PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 376 Zrównoważony rozwój organizacji - odpowiedzialne zarządzanie | 313--322
Tytuł artykułu

Analiza i ocena wdrażania i funkcjonowania systemu zarządzania jakością w kontekście rozwoju przedsiębiorstwa

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Analysis and Assessment of Introducing and Functioning of Quality Management System in the Context of Company Growth
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęto temat dotyczący systemu zarządzania jakością (SZJ) zgodnego z normą ISO serii 9000, w kontekście analizy i oceny wdrażania, funkcjonowania i doskonalenia tego systemu i jego wpływu na rozwój przedsiębiorstwa. Artykuł składa się z dwóch części: teoretycznej i empirycznej. W ramach części teoretycznej zwrócono uwagę na wybrane aspekty zarządzania jakością, przede wszystkim pod kątem SZJ oraz przedstawiono zarys etapów wdrażania tego systemu. Część empiryczna zawiera założenia do zrealizowanego badania oraz przedstawienie najważniejszych wyników i wniosków. Badanie zrealizowano za pomocą metody case study. Analizie przypadków poddano dwa przedsiębiorstwa: małe i duże, w celu ukazania obszarów wspólnych i różnicujących poszczególne aspekty wdrażania, funkcjonowania i doskonalenia SZJ. Głównymi problemami badawczymi podjętymi w badaniu były m. in.: analiza przebiegu procesu wdrażania SZJ, korzyści ze stosowania SZJ oraz instrumenty doskonalenia jakości w SZJ.(abstrakt oryginalny)
EN
In the article the problem concerning quality management system according to ISO norm 9000 in the context of analysis and assessment of implementing, functioning and improving of this system and its influence on company growth was described. The article contains two visible, separate parts: theoretical and empirical. The theoretical one concentrates on chosen ascpects of quality management, above all quality management system, and shows stages of implementation of this system in a company. The empirical part of the article concerns assumptions to do research and the most important results and conclusions from research. Research was conducted by case study method. Two companies were analyzed: small one and big one in order to show common and different areas concerning the aspects of implementing, functioning and improving of quality management system. The main problems in research were: the analysis of system implementation, the identification of problems during implementing and functioning of the system, profits from system existing and instruments used in system improvement. As part of conclusions from research the author refers to the reasons of implementation, employees reaction on implementation, difficulties during implementation, general assessment of functioning, changes in companies after implementation, difficulties and profits from functioning and instruments of quality used in system improvement.(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej
Bibliografia
  • Barcik R., Kubański M., Utrudnienia podczas auditów wewnętrznych, "Problemy Jakości" 2000, nr 8.
  • Barcik R., Jakubiec M., Aspekty jakościowe zarządzania wyrobami, [w:] R. Barcik, H. Howaniec (red.), Zarządzanie zasobami organizacji - wybrane problemy, Wyd. Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej, Bielsko-Biała 2010.
  • Borys T., Rogala P. (red.), Systemy zarządzania jakością i środowiskiem, Wyd. Akademii Ekonomicznej im. O. Langego, Wrocław 2007.
  • Broniewska G., Cykl PDCA odzwierciedleniem klasycznego cyklu zorganizowanego działania, "Problemy Jakości" 2007, nr 7.
  • Bugdol M., Satysfakcja pracowników z systemów zarządzania jakością, "Problemy Jakości" 2010, nr 2.
  • Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, wyd. II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Jakubiec M., Instytucje ustanawiające standardy jakości, "Logistyka" 2012, nr 5.
  • Jakubiec M., Systemy zarządzania jakością - wdrażanie, organizacja i funkcjonowanie, analiza przypadków, [w:] H. Howaniec, I. Szewczyk, W. Waszkielewicz (red.), Problemy logistyczne, jakościowe i personalne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wyd. Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej, Bielsko-Biała 2012a.
  • Jakubiec M., Bylinko L., Kubański M., Zarządzanie XXI w., tom II Zarządzanie logistyką i jakością, Wyd. Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej, Bielsko-Biała 2012.
  • Jakubiec M., Kurowska-Pysz J., Jakość kształcenia zawodowego na pograniczu polsko-czeskim jako determinanta konkurencyjności przedsiębiorstw, Wyd. Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej, Bielsko-Biała 2013.
  • Lisiecka K., Kreowanie jakości: uwarunkowania - strategie - techniki, Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego, Katowice 2002.
  • Łuczak B., Przedstawiciel kierownictwa wg ISO 9001:2008, "Problemy Jakości" 2010, nr 1.
  • Oakland J.S., Total Quality Management, Butterwarth-Heinemann, Oxford 1992.
  • PN-EN ISO 9000:2006, Systemy Zarządzania Jakością. Podstawy i terminologia, PKN, Warszawa 2006.
  • PN-EN ISO 10019:2006, Wytyczne dotyczące wyboru konsultanta SZJ i korzystania z ich usług, PKN, Warszawa 2006.
  • PN-EN ISO 9001:2009, Systemy Zarządzania Jakością. Wymagania, PKN, Warszawa 2009.
  • PN-EN ISO 9004:2010, Zarządzanie ukierunkowane na trwały sukces organizacji. Podejście wykorzystujące zarządzanie jakością, PKN, Warszawa 2010.
  • Skrzypek E., Jakość i efektywność, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2000.
  • Skrzypek E., TQM, a reengineering w procesie restrukturyzacji przedsiębiorstwa, [w:] R. Borowiecki (red.), Restrukturyzacja a konkurencyjność przedsiębiorstw, Akademia Ekonomiczna, Kraków 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171360339

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.