PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 23 Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa | 135--157
Tytuł artykułu

Wartość godziwa a godziwa wartość rynkowa jako standardy wartości w wycenie małych firm

Warianty tytułu
Fair Market Value Versus Fair Value as Standards of Value in Valuing Small Firms
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wycena przedsiębiorstw w Polsce zaczęła się na dobre wraz ze zmianą systemu społeczno-politycznego w 1990 roku i wprowadzeniem reguł gospodarki rynkowej. Rozpoczęta wówczas prywatyzacja zakładała sprzedaż lub wydzierżawienie prywatnym inwestorom występujących we wszystkich dziedzinach przedsiębiorstw państwowych. Transakcje prywatyzacyjne były poprzedzone wyceną tych podmiotów w celu ustalenia ceny sprzedaży. Po przejściu kilku fal prywatyzacji wycena przedsiębiorstw zaczęła odgrywać coraz większą rolę w odniesieniu do podmiotów prywatnych. Chodzi o transakcje kupna i sprzedaży firm oraz określonych pakietów ich akcji (udziałów), podnoszenie kapitału, fuzje i przejęcia, podziały firm i inne sytuacje, w których wycena jest wskazana, a niekiedy prawnie wymagana. (fragment tekstu)
EN
A standard of value is a definition of the type of value being sought. The standard of value usually reflects an assumption as to who will be the seller or who will be the buyer in the hypothetical or actual transactions regarding the subject assets, properties, or business interests. The standard of value addresses the question: "value to whom?" In the developed countries, the most widely recognised and accepted standards of value are: 1) fair market value, 2) fair value, 3) investment value, and 4) intrinsic (fundamental) value. The standard of value, either directly or as interpreted in case law, often addresses what valuation methods are appropriate and what factors should be considered. The paper defines and compares fair market value and fair value as two key standards of value applied in business valuations. In many cases users of business valuations may not realize that fair market value and fair value are very different. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • U. Malinowska, Wycena przedsiębiorstwa w warunkach polskich, Difin, Warszawa 2001
  • B. Nogalski, H. Zalewski, Kapitały i wartość w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, WSAiB w Gdyni, Gdynia 1998
  • E. Mączyńska, Metody wyceny wartości przedsiębiorstw i składników ich majątku, Międzynarodowa Szkoła Menadżerów, Warszawa 1994
  • Metody wyceny przedsiębiorstw i przykłady ich zastosowania, R. Borowiecki (red.), TWIGGER, Warszawa 1995.
  • http://www.paba.org.pl/company.html.
  • J.E. Fishman, S.P. Pratt, J.C. Griffi th, D.K. Wilson, S.L. Meltzer, R.W. Hampton, Guide to Business Valuations. vol. 1, second ed., Practitioners Publishing Company, Fort Worth 1992
  • B. Nogalski, H. Zalewski, Kapitały i wartość w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, WSAiB w Gdyni, Gdynia 1998
  • M. Groszek, S. Jasiewicz, Wycena przedsiębiorstw, TNOiK, Warszawa 1991
  • A. Jaki, Wycena przedsiębiorstwa. Pomiar i ocena wartości, Zakamycze, Kraków 2000, s. 23-67
  • Wycena przedsiębiorstw. Metody - procedury - przykłady, R. Borowiecki (red.), wyd. II, Wydawnictwo AE w Krakowie, TNOiK, Warszawa-Kraków 1993
  • U. Malinowska, Wycena przedsiębiorstwa w warunkach polskich, Difin, Warszawa 2001
  • R. Borowiecki, A. Jaki, J. Kaczmarek, Metody i procedury wyceny przedsiębiorstw i ich majątku, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1998.
  • R.C. Miles, Basic Business Appraisal, John Wiley & Sons, New York 1984
  • Internal Revenue Service (IRS Revenue Ruling 59-60, sekcja 2.02.)
  • T.S. Leung, Understanding Fair Market Value, "Business Valuation News", vol. 1, no. 4, December 1982
  • J.E. Fishman, B. O'Rourke, Whose Fair Market Value Is It Anyway? Valuation, vol. 41, no. 1, June 1997
  • A.A. Joyce: Valuation of Nonpublic Companies. In: Accountants' Handbook. Vol. 2. Ed. by L.J. Seidler, D.R. Carmichael. Sixth Edit. A Ronald Press Publication, John Wiley & Sons, New York 1981
  • I.L. Blackman, Valuing Your Privately Held Business. The Art & Science of Establishing Your Company's Worth, Irwin, Burr Ridge 1995
  • F. Clarke: The Tangled Web of Price Variation Accounting. Garland Publishing, New York 1982
  • J. Daniels, Fair Market Value versus Fair Value. Does One Word Make a Difference?, http://maxsell.net/fair-market-value-versus-fair-value-does-one-word-make-a-difference-guest-post-justin-daniels/.
  • S.P. Pratt, R.F. Reilly, R.P. Schweihs, Valuing a Business. The Analysis and Appraisal of Closely Held Companies, Irwin Professional Publishing, Chicago 1996, s. 25-28.
  • Kohlers Dictionary for Accountants. Ed. W.W. Cooper, I. Yuji. Prentice-Hall, Englewood Cliffs 1983
  • Z.Ch. Mercer, Valuing Financial Institutions. Business One Irwin, Homewood 1992
  • W. Maj, Godziwe wyceny, CFO Magazyn finansistów, http://cfo.cxo.pl/artykuly/50630/Godziwe.wyceny.html.
  • http://www.mf.gov.pl/_fi les_/rachunkowosc/akty_prawne/ustawa_o_rachunkowosci.pdf.
  • A. Podszywałow, Wycena wartości niematerialnych i prawnych. Wycena praw, http://www.wycenapraw.pl/pl/publikacje-mainmenu-38/41-wartopodziwa.
  • Z.Ch. Mercer, Valuing Financial Institutions, Business One Irwin, Homewood 1992
  • Z.Ch. Mercer, Fair Market Value vs. The Real World, "Business Valuation Review", vol. 18, no. 1, March 1999
  • The Appraisal of Real Estate. Appraisal Institute, Chicago 1992
  • S.P. Pratt, R.F. Reilly, R.P. Schweihs, Valuing Small Businesses & Professional Practices. Irwin Library of Investment and Finance, McGraw-Hill, New York 1998
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171364379

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.