PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 53 Potencjał turystyczny. Zagadnienia ekonomiczne.Regionalne aspekty rozwoju potencjału turystycznego | 169--177
Tytuł artykułu

Konkurencja przedsiębiorstw turystycznych czynnikiem rozwoju regionów turystycznych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Competition of Tourist Enterprises as a Factor of Tourist Regions Development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Otoczenie gospodarcze we współczesnej gospodarce światowej jest ważnym czynnikiem wpływającym na funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych. Niektóre z przedsiębiorstw konkurują nie tylko na arenie lokalnej, ale również regionalnej czy krajowej i międzynarodowej. Chcąc zdobyć przewagę konkurencyjną, kreują produkty turystyczne, które mają sprostać specyficznym gustom turysty. Należy wskazać, iż specyficznym rodzajem otoczenia gospodarczego przedsiębiorstwa turystycznego jest arena konkurencji, szczególnie wtedy, gdy rozpatrywany jest region transgraniczny. (fragment tekstu)
EN
In the article there were self-characterized the chosen factors of building competitive superiority in the region with support of the tourist enterprises competitiveness. It was showed, that tourist enterprises success and their farther development coherent with development conditions of regions and tourist localities. The results of researches, carried out in the populace Czernichów, showed that enterprises watch their market success in the co-operation with different subjects, what can make up the fundamental of the coopetition. (fragment of text)
Twórcy
  • Akademia Techniczno-Humanistyczna, Bielsko-Biała
  • Akademia Techniczno-Humanistyczna, Bielsko-Biała
  • Akademia Techniczno-Humanistyczna, Bielsko-Biała
Bibliografia
  • Analiza strategiczna gminy na potrzeby wyboru strategii rozwoju, red. T. Żabińska, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice 1997, s. 38
  • E. Heath, G. Wall, Marketing Tourism Destination. A Strategic Planning Approach, Wiley, New York 1992, s. 32.
  • G. Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1999, s. 32-33.
  • B. Cassiman, M. Chiara Di Guardo, G. Valentini, Organising R&D Projects to Profit From Innovation: Insights From Co-opetition, "Long Range Planning" 2009, nr 42, s. 217.
  • B. Jankowska, Konkurencja czy kooperacja?, "Ekonomista" 2009, nr 1, Wydawnictwo Key Text Warszawa, s. 78.
  • B. Gliński, B.R. Kuc, P. Szczepankowski, Zarządzanie strategiczne. Geneza, rozwój, priorytety, Wydawnictwo Key Text, Warszawa 1996, s. 116-118
  • R.W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, s. 102.
  • E. Nawrocka, Konkurencja na rynku turystycznym. Analiza komparatystyczna regionów Polski, [w:] Gospodarka turystyczna, red. A. Rapacz, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 795, Wrocław 1998, s. 66.
  • E. Dziedzic, Obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego, Monografie i Opracowania 442, SGH, Warszawa 1998, s. 113.
  • Regionalne aspekty rozwoju turystyki, red. G. Gołembski, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa- Poznań 1999, s. 114.
  • J. Altkorn, Marketing w turystyce, PWN, Warszawa 1995, s. 71.
  • Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce rynkowej, red. A. Rapacz, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2001, s. 26-27.
  • A. Rapacz, Przedsiębiorstwo turystyczne. Podstawy i zasady działania, PWN, Warszawa 1994, s. 24-25.
  • Ekonomika przedsiębiorstwa przemysłowego, red. T. Kierczyński, PWE, Warszawa 1989, s. 22
  • G. Gołembski, Rola jakości w formułowaniu strategii produktu turystycznego, [w:] Turystyka w ujęciu globalnym i lokalnym, red. G. Gołembski, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2004, s. 104-106.
  • T. Marszał, T. Markowski, Konkurencyjność regionów jako element polityki przestrzennej, [w:] Współczesne problemy rozwoju regionalnego, red. T. Marszał, M. Opałło, biuletyn KPZK PAN, Warszawa, 1998, s. 133.
  • M. Piotrowska-Trybull, Istota i czynniki konkurencyjności regionu, [w:] Konkurencyjność regionów w okresie przechodzenia do gospodarki rynkowej, red. W. Kosiedowski, Wydawnictwo UMK, Toruń 2004, s. 23.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171361829

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.