Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Market Segmentation of Internet Users Based on Symbolic Data and Cluster Analysis
Języki publikacji
Abstrakty
W literaturze polskiej nie ma opracowań podejmujących zagadnienia segmentacji na podstawie danych symbolicznych z wykorzystaniem metod klasyfikacji. W piśmiennictwie obcojęzycznym problematyka ta poruszana jest w nielicznych pracach. Celem artykułu jest prezentacja specyfiki danych symbolicznych i wskazanie ich źródeł w badaniach segmentacyjnych, propozycja procedury klasyfikacji obiektów opisanych zmiennymi symbolicznymi i segmentacja internautów na podstawie danych symbolicznych i metod klasyfikacji. (fragment tekstu)
The aim of the paper is to suggest market segmentation procedure based on symbolic data and cluster analysis. The first part of the paper focuses on symbolic data and their sources in market segmentation research. Furthermore, the taxonomy of symbolic data clustering methods was presented. In the second part, the results of market segmentation of Internet users based on symbolic data from questionnaire survey were discussed. The hybrid approach was used to classify Internet users. First of all the consumers were divided into non-buyers and buyers via Internet. A special attention was paid to the second ones. The clustering procedure of symbolic objects was suggested. In the classification results, three segments of buyers via Internet were revealed: "Discoverers", "Agents", "Sceptics". (original abstract)
Rocznik
Tom
Strony
315--323
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
- Analysis of symbolic data. Exploratory methods for extracting statistical information from complex data (2000), red. H.H. Bock, E. Diday, Springer, Heidelberg.
- Gatnar E. (1998), Symboliczne metody klasyfikacji danych, PWN, Warszawa.
- Gordon A.D. (1999), Classification, Chapman and Hall/CRC, London.
- User manual for SODAS 2 software (2004), red. M. Noirhomme-Fraiture, Software Report, Analysis System of Symbolic Official Data, Project Number IST-2000-25161.
- Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2004-2006 (2008), "Informacje i opracowania statystyczne", GUS, Warszawa.
- Verde R. (2004), Clustering methods in symbolic data analysis, [w:] Classification, clustering and data mining applications, red. D. Banks, L. House, E.R. McMorris, P. Arabie, W. Gaul, Springer-Verlag, Heidelberg, 299-317.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171368843