PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo

---

5--11
Tytuł artykułu

Determinants of Competitiveness in the IT Sector in the Kraków Cluster as a Part of Creative Industries

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Determinanty konkurencyjności w sektorze technologii informacyjnych w krakowskim klastrze, stanowiących składową przemysłów kreatywnych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The value of key firms' assets in a global competitive economy has a crucial role in their development. In creative industries, these assets mainly have a non-physical character. The paper presents the results of research in 223 firms in the IT sector in Kraków. The research was questionnaire-based and aimed to assess the importance of factors which determine the decision to create a firm in this city. Another aspect of the research is connected with the estimation of the value of factors which, in the opinion of their managers, contribute to their firms' competitiveness. Kraków is a city where the IT sector is well developed (with research centres of such multinational companies like IBM, Google, Motorola, ABB), and the research studies the nature of interactions among the firms in the sector. The role of institutional environment in the firms' development as an important factor in their growth is also researched, as are evaluations of the profits made by the firms as a result of cooperation with universities, R & D units, other IT firms, and personal relations. Special attention is paid to institutional aspects of direct government stimulation of innovativeness and knowledge transfer. (original abstract)
Wartość kluczowych zasobów firm w warunkach globalnej gospodarki odgrywa zasadniczą rolę w ich rozwoju. W przemysłach kreatywnych zasoby te posiadają głównie niematerialny charakter. W artykule zaprezentowano wyniki badań 223 firm sektora technologii informacyjnych w Krakowie. Badania te przeprowadzono przy wykorzystaniu kwestionariuszy, a ich celem było określenie znaczenia zasobów determinujących decyzje o zakładaniu firm w tym mieście. Innym zamierzeniem było zbadanie roli poszczególnych czynników, które w opinii menedżerów determinują poziom konkurencyjności zarządzanych przez nich firm. Kraków jest miastem charakteryzującym się wysokim poziomem rozwoju firm sektora technologii informacyjnych. To tam między innymi zlokalizowane są centra badawcze takich firm jak IBM, Google, Motorola, ABB. W badaniach uwzględniono również kwestie dotyczące znaczenia otoczenia instytucjonalnego oraz rolę współpracy przedsiębiorstw z uniwersytetami, jednostkami B+R, innymi przedsiębiorstwami z branży technologii informacyjnych, jak i znaczenie bezpośrednich relacji osobowych. Szczególna uwaga została poświęcona kwestiom dotyczącym instytucjonalnych aspektów stymulowania innowacyjności i transferu wiedzy. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
---
Strony
5--11
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Amin, A., and Roberts, J., eds. (2008). Community, Economic Creativity and Organization. Oxford: Oxford University Press.
  • Belussi, F., and Staber, U. (2010). Managing Networks of Creativity. London: Routledge.
  • Boix, R., Lazazeretti, L., Capone, F., De Proporis, L., and Sánchez, D. (2013). "The geography of creative industries in Europe, comparing France, Great Britain, Italy and Spain", in L. Lazzeretti, ed., Creative Industries and Innovation in Europe. London and New York: Routledge.
  • DCMS (2001). Creative Industries Mapping Document 2001. London: DCMS.
  • ECORYS (2009). Analiza potrzeb i rozwoju przemysłów kreatywnych. Warszawa, November.
  • Gertler, M. (2008). "Buzz without being there? Communities of practice in context", in A. Amin and J. Roberts (eds.), Community, Economic Creativity and Organization. Oxford: Oxford University Press, pp. 203-226.
  • Grabher, G., and Ibert, O. (2006). "Bad company? The ambiguity of personal knowledge networks", Journal of Economic Geography, 6(3): 251-71.
  • Jeannerat, H., and Crevoisier, O. (2013). "Cultural activities in territorial development", in L. Lazzeretti (ed.), Creative Industries and Innovation in Europe. London and New York: Routledge.
  • Landry, C., and Bianchini, F. (1995). The Creative City. London: Demos.
  • Lazzeretti L., Boix R., and Capone, F. (2013). "Why do creative industries cluster?", in L. Lazzeretti, ed., Creative Industries and Innovation in Europe. London and New York: Routledge.
  • Lazzeretti, L., and Cinti, T. (2013). "From cultural cluster to creative cluster", in L. Lazzeretti, ed., Creative Industries and Innovation in Europe. London and New York: Routledge.
  • Lave, J., and Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Lesser, E., and Everest, K. (2001). "Using communities of practice to manage intellectual capital", Ivey Business Journal, 65(4): 37-41.
  • Mamica, Ł. (2014). "Added value of design as a factor of firms' competitiveness in times of crises", in Ł. Mamica and P. Tridico, eds., Economic Policy and the Financial Crisis. London and New York: Routledge.
  • Polanyi, M. (1967). The Tacit Dimension. New York: Doubleday.
  • Throsby, D. (2001). Economics and Culture. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Throsby, D. (2010). The Economics of Cultural Policy. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Scott, A. J. (2006). "Creative cities: Conceptual issues and policy questions", Journal of Urban Affairs, 28(1): 1-17.
  • Scott, A. J. (2010). "Cultural economy and the creative field of the city", Geografiska Annaler, Series B, Human Geography, 92(2): 115-30.
  • Staber, U. (2004). "Networking beyond organizational boundaries: The case of project organizations", Creativity and Innovation Management, 13(1): 30-40.
  • UNCTAD (2008). Creative Economy. Report 2008. Geneva and New York: UNDO and UNCTAD.
  • Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. Cambridge: Cambridge University Press.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171359807

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.