PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 4, CD 2 | 1997--2006
Tytuł artykułu

Drgania i hałas w strefie oddziaływania linii tramwajowych

Warianty tytułu
Vibration and Noise in the Impact Zone of the Tram Lines
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W pracy przedstawiono wyniki badania oddziaływań dynamicznych. Źródłem oddziaływań była linia tramwajowa, zlokalizowana na obszarze aglomeracji miejskiej, w obszarze wyizolowanym od pozostałych źródeł oddziaływań transportowych. Głównej uwadze poddano drgania i hałas generowane do otoczenia eksploatowanej linii tramwajowej. Pierwotnym założeniem pracy była ocena różnic wynikających ze stosowanej konstrukcji nawierzchni torowej i metody wibroizolacji. Zaprojektowano i przeprowadzono eksperyment, w którym dokonano wąskopasmowej analizy widmowej drgań i hałasu oraz wyznaczono parametry statystyczne - charakteryzujące oddziaływania. Analiz dokonano w środowisku obliczeniowym MATLAB. Głównym aspektem poruszanym w badaniach był wpływ zastosowanej nawierzchni torowej i sposobu wykonanej wibroizolacji na poziom i charakter generowanych oddziaływań. W tym celu przeanalizowano techniczne aspekty zastosowanych rozwiązań nawierzchni torowej. Dodatkowo w pracy dokonano oceny uciążliwości dla środowiska zgodnie z obowiązującymi aktami normatywnymi.(abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents the results of a study of dynamic interactions. This work concerns vibration and noise generated in the environment of operated tram lines. The source of interactions was a tram line, located in the urban area, and isolated from other sources of transport influences. Primary assumption of the study was to assess the differences resulting from the applied design of track structure and methods of vibroisolation. An experiment was designed and conducted, in which the narrow-band spectral analysis of vibration and noise was prepared, and determined statistical parameters - characterizing the impacts. Analyses were made in the MATLAB computing environment. The main aspect discussed in the study was the influence of the applied track surface construction and the way made vibration isolation on the level and nature of the generated interactions. For this purpose the technical aspects of the solutions track surface were analyzed. In addition, the paper presents an assessment of effect on natural environment in accordance with the normative acts.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
1997--2006
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Warszawska
  • Politechnika Warszawska
Bibliografia
  • [1] Adamczyk J., Targosz J.: Systemy wibroizolacji elementów konstrukcji dróg transportu samochodowego i szynowego. Drogi lądowe, powietrzne, wodne, ISSN 1899-0150, 4/2009, s. 49-58.
  • [2] Białasiewicz J.T.: Falki i aproksymacje. WNT, Warszawa 2004, ISBN 83-204-2971-4, s. 253.
  • [3] Cempel Cz.: Wibroakustyka stosowana, PWN, Warszawa 1989.
  • [4] Czechyra B., Kwaśnikowski J., Tomaszewski F.: Możliwości wykorzystania metod wibroakustycznych w procesie oceny własności eksploatacyjnych tramwaju. Czasopismo Logistyka, 4/2011, Poznań, płyta CD, s. 172-180.
  • [5] Engel Z.: Ochrona środowiska przed drganiami i hałasem. Wyd. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., Warszawa 2001, s. 500.
  • [6] Gągorowski A., Korzeb J.: Ocena hałasu drogowego w świetle przepisów unijnych i krajowych. Logistyka 6/2011, CD/ str. 1081-1089.
  • [7] Korzeb J.: Analiza drgań komunikacyjnych z zastosowaniem teorii falek. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, seria Transport, z. 77, OWPW, Warszawa 2011r. str. 45-58.
  • [8] Korzeb J: Predykcja wybranych oddziaływań dynamicznych w strefie wpływu infrastruktury transportowej. Prace naukowe Politechniki Warszawskiej, seria Transport, z.90, ISSN 1230-9265, ISBN 978-83-7814-111-2, OWPW, Warszawa 2013, stron 202.
  • [9] Korzeb J., Różowicz J.: Chosen study methods of dynamic impacts generated by means of transport. Proceedings of 4th IC-EpsMsO (International Conference on Experiments, Process, System Modeling, Simulation& Optimization), Athens, Patras University Press, Vol. 1 ISBN: 978-960-98941-7-3, Rio Patras, Greece, 2011, pp. 114-120.
  • [10] Nader M., Korzeb J.: Dynamic interactions in the transport infrastructure environment. Vibrations in Physical Systems, vol. XXV. Ed. by CempelCz., Dobry M. Poznan University of Technology, ISBN 978-83-89333-43-8 Comprint, Poznań, 2012, pp. 459-468.
  • [11] Nader M., Korzeb J.: Analysis of the dynamic influence of urban transport on the environment. Proceedings of 5th IC-SCCE (International Conference From Scientific Computing to Computational Engineering) Athens, Patras University Press, ISBN: 978-618-80115-0-2, Rio Patras, Greece, 2012, pp. 67-74.
  • [12] Targosz J., Adamczyk J.: Badania i ocena wibroaktywności konstrukcji torowisk tramwajowych stosowanych w Polsce. Logistyka, ISSN 1231-5478, nr 3/2012, s. 2267-2276.
  • [13] TransEkoSp.j.: Studium wykonalności dla projektu:"Obsługa północnych obszarów Warszawy komunikacją tramwajową w związku zrozbudową sieci metra oraz zakupemtaboru", na zlecenie Tramwajów Warszawskich, Warszawa ,luty 2011, http://www.tw.waw.pl/zampubl/NZ-155-2011/011_Zal_1_Studium_wykonalnosci.pdf.
  • [14] Zieliński T.P.: Cyfrowe przetwarzanie sygnałów. Od teorii do zastosowań. WKiŁ, ISBN 978-83-206-1640- 8,Warszawa 2009, s. 832.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171360039

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.