PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 202 Przedsiębiorstwo XXI wieku - doświadczenia i perspektywy zarządzania. Przedsiębiorstwo w sieci | 23--33
Tytuł artykułu

Zasoby sieciowe a strategia przedsiębiorstwa

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Network Resources in Business Operations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Klasyczna teoria zasobowa wykazuje istotne ograniczenia przy próbie wyjaśnienia przewagi konkurencyjnej jaką uzyskują przedsiębiorstwa współpracujące w sieci. Koncentrując swoją uwagę na zasobach będących własnością lub też kontrolowanych przez pojedyncze przedsiębiorstwo, zwolennicy tego podejścia ignorują możliwość kreowania wartości, źródłem której jest wykorzystanie zasobów niebędących własnością lub kontrolowanych przez przedsiębiorstwo. Wiele badań empirycznych potwierdza, iż przedsiębiorstwa partnerskie w sieci odgrywają istotną rolę w kształtowaniu opartej na zasobach przewagi konkurencyjnej sieci. Głównym niedostatkiem klasycznej teorii zasobowej jest - zawarta w większości definicji - teza o kluczowym znaczeniu własności zasobu lub kontroli nad nim. Przykładowo, Wernerfelt definiuje zasoby jako "(...) materialne i niematerialne aktywa, które są niemal permanentnie przypisane danej firmie". Barney nazywa zasobami "(...) wszystkie aktywa, kompetencje informacje, wiedzę itp. kontrolowane przez firmę pozwalające firmie na konceptualizację oraz wdrożenie strategii, które pozwalają na poprawę jej efektywności". Amit i Schoemaker definiują zasoby jako "(...) zapasy czynników, które są własnością firmy albo są przez nią kontrolowane". Zarówno wymienieni autorzy, jak i wielu innych piszących w tej tradycji, nie eksponując tego explicite, zakładają, iż warunkiem zawłaszczenia renty ekonomicznej jest własność lub co najmniej pełna kontrola nad zasobami generującymi rentę. Celem artykułu jest krytyczna analiza klasycznej teorii zasobowej oraz analiza alternatywnych podejść w obrębie teorii zasobowej, w szczególności ujęcia interakcyjnego. W analizie posłużono się metodą studiów literaturowych. (fragment tekstu)
EN
Access to the resources of other firms positively influences the functioning of firm within a network. Network contexts in which firms create, utilize and develop their resources are of crucial importance for these resources and their economic value. Interorganizational relations give access to the resources and position against each other the resources of network members. Specific features of a branch determine the choice of the form of the resource base. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Afuah A.: Are network effects really all about size? The role of structure and conduct. "Strategic Management Journal" 2013, Vol. 34, No. 3.
  • Afuah A.: Dynamic boundaries of the firm: are firms better-off being vertically integrated in the face of technological change? "Academy of Management Journal" 2001, Vol. 44, No. 6.
  • Afuah A.: Redefining firm boundaries in the face of the Internet. A firms really shrinking. "Academy of Management Review" 2003, Vol. 28, No. 1.
  • Amit R., Schoemaker P.: Strategic assets and organizational rent. "Strategic Management Journal" 1993, Vol. 14, No. 1.
  • Baraldi E., Stromsen T.: Controlling and combining resources in networks. The case of biotech innovation. "Industrial Marketing Management" 2009, Vol. 38.
  • Baraldi E., Gressetvold E., Harrison D.: Resource interaction in inter-organizatioal networks: foundations, comparison, and a research agenda. "Journal of Business Research" 2012, Vol. 65.
  • Barney J.: Firm resources and sustained competitive advantage. "Journal of Management" 1991, Vol. 17, Iss. 1.
  • Beckman C., Haunschild P., Philips D.: Friends or strangers? Firm-specific uncertainty market uncertainty, and network partner selection. "Organization Science" 2004, Vol. 15.
  • Chou H., Zolkiewski J.: Managing resource interaction as a means to cope with technological change. "Journal of Business Research", 2012, Vol. 65.
  • Das S., Sen P., Sengupta S.: Impact of strategic alliances on firm valuation. "Academy of Management Journal" 1997, Vol. 14, No.1.
  • Dubois A., Araujo L.: The relationship between technical and organizational interfaces in product development. "Journal of Management Studies" 2006, Vol. 40, Iss. 5.
  • Gadde L.-E., Hjelmgren D., Skarp F.: Interactive resource development in new business relationhips. "Journal of Business Research" 2012, Vol. 65.
  • Gulati R., Lavie D.: The nature of partnering experience and the gains from alliances. "Strategic Management Journal" 2009, Vol. 30.
  • Hakansson H., Ford D.: How should companies interact in business networks. "Journal of Business Research" 2002, Vol. 55.
  • Hakansson H., Waluszewski A.: Managing technological change - IKEA, the environment and technology. Routledge, London, New York 2002.
  • Harrison D., Hakansson H.: Activation in resource networks. "Journal of Business Industrial Networks" 2006, Vol. 21, No. 4.
  • Knowledge and innovation in business and industry. The importance of using others. Eds. H. Hakansson, A. Waluszewski. Routledge, London, New York 2007.
  • Lee C., Lee K., Pennings J.: Internal capabilities, external networks, and performance: a study on technology-based ventures. "Strategic Management Journal" 2001, Vol. 22, No. 6/7.
  • Penrose E.: The theory of growth of the firm. Oxford University Press, New York 1959.
  • Reuer J., Koza M.: On lemons and indigestibility. Resource assembly through joint ventures. "Strategic Management Journal" 2000, Vol. 21, No. 2.
  • Rothaermel F., Boerer W.: Old technology meets a new technology: complementarities, similarities and alliance formation. "Strategic Management Journal" 2008, Vol. 29, No. 1.
  • Saxton T.: The effects of partner and relationship characteristics on alliance outcomes. "Academy of Management Review" 1997, Vol. 40.
  • Wernerfelt B.: A resource-based view of the firm. "Strategic Management Journal" 1984, Vol. 5, No. 2
  • Yang H., Zhiang L., Ya L.: A multilevel framework of firm boundaries: firm characteristics, dyadic differences, and network attributes. "Strategic Management Journal" 2010, Vol. 31.
  • Yin X., Shanley M.: Industry determinants of the "merger versus alliance" decision. "Academy of Management Review" 200, Vol. 33, No. 2
  • Zaefarian G., Henneberg S., Naude P.: Resource acquisition strategies in business relationships. "Industrial Marketing Management" 2011, Vol. 40.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171360195

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.