PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 16 Tendencje zachowań konsumenckich na regionalnym rynku | 309--320
Tytuł artykułu

Uwarunkowania zmian zachowań konsumentów na rynku żywności

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Determinants of Changes In Consumer Behaviour on the Food Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zachowania rynkowe konsumentów żywności, ich preferencje, gusty oraz wymagania są bardzo różnorodne i zmieniają się pod wpływem szeregu różnych czynników. Stale pojawiają się nowe trendy konsumenckie, wśród których można wymienić: wzrost zaangażowania w różnego rodzaju zachowania o charakterze prozdrowotnym, proekologicznym i prospołecznym, propagowanie zdrowego stylu życia i odżywiania, aktywne spędzanie wolnego czasu, zainteresowanie społecznym wymiarem konsumpcji, wzrost odpowiedzialności społecznej za efekt podejmowanych decyzji, dbanie o środowisko naturalne. Współczesny konsument poszukuje żywności o wysokiej jakości, zdrowej, smacznej, bezpiecznej, wolnej od zanieczyszczeń. Zmienia się również miejsce konsumpcji. Celem badań była identyfikacja zmian wybranych zachowań konsumentów na rynku żywności oraz próba określenia ich przyczyn i uwarunkowań. Do badań wykorzystano metodę wywiadu osobistego, w której narzędziem badawczym był standaryzowany kwestionariusz ankiety. Badania realizowano wśród gospodarstw domowych województwa podlaskiego (średnio 38% gospodarstw domowych badanych w analizowanym okresie), pomorskiego (średnio około 31%) i warmińsko-mazurskiego (średnio około 31%).(fragment tekstu)
EN
The main purpose of the study was to identify and analyze consumer behaviors on the food market. The direct questioning method was employed within the research process, using a standardized questionnaire form. As the results of the study indicate the main place of most of the food purchases are small neighborhood shops and supermarkets. In most cases the purchase is made based on one's experience whereas the mass media is considered as a quite unreliable source of information. The respondents are willing to switch to other brands of food products when being offered a product of higher health values or of better quality.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • Bilska B., Konkurencyjność produktów regionalnych i tradycyjnych, "Roczniki Naukowe" 2008, Tom X, zeszyt 4, s. 21-22.
  • Jeżewska-Żychowicz M., Wpływ innowacyjności konsumentów na ich zachowania na rynku nowej żywności, "Handel Wewnętrzny" 2008, nr 2, s. 34-41.
  • Kuśmierczyk K., Szczepniec-Puchalska D., Zmiany w konsumpcji żywności w Polsce, "Przemysł Spożywczy" 2008, nr 12, s. 7-13.
  • Nagalewska-Radłowska Ż., Kielesińska A., Nowe produkty mięsne na rynku (opracowywanie i komercjalizacja) a opinie i zachowania konsumentów, w: Decyzje konsumentów i ich determinanty, S. Pilarski (red.), UWM, Olsztyn 2003, s. 33-35.
  • Światowy G., Zachowania konsumentów, PWE, Warszawa, 2006.
  • Zegan M., M. Jeznach, Rola informacji i edukacji w rozwoju rynku żywności funkcjonalnej, w: Konsument żywności i jego zachowania w warunkach polskiego członkostwa w Unii Europejskiej, K. Gutkowska, L. Narojek (red.), Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2005, s. 443-449.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171365857

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.