PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 53 Potencjał turystyczny. Zagadnienia ekonomiczne. Strategiczne aspekty rozwoju potencjału turystycznego | 29--38
Tytuł artykułu

Identyfikacja perspektywicznych segmentów turystyki jako wkład do foresightu regionalnego i tworzenia strategii rozwoju sektora

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Identification of Perspective Tourism Segments as Input to the Regional Foresight and Formulation of the Strategy of the Sector Development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współcześnie regiony turystyczne poddane są podobnym wymaganiom rynkowym jak podmioty gospodarcze. Koniunktura gospodarcza i rozwój turystyki w regionach są silnie uzależnione od zjawisk zachodzących zarówno wewnątrz samego regionu, jak również poza jego granicami administracyjnymi oraz geograficznymi. Podleganie działaniu tych czynników wymusza przede wszystkim na decydentach regionalnych wykorzystanie dostępnych narzędzi planowania strategicznego, w tym w szczególności budowanie konkurencyjnych i rozwojowych strategii kształtowania turystyki w perspektywie kilku dekad. Jednocześnie podmioty regionalne operujące w sektorze turystyki prowadzą różne działania, obejmujące również analizę stanu i perspektyw rozwoju tego sektora. Umiejętność wykorzystania nowych, dostępnych metodycznie procesów antycypacji przyszłych zmian w turystyce i wykorzystanie wiedzy o perspektywicznych segmentach rynku może być atutem współczesnych regionów turystycznych. Propozycją takiego procesu jest foresight turystyczny. W pracy podjęto rozważania teoretyczne co do uwarunkowań wykorzystania foresightu w rozwoju turystyki, jednocześnie prezentując wyniki badań dotyczące określenia perspektywicznych segmentów turystyki MICE w metropolii przodującej w tym segmencie na krajowym rynku. (fragment tekstu)
EN
The paper presents the issue of region foresight in tourism sector, particularly the implementation potential of foresight process and its results for the sake of strategic planning pertaining to this sector. The attributes of the process that can help to use the result in the other strategic activities in the region are also indicated, especially the instances improving the usage of existing research results. The case study of tourism research MICE in Cracow is provided as an example of generating valuable input into the foresight process (by means of acquiring descriptions of the perspective segments). (author's abstract)
Słowa kluczowe
PL
EN
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • M. Keenan and E. Uyarra, Why Regional Foresight? An Overview of Theory and Practice, Writing, 2002.
  • B. Martin, R. Johnston, Technology Foresight for Wiring Up the National Innovation System, "Technology Forecasting and Social Change" 1999, vol. 60, s. 41-42.
  • K. Borodako, Foresight w zarządzaniu strategicznym, C.H. BECK, Warszawa 2009, s. 42-75.
  • M. Conway, J. Voros, Foresight: Learning from the Future, Australasian Association for Institutional Research, 2001 Forum, Swinburne 2001, s. 5.
  • R. Slaughter, Futures for the Third Millennium: Enabling the Forward View, Prospect Media, Sydney 1999, s. 14.
  • B. Kunstler, W. Tiga Tita, State Foresight, Innovation and Entrepreneurship: The Case of Economic Development, E-Learning and Outsourcing Industry in Uganda, "Journal of Futures Studies", November 2007, 12(2), s. 43.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171361433

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.