PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 38 Finanse 2009 - Teoria i praktyka Bankowość | 350--357
Tytuł artykułu

Relationship Banking jako element konkurencji międzybankowej

Warianty tytułu
Relationship Banking as an Element of Banking Competition
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wysoka konkurencja, jaka panuje między instytucjami pośrednictwa finansowego funkcjonującymi w rozwiniętych gospodarkach wolnorynkowych przejawia się między innymi w stwarzaniu przez banki bodźców do budowy bliskich relacji ze swoimi klientami. Długoterminowe relacje finansowe z kredytobiorcami oraz klientami korzystającymi z innych produktów bankowych, a co za tym idzie pozyskiwanie cennych informacji o tych podmiotach, stanowi integralną część pośrednictwa finansowego. Odpowiednie wykorzystywanie informacji oraz efektywne nimi zarządzanie, w sposób wymierny wpływa na rentowność instytucji bankowych. Wykorzystywanie owych informacji w procesie monitoringu, towarzyszącego długoterminowym relacjom finansowym banków z ich klientami, wpływa na polepszenie jakości współpracy oraz minimalizację nadużyć ze strony kredytobiorców (prawidłowy przebieg finansowania - ograniczenie liczby złych kredytów). (fragment tekstu)
EN
The article deals with the issue of relationship banking (especially relationship lending), which constitutes an integral part of financial intermediation concept. The process of building long term relationships with customers by the financial intermediaries is essential and it contributes to the added value creation, which allows to achieve a valuable competitive advantage. In the first part of the article the term relationship banking was defined with special emphasis on two key issues: the proprietary information possessed by financial intermediaries as well as the multiple interactions between financial intermediaries and their customers. In contrast, the transaction oriented banking was also discussed. Moreover, the most important benefits and costs of relationship banking and the use of the concept by non-bank financial intermediaries were presented. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • K. Zalega: Relationship banking jako struktura pośrednictwa finansowego. "Bank i Kredyt" 6.2004, s. 94.^ R.T.S. Ramakrishnan, A.V. Thakor: Information reliability and a theory offinancial intermediation. ..The Review of Economic Studies" 1984, 51, s. 415-432.
  • A. Winton: Delegated monitoring and bank structure in afinite economy. "Journal of Financial Intermediation" 1995,4, s. 158-187.
  • S.I. Greenbaum, AV. Thakor: Contemporary Financial Intermediation. Dryden Press, New York 1995.
  • A.W.A. Boot, A.V. Thakor: Can relationship bankingsurvive competition? "Journal of Finance" 2001, 55.
  • A. Berger: The "Big Picture" of relationship finance, w Business Access to Capital and Credit. Red. J L. Blanton, A. Williams, S.L. Rhine. A Federal Reserve System Research Conference, s. 390-400.
  • S. Sharpe: Asymmetric information, bank lending aiul implicit contracts: A stylized model ofcustomer relationships. "Journal of Finance" 1990, 45, s. 1069 1087.
  • S.A. Dennis, D.J. Mullincaux: Syndicated Loans. Working Paper, University of Kentucky 1999.
  • G.W. Fenn, N. Liang, S. Prowse: Theprivate eąuity market: An overview. "Financial. Markets, Institutions, Instruments" 1997, 6, s. I 90.
  • H. Degryse, P. Van Cayseele: Relationship lending within a bank-based system: Evidence front European smali business data. "Journal of Financial. Intcrmediation" 2000, 9, s. 90-109.
  • J.H. Boyd, A.V. Gertler: Are Banks Dead, or Are the Reports Greatly Exaggerated? Working Paper, Federal Reserve Bank of Minneapolis 1994.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171367699

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.