Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Central Banks - as the Key Public Institutions Aiming at the Improvement of Effectiveness and Efficiency of their Performance
Języki publikacji
Abstrakty
Niniejszy artykuł stanowi część II szerszego opracowania dotyczącego efektywności funkcjonowania banków centralnych, w której autor dokonuje przeglądu i porównania pod kątem efektywności najbardziej znanych w praktyce i literaturze struktur organizacyjnych na przykładzie wybranych europejskich banków centralnych. Należy przypomnieć, że w części I autor dokonał przeglądu teorii nowej ekonomii instytucjonalnej oraz zdefiniowania szeregu pojęć z tym związanych, takich jak strategia, struktura organizacyjna, proces biznesowy i efektywność, a także omówił ustanowione kryteria oceny efektywności struktur organizacyjnych w bankach centralnych wykorzystane do ich oceny w niniejszym artykule. (fragment tekstu)
This article consists of 2 parts and describes the importance of improving the effectiveness and efficiency of central banks' performance. Firstly, central banks are seen as important representatives of public institutions, and their effectiveness and efficiency are shown on the grounds of microeconomics. Secondly, the kinds of organizational structures, which are typical for central banks or which are possible to be used, are analyzed due to the effectiveness and efficiency. In the second part of the article the author, drawing on the experience of central banks, provides an overview of the following types of organizational structures: hierarchic, indirect, organic and the structure based on process maps (the hierarchic structure is the most popular for central banks at present). These structures have been shortly described and assessed. It seems that the structure based on the process approach may be the most effective and efficient. Therefore, the author also presents a strategy and methods of transformation from the hierarchic structure (or similar) to the structure based on the process approach. (original abstract)
Twórcy
autor
- Narodowy Bank Polski; Uniwersytet Warszawski, doktorant
Bibliografia
- Bielski Marcin, 2002, Podstawy teorii organizacji i zarządzania, C.H.Beck, Warszawa.
- Bitkowska Agnieszka, 2008, Podejście procesowe w przedsiębiorstwie, "Ekonomia i Organizacja w Przedsiębiorstwie" nr 5.
- Chodorowski Leszek, 2009, Rola podejścia procesowego w ograniczaniu ryzyka, "Ekonomia" nr 23.
- Grajewski Piotr, 2007, Organizacja procesowa, PWE, Warszawa.
- Hammer Michael, 1999, Reinżynieria i jej następstwa, PWN, Warszawa.
- Harris Milton, Raviv Arthur, 2002, Organization Design, "Management Science" Vol. 48, No. 7, January.
- Hopej-Kamińska Magdalena, Hopej Marian, Kamieński Robert, 2007, Hierarchia a elastyczność struktury organizacyjnej - lekcja futbolu, "Przegląd organizacji" nr 12.
- Kaplan Robert S., Anderson Steven R., 2008, Rachunek kosztów działań sterowany czasem, PWN.
- Kaplan Robert S., Norton David P., 2001, Strategiczna Karta Wyników - Balanced Scorecard - Praktyka, Wydawnictwo CIM, Warszawa.
- Kochalski Cezary, 2006, Koszty w przedsiębiorstwie zarządzanym przez wartość - ujęcie modelowe, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.
- Turek Krzysztof, prezentacja w Microsoft Power Point: CMMI (strona internetowa: http://www2.zie.pg.gda.pl).
- Williamson Oliver E., 1998, The New Institutions of Governance, "The American Economic Review" Vol. 88, No 2, May.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171360847