Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Determinants of Consumer Behaviours in Health Care - Selected Issues
Języki publikacji
Abstrakty
Ostatnie lata to okres gwałtownego rozwoju sektora ochrony zdrowia, prowadzącego do coraz większych wydatków na usługi zdrowotne i zwiększającej się liczby świadczeniodawców niepublicznych oferujących swe usługi. W efekcie silnego rozwoju gospodarczego Narodowy Fundusz Zdrowia ma więcej środków na wykupywanie wyżej wymienionych usług, sami Polacy są coraz zamożniejsi, mogą więc z własnych kieszeni wydawać więcej pieniędzy na leczenie. W niniejszym artykule ukazano wybrane uwarunkowania funkcjonowania rynku usług medycznych oraz wskazano, jak manifestują się zachowania konsumenckie w tym sektorze.(fragment tekstu)
Health care sector differs from "normal" market and other sectors. Major differences originate from medical service particularity (a client has to use service, doesn't have sufficient information for rationale decision making) and presence of the third party - payer for services, present in all insurance or taxed financed systems. Third party stimulates phenomenon known as moral hazard, which has to be somehow tackled, therefore client's choices are being limited. These phenomena distort way in which consumer behaviours can be performed. Despite of this, clients of health care sector display customer behaviours, though the way they are articulated may differ / seem to differ from the one, which is known in other sectors.(original abstract)
Rocznik
Strony
235--245
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
- Birks S., Health Care - Market Or Market Failure?, http://www.massey.ac.nz/~kbirks/ hecon/pha93.htm, 4.04.2010.
- Bolnick H.J., To Sustain a Vital and Vibrant Actuarial Profession, The North American Actuarial Journal 1999, vol. 3, nr 4, s. 20.
- Donaldson C., Gerard K., Economics of Health Care and Financing: The Visible Hand, Macmillan, 1993.
- Hołub J., Kierunki rozwoju marketingu na rynku usług medycznych, "Przegląd Organizacji" 2001, nr 6, s. 36.
- Jaszkul I., Zarządzanie przez jakość w opiece zdrowotnej, "Antidotum" 1998, nr 2, s. 62.
- Jończyk J., System powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, "Prawo i Medycyna" 2001, nr 10 (vol. 3) s. 9.
- Kalinowski P., Wyszarpnięte pensje, "Medical Tribune" 2008, nr 3, s. 4.
- Klich J., Tworzenie przewagi konkurencyjnej, "Służba Zdrowia" 1999, nr 61-64, s. 10.
- Krawczyńska A., Trzmielak D., Jakość usług medycznych, "Przegląd Organizacji" 2001, nr 2, s. 35.
- Racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów, E. Kieżel (red.), PWE, Warszawa 2004.
- Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia 1, PWN, Warszawa 1995.
- Scott W G., Health Policy in a Democratic Mixed Market Economy, http://econ.massey.ac.nz/guyscott/Health%20Policy%20In%20A%20Mixed%20Market%20Economy.pdf.
- Shearer G., Blueprint For Fair Share Health Care: Incremental Steps Toward Universal Coverage, May 24, 1999, www.consumersunion.org/pdf/blueprint.pdf, 4.04.2010, s. 4.
- Shortell S.M., Kaluzny A.D., Podstawy zarządzania opieką zdrowotną, Fundacja Zdrowia Publicznego - Uniwersyteckie Wydawnictwo Vesalius, Kraków 2001.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171365767