PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 5 | nr 148 Transformations and Dynamics in Management Concepts and Cases Corporate Renewal | 28--38
Tytuł artykułu

Temporal Nature and Characteristics of Corporate Entrepreneurship : Growth and Renewal Implications

Warianty tytułu
Temporalna natura i charakterystyka przedsiębiorczości organizacyjnej : implikacje dla rozwoju i strategicznej odnowy
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
This paper seeks to advance our understanding of time in the area of corporate entrepreneurship research. It suggest considering time as essential for understanding corporate entrepreneurship on the way to strategic renewal, where the problem is rooted in the reconciliation of time contradictions. Our conceptual model is supported empirically by the results from the survey carried out at the turn of 2007 and 2008 on the sample of 199 organizations. The results support the existence of five separate time contradictions: nature of time; structure of time; temporal frame of reference; experience of time; and time flow. Then we focus on the relations between time contradictions and corporate entrepreneurship. The authors argue that organizations which take our concept into management practice will achieve greater potential for growth and strategic renewal.(original abstract)
Celem artykułu jest pogłębienie wiedzy o czasie w obszarze badań nad przedsiębiorczością organizacyjną. Uważamy za kluczowe dla rozwoju i strategicznej odnowy organizacji, opartej o przedsiębiorczość organizacyjną, uwzględnienie sprzeczności czasu w tym procesie. Zaproponowany model koncepcyjny został pozytywnie zweryfikowany w trakcie badań na przełomie 2007 i 2008 roku na 199 organizacjach. Rezultaty potwierdziły istnienie pięciu sprzeczności czasu: natura, struktura, czasowy układ odniesienia, doświadczanie i przepływ. Następnie wskazano na relacje pomiędzy godzeniem sprzeczności czasu a przedsiębiorczością organizacyjną. Twierdzimy, iż organizacje które uwzględnią zaproponowaną koncepcję w praktykach menedżerskich osiągną wyższy potencjał rozwoju i odnowy strategicznej.(abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • University of Economics in Katowice, Poland
  • University of Economics in Katowice, Poland
Bibliografia
  • Adams B. (2000), The temporal gaze. The challenge for social theory in the context of GM food, British Journal of Sociology, Vol. 51, No. 1, pp. 125-142.
  • Aldrich H.E., Martinez M.A. (2001), Many are called but few are chosen. An evolutionary perspective for study of entrepreneurship, Entrepreneurship Theory & Practice, Vol. 25, No. 4, pp. 41-56.
  • Ancona D.G., Okhuysen G.A., Perlow L.A. (2001), Taking time to integrate temporal research, Academy of Management Review, Vol. 26, No. 4, pp. 512-530.
  • Blake R.R., Mouton J.S. (1985), The Managerial Grid III. The Key to Leadership Excellence, Gulf Publishing Company, Houston.
  • Bull I., Willard G.E. (1993), Towards a theory of entrepreneurship, Journal of Business Venturing, Vol. 8, No. 3, pp. 509-520.
  • Chandler G.N., Lyon D.W. (2001), Issues of research design and construct measurement in entrepreneur-ship research. The past decade, Entrepreneurship Theory & Practice, Vol. 25, No. 4, pp. 101-113.
  • Covin J.G., Slevin D.P. (1989), Strategic management of small firms in hostile and benign environments, Strategic Management Journal, Vol. 10, pp. 75-87.
  • Davidsson P., Wiklund J. (2001), Levels of analysis in entrepreneurship research. Current research practice and suggestions for the future, Entrepreneurship Theory & Practice, Vol. 25, No. 4, pp 81-99.
  • Holland D. (2001), Red Zone Management. Changing the Rules for Pivotal Times, Trade Publishing, Dearbom.
  • Lewis M.W. (2000), Exploring paradox. Toward more comprehensive guide, Academy of Management Review, Vol. 25, No. 4, pp. 760-776.
  • Lounsbury M., Glynn M.A. (2001), Cultural entrepreneurship. Stories, legitimacy, and the acquisition of resources, Strategic Management Journal, Vol. 22, Nos 6-7, pp. 545-564.
  • Lumpkin G.T., Dess G.G. (1996), Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance, Academy of Management Journal, Vol. 21, pp. 135-172.
  • Miles M.P., Covin J.G. (2002), Exploring the practice of corporate venturing. Some common forms and their organizational implications, Entrepreneurship Theory & Practice, Vol. 26, No. 3, pp. 21-40.
  • Mosakovski E., Earley P.Ch. (2000), A selective review of time assumptions in strategy research, Academy of Management Review, Vol. 25, No. 4, pp. 796-812.
  • Munck B. (2001), Changing a culture of face time, Harvard Business Review, Vol. 79, No. 10, pp. 125-131.
  • Thornton P.H. (1999), The sociology of entrepreneurship, Annual Review of Sociology, Vol. 25, pp. 19-46.
  • Ucbasaran D., Westhead P., Wright M. (2001), The focus of entrepreneurial research. Contextual and process issues, Entrepreneurship Theory & Practice, Vol. 25, No. 4, pp. 57-80.
  • Zimbardo P.G., Boyd J.N. (1999), Putting time in perspective. A valid, reliable, individual - differences metric, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 6, pp. 1271-1288.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171368995

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.