Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Osobliwości systemu politycznego Szwajcarii: federacyjność i demokracja
Języki publikacji
Abstrakty
Dla pełnego zobrazowania szwajcarskiego systemu politycznego, niezbędne jest przypomnienie, iż funkcjonuje on w specyfi cznych warunkach geopolitycznych, w obszarze kształtowanej przez stulecia, a dyktowanej koniecznością, tradycji sprawowania bezpośrednich form władzy. Jest to rodzaj zdecentralizowanego federalizmu, opartego na zasadzie subsydiarności. Oznacza to, iż wszelkiego rodzaju decyzje podejmowane są oddolnie, z bezpośrednim udziałem obywateli. Decyzje, które nie mogą być podjęte na szczeblu gminy, podejmowane są przez władze kantonalne. W wielu dziedzinach regułą jest, że rząd federalny tworzy prawo, ale jego wdrożenie pozostawia kantonom, które dokonują tego w stosowny do swoich wymogów sposób. Wyrazem szwajcarskiego federalizmu jest demokracja bezpośrednia, której podstawowymi narzędziami są referendum i inicjatywa ludowa. Praktycznie każda ustawa federalna i lokalna może zostać poddana pod referendum, które pozwala obywatelom zweryfi kować decyzje państwowe i zmusić instytucje ustawodawcze do modyfi kacji danej ustawy. Dzięki temu naród jest prawdziwym suwerenem, mającym głos praktycznie w każdej istotnej sprawie: od poziomu gminy do inicjowania zmian konstytucji na poziomie federacji. Nowym wyzwaniem dla szwajcarskiego federalizmu i demokracji bezpośredniej jest proces integracji europejskiej. Im więcej decyzji zapada na szczeblu UE, które pośrednio mają również wpływ na sytuacje polityczno-ekonomiczna w Szwajcarii, tym większe jest ryzyko utraty politycznego wpływu przez kantony, a tym samym przez obywateli tego kraju. Pytanie, czy system federalny Szwajcarii, z całą jego kompleksowością, posiada więcej wad czy zalet, pociąga za sobą dyskusję ideologiczną, gdyż brakuje tu bezpośrednich porównań z systemami politycznymi innych krajów.(abstrakt autora)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Berno
Bibliografia
- Bickel H., Schläpfer R. (Hrsg.), Die viersprachige Schweiz, Aarau 2000
- Blöchliger H., Baustelle Föderalismus. Metropolitanregionen versus Kantone, 2005
- Bois du P., Freiburghaus R., Le fédéralisme dans tous ses états, in: Revue d'Allemagne et des pays de langue allemande 35, 2003, Nr. 3
- Eichenberger R., Starke Föderalismus: Drei Reformvorschläge für fruchtbaren Föderalismus, Zürich 2002
- Fenner M., Hadorn R., Strahm R.H., Politszene Schweiz. Politik und Wirtschaft heute, Basel 2000
- Frey R.L. (Hrsg.), Föderalismus - zukunftstauglich?!, Zürich 2005
- Gabriel J.M., Das politische System der Schweiz, Bern 1997
- Kost A., Direkte Demokratie, Wiesbaden 2008
- Meyer T., Was ist Demokratie, Wiesbaden 2009
- Milic T., Ideologie und Stimmverhalten, Zürich 2008
- Moeckli S., Das politische System der Schweiz verstehen, Altstätten 2007
- Neidhardt L., Die politische Schweiz. Fundamente und Institutionen, Zürich 2002
- Pernthaler P., Allgemeine Staatslehre und Verfassungslehre, Zürich 1996
- Schmidt N., New Public Management im Parlament, Zürich/Chur 2008
- Schulte Ch., Warnke R., Direkte Demokratie und repräsentative Demokratie, Berlin 2004
- Sigg O., Die politische Schweiz, Zürich 1996
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171364093