Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Market Intelligence of Micro-Enterprise
Języki publikacji
Abstrakty
Inteligencję rynkową przedsiębiorstwa traktujemy jako zdolność i umiejętność adaptacji do zmian zachodzących na rynku, a nawet wyprzedzania tych zmian. Procesy adaptacyjne przejawiają się w postaci dostarczania klientom zindywidualizowanych, przewyższających ich oczekiwania wartości. Cechami kluczowymi przedsiębiorstwa inteligentnego są: elastyczność, szybkość działania i innowacyjność. Bazą dla zachowań inteligentnych jest umiejętnie gromadzona i tworzona wiedza rynkowa. Mikroprzedsiębiorstwa, mimo obiektywnych trudności wynikających np. z ograniczonych zasobów, mogą przejawiać wyższy poziom inteligencji rynkowej w porównaniu z większymi podmiotami gospodarczymi. Specyficzne cechy charakterystyczne dla tej grupy organizacji przedstawione w tym artykule, w połączeniu z wysokimi zasobami kompetencji zawodowych oraz z motywacją przedsiębiorców i innych osób zatrudnionych w firmie, mogą zaowocować bardzo wysokim poziomem efektywności działania. Przedsiębiorstwo może oceniać poziom swojej inteligencji rynkowej dokonując ewaluacji takich wskaźników działania jak: szybkość podejmowania i realizacji decyzji (zwłaszcza marketingowych), innowacyjność produktowa i organizacyjna, zarządzanie zmianami, trwałość relacji z klientami, poziom satysfakcji klientów, liczba nowych klientów, wizerunek przedsiębiorstwa.(fragment tekstu)
One of the key features of a modern industrial enterprise, which determines the survival and development in a hyper-competitive, turbulent, recessionary environment, is market intelligence. The purpose of the article is to seek answers to the question what constitutes the essence of enterprises' market intelligence, with particular emphasis on micro-enterprises. What other detailed features allow intelligent behaviour? What measures can be used to assess the intelligent potential of an enterprise? This article also contains the author's model of intelligent micro-enterprise, which may be used for practical assessment of enterprise's market intelligence and possibilities of its development.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
255--262
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku
Bibliografia
- P.G. Zimbardo, Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
- M. Pomowska, M. Starnawska, "Majsterkowanie dla każdego" - czy każdy może być przedsiębiorcą w Polsce?, "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług" 2009, nr 34 (540), s. 409.
- M. Strużycki, Struktura wyróżników europejskich w zarządzaniu małymi i średnimi przedsiębiorstwami, w: Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem. Uwarunkowania europejskie, red. M. Strużycki, Difin, Warszawa 2002, s. 49.
- T. Zaleśkiewicz, Przedsiębiorczość i podejmowanie ryzyka, w: Psychologia ekonomiczna, red. T. Tyszka, GWP, Gdańsk 2004, s. 318.
- C.W. Allinson, E. Chell, J. Haynes, Intuition and Entrepreneurial Behavior, "European Journal of Work and Organizational Psychology" 2000, No. 9, s. 31-43.
- Ch. Frankfurt-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.
- J. Moczydłowska, Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników, Difin, Warszawa 2009.
- W. Jakubowska, Elastyczność organizacji w dobie globalizacji, w: Strategie przedsiębiorstw w otoczeniu globalnym, red. Z. Dworzecki, M. Romanowska, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008, s. 15-16.
- W.M. Grudzewski, I.K. Hejduk, Zmiany paradygmatów kształtujących systemy zarządzania, w: W poszukiwaniu nowych paradygmatów zarządzania, red. W.M. Grudzewski, I.K. Hejduk, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008.
- A. Strychalska-Rudzewicz, Uwarunkowania i bariery procesów innowacyjnych w przedsiębiorstwach, w: Innowacyjne metody i techniki zarządzania w przedsiębiorstwie, red. J. Komorowski, J. Moczydłowska, Wydawnictwo WSFiZ, Białystok 2009.
- A. Arundel, I. Kabla, What Percentage of Innovations are Patented? Empirical Estimates for European Firms, "Research Policy" 1998, No. 27, s. 127-141.
- S. Graves, N. Langowitz, Innovative Productivity and Returns to Scale In The Pharmaceutical Industry, "Strategic Management Journal" 1993, No. 14, s. 594-602.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171362555