PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 4, CD 3 | 2959--2970
Tytuł artykułu

Analiza zjawiska ograniczonego zaufania kierowców do innych użytkowników na skrzyżowaniach z ruchem okrężnym

Warianty tytułu
Analysis of the Phenomenon of Drivers Limited Confidence to Other Drivers on Circular Intersections
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono problem ograniczonego zaufania kierujących pojazdami z wlotów podporządkowanych skrzyżowań z ruchem okrężnym wobec zachowań kierowców znajdujących się na jezdni głównej skrzyżowania. Na podstawie szeroko zakrojonych badań empirycznych przeprowadzonych na skrzyżowaniach z ruchem okrężnym stwierdzono istnienie pewnego typu interakcji pomiędzy pojazdami z wlotu podporządkowanego, które włączają się do ruchu na jezdnię główną skrzyżowania a pojazdami opuszczającymi jezdnię główną skrzyżowania wylotem poprzedzającym analizowany wlot. W Polsce tego typu interakcje nie są uwzględniane podczas szacowania zdolności przepustowej skrzyżowań z ruchem okrężnym a jedynie przy obliczaniu przepustowości wlotów podporządkowanych skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej, na których proces włączeń pojazdów podporządkowanych regulowany jest za pomocą znaków drogowych A-7 lub B-20. Głównym celem artykułu jest analiza mająca na celu rozstrzygnięcie czy w modelach predykcji przepustowości wlotów podporządkowanych skrzyżowań z ruchem okrężnym powinno uwzględniać się w składzie natężenia nadrzędnego dla danego wlotu także pojazdy opuszczające jezdnię główną wylotem poprzedzającym analizowany wlot. (abstrakt oryginalny)
EN
The problem of drivers limited confidence to other drivers on circular intersections have been presented in this article. In general, this problem is visible between the vehicles from the subordinated inlets which try to join to the main road traffic and vehicles on the main road traffic which leaving the main road using outlet before analyzed inlet. Based on the extensive empirical researches conducted on the intersections with the circular motion, the existence of a certain type of interactions between the vehicles from the subordinated inlets which try to join to the main road traffic and vehicles on the main road which leaving the main road traffic using outlet before analyzed inlet was stated. In Poland, this kind of interactions between vehicles is not included in process of estimating inlets capacity of circular intersections but only in process of calculating the subordinate inlets capacity of intersections without traffic lights, at which the process of vehicles sub-inclusions is regulated by traffic signs A-7 or B-20. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
2959--2970
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Śląska
Bibliografia
  • [1] Bared J.G., Courage K.G. z zespołem.: Modern Roundabout Practice in the United States. Synthesis of Highway Practice 264. Transportation Research Board. National Research Council. National Academy Press, Washington 1998.
  • [2] Bovy P., Dietrich K., Harmann A.: Guide Suisse des giratoires - FVS/FSS-EPFL. Ecole Polytechnique Federale de Lausanne, Losanna, Switzerland 1991.
  • [3] Chodur J., Gaca S., Gondek S.: Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej. Instrukcja obliczania. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Warszawa 2004.
  • [4] Guichet B.: Roundabouts in France. Development, Safety, Design and Capacity. Proceedings of the Third International Symposium on Intersections Without Traffic Signals, Oregon, USA, July 1997, pp. 100-105.
  • [5] Guichet B.: Roundabouts in France and new use. TRB Transportation Research, National Roundabout Conference Proceedings 2005, Vail, Colorado, USA, May 2005.
  • [6] Hagring O.: Derivation of Capacity Equation for Roundabout Entry with Mixed and Circulating and Exiting Flows. Transportation Research Record 1776. Transportation Research Board, Washington 2001, pp. 91-99.
  • [7] Linse L.: Capcal for small roundabouts. Current status and improvements. Department of Science and Technology. Linkoping University. LiU-ITN-TEK-A-10/052-SE, Sweden 2010, p. 38.
  • [8] Macioszek E.: Analiza prędkości przejazdu pojazdów przez skrzyżowania z ruchem okrężnym. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport z. 82. Systemy, Podsystemy i Środki w Transporcie Drogowym, Morskim i Śródlądowym. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012, s. 69-84.
  • [9] Macioszek E.: Weryfikacja metody obliczania przepustowości małych rond. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej Nr kol. 1658, seria Transport z.56. Gliwice 2004, s. 339-346.
  • [10] Mereszczak Y., Dixon M., Kyte M., Rodegerdts L., Blogg M.: Incorporating Exiting Vehicles in Capacity Estimation at Single-Lane U.S. Roundabouts. Transportation Research Board National Roundabout Conference. Word Count 8597, Vail, Colorado, May 2005, pp. 25.
  • [11] Tracz M., Chodur J., Gaca S.: Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych. Część II Ronda. GDDP, Warszawa 2001.
  • [12] Troutbeck R. J.: Does Gap Acceptance Theory Adequately Predict the Capacity of a Roundabout. Proceedings 12th ARRB Conference, Vol. 12, Part 4, 1985, pp. 62-75.
  • [13] Troutbeck R. J.: Traffic Interactions at Roundabouts. Proceedings Parts 1 TO7, 15th Australian Road Research Board Conference. Darwin, Northern Territory, Vol. 15, Part 5, 1990, pp. 17-42.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171360543

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.