PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 23 Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa | 9--16
Tytuł artykułu

Determinanty i znaczenie wartości firmy

Warianty tytułu
Determinants and Importance of Goodwill Value
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wartość firmy to pojęcie nabierające coraz większego znaczenia zarówno w wymiarze polskim, jak i ogólnoświatowym. Po transformacji gospodarczej wiele zjawisk i pojęć musiało być w Polsce przyswojone niejednokrotnie od podstaw. Wszyscy stanęliśmy wobec zupełnie innego oblicza gospodarki nierozerwalnie związanego z nieznanymi dotychczas zjawiskami. W tej właśnie nowej rzeczywistości, nasyconej ogromną konkurencją i licznymi wyzwaniami coraz większego znaczenia nabierają wartości niematerialne. Niejednokrotnie to właśnie one kreują przewagę konkurencyjną. To one również nierzadko decydują o przetrwaniu przedsiębiorstwa w jego trudnych chwilach lub w chwilach globalnego kryzysu, z jakim mamy do czynienia od ostatniego roku. Często usłyszeć można nawet takie opinie, że to właśnie wartości niematerialne czynią organizację nieśmiertelną, nadają jej stabilności i pewności istnienia1. Wśród owych wartości wyróżnić należy między innymi wspomnianą już wartość firmy (ang. goodwill). (fragment tekstu)
EN
The present article is inspired by observing the current changes in the field of non-material values significance and understanding. All these values for many years were highly underestimated and nobody or almost nobody noticed how an important role they play for the whole company and its condition. Fortunately this situation is changing. Especially in the times of the global financial crisis, one should remember that these non-material values often decide which company is the leader of the market, thanks to its loyal customers, investors and employees and which, in the contrary, is unable to survive the crisis because of the lack of its competitive advantages caused by these values. Naturally quite a lot of values are described by non-material but I would like to concentrate on the goodwill as it is a very special determinant influencing many others and, despite its significance, often omitted. Maybe because of its complexity and difficulties concerning its definition or simply for the reason that this value should be treated as a kind of investment since it can be an impressive part of the final price while selling the organization. Nevertheless it is really worth not only noticing but also understanding and creating. The author realises the fact that there are many factors influencing the mentioned goodwill value but there are two, the most meaningful nowadays, further described, which are the number of customers and human resources factors. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Łódzka
  • Politechnika Łódzka
Bibliografia
  • A. Stachowicz-Stanusch, Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę, Wydawnictwo Helion, Warszawa 2007, s. 23-27.
  • The American Institute of Certifi ed Public Accountants Regulations and Definitions.
  • http://www.abanet.org/abastore/products/books/abstracts/5070556_SamCh.pdf, 06.05.2009.
  • S. Bakalarczyk, M. Rybaczewska, Managing goodwil in creating corporate value, Difin, Warszawa 2008.
  • J. Low, P. Cohen Kalafut, Invisible Advantage, Cap Gemini Ernst & Young, USA 2002.
  • A. Horvath, Non-quantitative measures in company evaluation, Institute of Business Sciences, University of Miskolc, Hungary 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171364125

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.