PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 15 Relacyjne aspekty zachowań konsumenckich | 173--180
Tytuł artykułu

Konsumenci wobec wschodzących technologii (przykład nanotechnologii)

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Consumers and Emerging Technologies - The Example of Nanotechnology
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W ramach badań pierwotnych, prowadzonych przez autora w latach 2007- -2008, zrealizowany został złożony projekt łączący badania jakościowe i ilościowe. Poszczególne badania różniły się między sobą przyjętymi zakresami, a także charakterem i szczegółowością pytań, na które dostarczyć miały odpowiedzi. Celem badań jakościowych było przede wszystkim poznanie skojarzeń respondentów z terminem nanotechnologia, ich reakcji na przykładowe zastosowania technologii oraz opinii na temat argumentów jej zwolenników i przeciwników. Podstawowym celem badań ilościowych było z kolei poznanie postrzeganego przez konsumentów poziomu korzyści i ryzyka nanotechnologii, określenie stopnia zaznajomienia się konsumentów z nanotechnologią oraz uzyskanie wskazówek dotyczących sposobu jej komunikowania opinii publicznej. Jak wskazują wyniki badań prowadzonych na świecie oraz - przedstawione jedynie w części - wyniki krajowych badań własnych, postawy konsumentów wobec nanotechnologii są zasadniczo pozytywne. Jednakże wiele czynników, takich jak stopniowo rosnąca świadomość społeczna tej dynamicznie rozwijającej się technologii, w połączeniu z pojawianiem się na rynku produktów wykorzystujących osiągnięcia nanotechnologii, a także niewystarczająca wiedza na temat możliwych zagrożeń z ich strony dla zdrowia, bezpieczeństwa oraz środowiska, może postawy te w zasadniczy sposób zmienić. Nie bez znaczenia jest także coraz większe zainteresowanie problematyką ze strony mediów. Pomimo początkowo pozytywnych reakcji powszechnej akceptacji nanotechnologii nie można uważać za pewnik, a aktywnie o nią zabiegać, podejmując działania służące zapewnieniu bezpieczeństwa konsumentów oraz środowiska naturalnego, a także budowaniu zaufania społecznego. (fragment tekstu)
EN
In recent years, in the area of interaction between science and society, points to the importance of social reaction and acceptance of emerging technologies. Consumers attitudes, in a broader sense - the whole society, toward science and technology can have a signifi cant impact on the pace and direction of innovation. In order to realize the full potential of nanotechnology (new, promising technology) it is necessary to actively and responsibly respond to identifi ed concerns and expectations of consumers, as well as swiftly as possible to take a constructive, having the scientifi c basis dialogue with society.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Bainbridge W., Public attitudes toward nanotechnology, "Journal of Nanoparticle Research", Vol. 4, No. 6, December 2002.
  • Beck U., Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2004.
  • Burri R., Bellucci S., Public perception of nanotechnology, "Journal of Nanoparticle Research", Vol. 10, No. 3, March 2008.
  • Cobb M., Macoubrie J., Public perceptions about nanotechnology: risks, benefits and trust, "Journal of Nanoparticle Research", Vol. 6, No. 4, August 2004.
  • Currall S. i in., What drives public acceptance of nanotechnology?, "Nature Nanotechnology", Vol. 1, December 2006.
  • Flynn R., Risk and the public acceptance of new technologies w: Risk and the public acceptance of new Technologies, R. Flynn, P. Bellaby (red.), Palgrave Macmillan, Hampshire 2007, s. 1-3.
  • Macoubrie J., Informed public perceptions of nanotechnology and trust in government, Project on Emerging Nanotechnologies, September 2005.
  • Recchia V., Risk Communications and public perception of technological hazards, FEEM Working Paper No. 81-99, Venice 1999, s. 6.
  • Scheufele D. i in., Religious beliefs and public attitudes toward nanotechnology in Europe and the United States, "Nature Nanotechnology", 7.12.2008.
  • Siegrist M. i in., Public acceptance of nanotechnology foods and food packaging: the infl uence of affect and trust, "Appetite", Vol. 49, No. 2, September 2007.
  • Slovic P., Trust, emotion, sex, politics and science: surveying the risk-assessment battlefield, w: The perception of risk, P. Slovic (red.), Earthscan Publications Ltd, London 2006, s. 390.
  • Szczurowska T., Polacy o biotechnologii i inżynierii genetycznej, Ośrodek Badania Opinii Publicznej, Warszawa 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171366015

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.