PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 15 Instrumenty, strategie i wyzwania w przyciąganiu kongresów do miast niebędących stolicami | 107--116
Tytuł artykułu

Regionalny program operacyjny województwa opolskiego 2007- 2013 a rozwój turystyki biznesowej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Regional Operational Programme of the Opole Province for 2007-2013 Vs. Development of Business Tourism
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest próba ukazania znaczenia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007-2013 dla rozwoju turystyki biznesowej na Opolszczyźnie. Materiał badawczy w niniejszej pracy ma charakter wtórny i został pozyskany w wyniku studiowania literatury, opracowań bibliograficznych oraz raportów. Zastosowano metodę opisową, która należy do grupy metod badawczych o charakterze indukcyjnym. W pracy przybliżono pojęcie "turystyki biznesowej", scharakteryzowano Regionalny Program Operacyjny Województwa Opolskiego na lata 2007-2013 oraz przedstawiono inwestycje realizowane z jego środków w obszarze turystyki biznesowej.(fragment tekstu)
EN
The development of free-market economy, globalisation and popularisation of air transport have contributed to the recent dynamic increase in the number of business travels, referred to as business tourism. This is one of the most quickly developing forms of tourism, comprising almost 15.6% of the world tourism market. Business tourism can also play a part in economic development of individual reception towns or regions. However, this requires appropriate tourist infrastructure necessary to organise conferences, congresses or training courses. Another important source of financing of such investment may involve resources from EU structural funds. This article is an attempt to show the importance of the Regional Operational Programme of the Opole Province for 2007-2013 for development of business tourism in the Opole Region. Research materials in this dissertation are secondary and have been obtained from literature, bibliographic compilations and reports. It involves a descriptive method, included in the group of methods of an inductive nature. Results of the research show that the Regional Operational Programme of the Opole Province for 2007-2013 may be a very effective tool of financial aid in respect of business tourism. Beneficiaries of the Programme may obtain subsidies for up to 70% of all investment costs. In the current programme period, the managing body anticipated two competition procedures in respect of sub-action 1.4.2 Tourist and recreational-sports services provided by enterprises. The first competition procedure that took place at the turn of 2008 and 2009 ensured subsidies amounting to 32 100 238.84 PLN to the total of 37 projects, of the total value of 72 823 728.68 PLN. 9 of those involved business tourism. Their total value amounted to 22 722 128.80 PLN, whereas the subsidy amounted to 9 155 817.53 PLN. Therefore, the value of the projects related to business tourism comprised 31.2% of the value of all projects subsidised as a part of the sub-action, whereas their subsidy amounted to 28.52% of the total aid. Subsidised investments are situated in the most attractive tourist cities of the region, among others, in Opole, Głuchołazy or Sławięcice. Four projects concern construction of new buildings; four involve modernisation or adaptation of existing buildings for purposes of business tourism; whereas one aims at extension of the scope of provided services. Apart from public-private partnership, the financial aid of EU structural funds seems to be the most effective method of overcoming obstacles to business tourism, such as extensive capital intensity and its infrastructure.(original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Opolska
  • Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie
Bibliografia
  • G. Gołembski, Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej, Akademia Ekonomiczna, Poznań 1998.
  • J. Sala, Turystyka biznesowa a rozwój hotelarstwa w województwie małopolskim, w: Turystyka biznesowa, WSTiH, Gdańsk 2007, s. 366-378.
  • V. Middleton, Marketing w turystyce, PAPT, Warszawa 1996.
  • R. Davidson, B. Cope, Turystyka biznesowa, POT, Warszawa 2003.
  • J. Hałaczkiewicz, Turystyka a turystyka biznesowa, w: Turystyka biznesowa, WSTiH, Gdańsk 2007, s. 109-118.
  • Z. Witkiewicz, Usługi hotelowe dla gości biznesu, w: Turystyka biznesowa, WSTiH, Gdańsk 2007, s. 277-286.
  • D. Szostak, M. Sidorkiewicz, Wzajemne relacje między turystyką biznesową a hotelarstwem, w: Turystyka biznesowa, WSTiH, Gdańsk 2007, s. 287-293.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171363709

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.