PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 14 Funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej | 45--53
Tytuł artykułu

Franchising na rynku międzynarodowym

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Franchising on the International Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zaostrzona konkurencja, nasycenie rynku macierzystego produktem lub tez recesja mogą skłaniać przedsiębiorstwa do poszukiwania zagranicznych rynków zbytu dla swoich towarów i usług. Motywy rynkowe mogą być jedną z przyczyn umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstw, czyli internacjonalizacji. Pod pojęciem "internacjonalizacji" rozumie się każdy rodzaj działalności gospodarczej podejmowanej przez przedsiębiorstwo za granicą. Jedną z form internacjonalizacji działalności podmiotu gospodarczego jest franchising, strategia dająca wielu polskim przedsiębiorstwom przede wszystkim możliwość zaistnienia i osiągnięcia przewagi konkurencyjnej nie tylko na rynku lokalnym, ale również globalnym, oferującym nowe możliwości rozwoju. Współpraca franchisingowa ułatwia ekspansję zagraniczną, ponieważ daje możliwości pominięcia niektórych czynników ograniczających wejście na rynki zagraniczne, takie jak niedobór środków finansowych, niedysponowanie odpowiednią kadrą menedżerską i brak doświadczenia w prowadzeniu działalności międzynarodowej. (fragment tekstu)
EN
The increasing level of competition, demand saturation on local market as well as the will of Polish managers to get experience on Central-West Europe markets may impact on internationalization of a company. Franchising is one of the strategies allowing a company to get competitive advantage on both local and global markets. International expansion of the Polish franchising systems still shows rising tendency, of which cloth and shoe branches take the lead. Due to the limiting factors the level of Polish franchising networks is still not impressive. (original abstract)
Bibliografia
  • Duliniec E., Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa 2009.
  • Gołębiewski T. (red.), Modele biznesu polskich przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2008.
  • Korcz M., Skubiszewski M., Coraz więcej licencji, coraz więcej franczyzobiorców, "Franchising" Nr 3 (73)/2011.
  • Mazurkiewicz P., Polskie firmy uwierzyły w moc franczyzy, "Rzeczpospolita" z dnia 22 lutego 2007r.
  • Mendelssohn M., Acheson D., Franchising, Poltex, Warszawa 1992.
  • Otto P., Brytyjczycy chcą robić zakupy w Żabce, "Dziennik Gazeta Prawna" Nr 255(2631)/2010.
  • Otto P., Franczyza idzie za granicę, "Dziennik Gazeta Prawna" Nr 223 (2854)/2010, z dnia 17 listopada 2010.
  • Otto P., Polskie firmy franczyzowe zarzucają sieci za granicą, "Dziennik Gazeta Prawna" nr 223 (2854) z dnia 17.11.2010.
  • Raport o franczyzie w Polsce 2010, PROFIT system, Warszawa 2010.
  • Roy rozwija sieć sprzedaży w Polsce, "Puls Biznesu" Nr 99(2354)/2007.
  • Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004.
  • Wiśniewski M., Raport o franchisingu i systemach agencyjnych, "Franchising" Nr 5/2008.
  • Mendelssohn M., Jak zorganizować międzynarodową sieć franczyzingową, Poltex, Warszawa 1992.
  • Fuchs B., Franchising w handlu międzynarodowym, [w:] Międzynarodowe prawo handlowe, (red.) M. Pazdan, B. Fuchs, Difin, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171364815

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.