PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 376 Zrównoważony rozwój organizacji - odpowiedzialne zarządzanie | 395--404
Tytuł artykułu

Model oceny jakości zarządzania

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Framework Model of Quality of Management Evaluation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pojęcie jakości zarządzania jest powszechnie używane w literaturze, mimo że nie zostało jednoznacznie zdefiniowane. Autorzy różnie określają zarówno samo pojęcie, jak i jego zakres. W artykule omówiono główne obszary zastosowania pojęcia oraz zaproponowano definicję jakości zarządzania. Wskazano także na potrzebę pomiaru jakości zarządzania. Celowi temu powinien służyć dedykowany model oceny. W artykule zaprezentowano propozycję ramowego modelu oceny jakości zarządzania, a także listę determinantów, które stanowią punkt wyjścia do opracowania szczegółowych kryteriów oceny.(abstrakt oryginalny)
EN
The term quality of management (QofM) is commonly used in literature, though it has not clearly defined. Authors differenly understand quality of management and its scope. In the paper a definition and main applications of quality of management were discussed. The need of assessment model was indicated. Framework model for quality of management assessment was proposed. Additionaly the catalogue of quality of management determinants was presented as a starting point for the criteria of QofM assessment development.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Beer M., 2003, Why Total Quality Management Programs Do Not Persist: The Role of Management Quality and Implications for Leading a TQM Transformation, "Decision Sciences", vol. 34, no. 4
  • Brown B., Perry S., 1994, Removing the Financial Performance Halo from Fortune's "Most Admired" Companies, "Academy of Management Journal", vol. 37, no. 5
  • Doz Y., Prahalad C.K., 2013, Quality of Management: An Emerging Source of Global Competitive Advantage?, [w:] N. Hood, J. Vahlne (red.), Strategies in Global Competition, Routledge, Oxon.
  • Dutter P.H., 1969, Quality of management, "Financial Analyst Journal" March-April.
  • Feigenbaum A.V., Feigenbaum D.S., 2003, Quality, Not Quantity, of Management, "Quality Progress" October.
  • Galetto F., 1999, The golden integral quality approach: From management of quality to quality of management, "Total Quality Management", vol. 10, no. 1.
  • Ghoshal S., Bartlett Ch.A., 1994, Linking organizational context and managerial action: The dimensions of quality of management, "Strategic Management Journal", vol. 15.
  • Gomez J.G., Costa M.M., Lorente A.R.M., 2011, A critical evaluation of the EFQM model, "International Journal of Quality & Reliability Mangement", vol. 28, no. 5
  • Graves S.B., Waddock S.A., 1999, A Look at the Financial Social Performance Nexus when Quality of Management is Held Constant, "International Journal of Value-Based Management", no. 12.
  • Hofman P., 2003, Accounting Clues to Management Quality, "Commercial Lending Review" July.
  • Kowalczewski W. (red.), 2008, Współczesne paradygmaty nauk o zarządzaniu, Difin, Warszawa.
  • Kroslid D., 1999, Searching for Total Quality Management - Rethinking and Reinterpreting, Linköping Institute of Technology, Linköping.
  • Kuc B.R., 2009, Kontrola jako funkcja zarządzania, Difin, Warszawa.
  • Lachiewicz Z., 1995, Trening potencjału kierowniczego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
  • Lock D., 2002, Podręcznik zarządzania jakością, PWN, Warszawa.
  • Martyniak Z., 2000, Ciągłość i zmiana w teorii i praktyce zarządzania przedsiębiorstwem, [w:] Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem, H. Jagoda i J. Lichtarski (red.), Wyd. Akademii Ekonomicznej, Wrocław.
  • Parasuraman A., Zeithaml V.A., Berry L.L., 1985, A conceptual model of service quality and it simplications for future research, "Journal of Marketing" no. 49.
  • Pierścionek Z., 1998, Strategie rozwoju firmy, WN PWN, Warszawa.
  • Pszczołowski T., 1978, Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji, Ossolineum, Wrocław.
  • Stabryła A., 1995, Zarządzanie rozwojem firmy, Księgarnia Akademicka, Kraków.
  • Wawak S., 2011, Rola zarządzania informacjami w podnoszeniu jakości pracy kierownika, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu" nr 187.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171360719

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.