PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 202 Przedsiębiorstwo XXI wieku - doświadczenia i perspektywy zarządzania. Przedsiębiorstwo w sieci | 100--112
Tytuł artykułu

Kultura organizacyjna w sieciach innowacji

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Organizational Culture Inside Innovation Networks
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kultura organizacyjna od kilku dekad wzbudza zainteresowanie badawcze w naukach o zarządzaniu. Na gruncie zarządzania strategicznego rozważania nad kulturą organizacyjną są prowadzone zwłaszcza w kontekście jej znaczenia dla utrzymywania oraz tworzenia przewagi konkurencyjnej, przyjmując przy tym przede wszystkim perspektywę podejścia zasobowego lub kompetencji dynamicznych. Jednym ze stosunkowo nowych kierunków dociekań lokujących się w granicach zarządzania strategicznego są uwarunkowania kulturowe procesów współdziałania międzyorganizacyjnego, w tym współdziałania w sieciach międzyorganizacyjnych. Przedmiotem niniejszego artykułu jest przybliżenie kwestii znaczenia kultury organizacyjnej dla sprawności funkcjonowania szczególnego typu sieci międzyorganizacyjnych, tj. sieci innowacji. Ponadto, celem publikacji jest prezentacja wyników badań służących rozpoznaniu własności oraz modeli kultur organizacyjnych przyjmowanych przez członków sieci innowacji funkcjonujących w ramach polskiego sektora lotniczego. (fragment tekstu)
EN
This paper focuses on the significance of organizational culture for innovation network performance. Furthermore, our aim is to present the results of the research on attributes and models of organizational culture adopted by members of innovation networks. The research was conducted within Polish aviation industry, namely among members of one of three aviation innovation networks. During the research the quantitative approach was adopted using univariate analysis aimed at describing the distribution of considered, cultural variables. The research results indicate that members of innovation networks are characterized by flexibility and external strategic orientation to the greatest extent. Furthermore, based on the identified cultural features characteristic for network members it was possible to find out that their organizational culture models are the most convergent with clan culture and the least consistent with hierarchy culture. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Bower D.J.: New product development in the pharmaceutical industry: pooling network resources. "Journal of Product Innovation Management" 1993, Vol. 10.
  • Cameron K.S., Quinn R.E.: Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
  • Chin K.S., Chan B.L., Lam P.K.: Identifying and prioritizing critical success factors for coopetition strategy. "Industrial Management & Data Systems" 2008, Vol. 108(4).
  • Cronbach L.J., Shavelson R.J.: My current thoughts on coefficient alpha and successor procedures. "Educational and Psychological Measurement" 2004, Vol. 64(3).
  • Crossan M.M., Apaydin M.: A multi-dimensional framework of organizational innovation: a systematic review of the literature. "Journal of Management Studies" 2010, Vol. 47(6).
  • Czakon W.: Sieci w zarządzaniu strategicznym. Wolters Kluwer, Warszawa 2012.
  • Denison D.R., Spreitzer G.M.: Organizational culture and organizational development: A competing values approach. "Research in Organizational Change and Development" 1991, Vol. 5.
  • Eckenhofer E., Ershova M.: Organizational culture as the driver of dense intraorganizational networks. "Journal of Competitiveness" 2011, Vol.2.
  • Fiol C.M.: Managing culture as a competitive resource: an identity-based view of sustainable competitive advantage. "Journal of Management" 1991, Vol. 17(1).
  • Gebert D., Boerner S., Lanwehr R.: The risks of autonomy: empirical evidence for the necessity of a balance management in promoting organizational innovativeness. "Creativity and Innovation Management" 2003, Vol. 12(1).
  • Gregory B.T., Harris S.G., Armenakis A.A., Shook Ch.L.: Organizational culture and effectiveness: a study of values, attitudes, and organizational outcomes. "Journal of Business Research" 2009, Vol. 62.
  • Ireland D.R., Hitt M.A., Sirmon D.G.: A model of strategic entrepreneurship: the construct and its dimensions. "Journal of Management" 2003, Vol. 29(6).
  • Janik J.: Innowacyjność i umiędzynarodowienie polskiego przemysłu lotniczego. W: Raport o innowacyjności gospodarki Polski w 2011 roku. Red. T. Baczko. Wydawnictwo Key Text, Warszawa 2012.
  • Kamaruddeen A.M., Yusof N.A., Said I.: A proposed framework for measuring firm innvativeness in the housing industry. "International Journal of Organizational Innovation" 2009, Vol. 2(2).
  • Kanter R.M.: Collaborative advantage: successful partnerships manage the relationship, not just the deal. "Harvard Business Review" 1994, Vol. 72.
  • Kieżun W.: Sprawne zarządzanie organizacją. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 1997.
  • Klimas P.: Kultura organizacyjna - jej znaczenie dla współdziałania oraz innowacyjności. W: Kulturowe uwarunkowania kreowania wiedzy i innowacji w organizacjach. Red. A. Zakrzewska-Bielawska, S. Flaszewska. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2014.
  • Klimas P.: Relacje interpersonalne kadry kierowniczej jako czynnik sprawności sieci. "Organizacja i Kierowanie" 2013, nr 3.
  • Lewicka D.: Relacje między zaufaniem horyzontalnym, współpracą i kulturą proinnowacyjną. "Organizacja i Kierowanie" 2012, nr 3(152).
  • Lipka A.: Kultura organizacyjna a elastyczność strategiczna w kształtowaniu potencjału kadrowego. "Przegląd Organizacji" 2004, nr 5.
  • Naranjo-Valencia J.C., Sanz-Valle R., Jiménez-Jimenez D.: Organizational culture as determinant of product innovation. "European Journal of Innovation Management" 2010, Vol. 13(4).
  • Noorderhaven N.G., Koen C.I., Beugelsdijk S.: Organizational culture and network embeddedness. "Discussion Paper" 2002, Vol. 91.
  • Ozeren E., Ozmen O.N.T., Appolloni A.: The relationship between cultural tightness- -looseness and organizational innovativeness: a comparative research into the turkish and italian marble industries. "Transition Studies Review" 2013, Vol. 19.
  • Pittaway L., Robertson M., Munir K., Denyer D.: Networking and Innovation: a systematic review of the evidence. "International Journal of Management Reviews" 2004, Vol. 5.
  • Rijamampianina R., Carmichael T.: A Framework for effective cross-cultural co-opetition between organisations. "Problems and Perspectives in Management" 2005, Vol. 4.
  • Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwania dla teorii i praktyki zarządzania. Red. J. Niemczyk, E. Stańczyk-Hugiet, B. Jasiński. C.H. Beck, Warszawa 2012.
  • Srivastava S.B., Banaji M.R.: Culture, cognition, and collaborative networks in organizations. "American Sociological Review" 2011, Vol. 76(2).
  • Sułkowski Ł.: Czy warto zajmować się kulturą organizacyjną? "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" 2008, nr 6.
  • Wang X., Li J.Z.: Innovation network in harvest. Proceedings of the First International Conference on Technology Innovation. "Risk Management and Supply Chain Management" 2007, Vol. 1-2.
  • Waters D.: Zarządzanie w XXI wieku. Jak wyprzedzić Japończyków i Chińczyków. Wydawnictwo WNT, Warszawa 1995.
  • Xiao Z., Tsui A.S.: When brokers may not work: the cultural contingency of social capital in chinese high-tech firms. "Administrative Science Quarterly" 2007, Vol. 52.
  • Zieleniewski J.: Organizacja i zarządzanie. PWN, Warszawa 1981.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171360333

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.