, Warszawa 1999.
  • Marketingowa strategia Polski w sektorze turystyki na lata 2008 - 2015, Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa 2008.
  • Kierunki rozwoju turystyki do 2015 roku, projekt, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Warszawa 2008.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171358973

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.