PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 209 | 33--41
Tytuł artykułu

Sieciowa sfera publiczna a media społecznościowe

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Network Public Sphere and Social Media
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest określenie roli mediów społecznościowych w sieciowej sferze publicznej ery Internetu. Tak sformułowany cel implikuje hipotezę, że media społecznościowe są transmiterem aktywności aktorów sieciowej sfery publicznej. Tym samym środki komunikacji elektronicznej XXI wieku, w odwrotności do dominujących w XX wieku, wzmacniają relacje uczestników życia publicznego. Należy jednak mieć na uwadze, że jest to odmienna sfera publiczna, niż opisywana przez Jürgena Habermasa lub Richarda Sennetta, gdyż odpowiada ona społeczeństwu sieciowemu, które w dużym stopniu komunikuje się na płaszczyźnie wirtualnej. W celu realizacji wyżej postawionego celu w pierwszej kolejności zajęto się ukazaniem przemian, jakie zachodzą w sferze publicznej na skutek usieciowienia społeczeństwa. Pozwoliło to określić, jakie kanały dialogu preferowane są przez współczesnych aktorów publicznych. Następnie ukazano, jak za pośrednictwem mediów społecznościowych aktorzy ci działają i jaki ma to wpływ na realną sferę życia społecznego. (fragment tekstu)
EN
This article is an attempt to explain the role of social media in the network public sphere of the Internet age. The main thesis is that social media are transmitter of the network public sphere actors activity. So formulated thesis forces us to resolve the changes that have taken place in the traditional public sphere, and the reasons for the formation of the network public sphere. Considerations are based on theories of Jürgen Habermas, Richard Sennett, Manuel Castells and case studies that shows forms of social media activity. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
33--41
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Brol M., Czetwertyński S., Remarks on Network Public Theory, "Managerial Economics" 2013, No. 14, AGH University of Science and Technology Press, Krakow 2013.
  • Castells M., Galaktyka Internetu: Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2003.
  • Castells M., Sieć oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
  • Castells M., Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Czetwertyński S., Wspólnota jako podstawa produkcji partnerskiej, w: Społeczeństwo informacyjne w świecie rzeczywistym i wirtualnym, red. A. Szewczyk, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2011.
  • Habermas J., Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
  • Jagodziński T., Przekleństwo info-rozrywki, "Miesięcznik Znak" 2002, nr 561, http://www.miesiecznik.znak.com.pl/jagodzinski561.html, dostęp: 8.05.2014.
  • Kaplan A.M., Haenlein M., Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media, "Business Horizons" 2010, Vol. 53, Iss. 1.
  • Levinson P., Miękkie ostrze, czyli historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, MUZA SA, Warszawa 2006.
  • Levinson P., Nowe nowe media, Wydawnictwo WAM, Kraków 2010.
  • Maslow A.H., Motywacja i osobowość, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1990.
  • Piontek D., Tabloidyzacja i dziennikarstwo, "Miesięcznik Znak" 2011, nr 670, http://www.miesiecznik.znak.com.pl/Tekst/pokaz/4487, dostęp: 8.05.2014.
  • Sennett R., Upadek człowieka publicznego, MUZA SA, Warszawa 2009.
  • Shapiro C., Varian H.R., Potęga informacji. Strategiczny przewodnik po gospodarce cyfrowej, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2007.
  • Shy O., The Economics of Network Industries, Cambridge University Press, Cambridge 2001.
  • Stalder F., Manuel Castells. Teoria społeczeństwa sieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
  • http://technorati.com/social-media/article/state-of-the-blogosphere-2011-introduction, dostęp: 30.01.2014.
  • http://technorati.com/social-media/feature/state-of-the-blogosphere-2009, dostęp: 30.01.2014.
  • http://www.alexa.com/about, dostęp: 8.05.2014.
  • http://www.internetworldstats.com/stats.htm, dostęp: 8.05.2014.
  • http://www.internetworldstats.com/stats4.htm
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171365149

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.